Andreas POLKEN Startet 31.August.2012 Link til dette innlegget Startet 31.August.2012 Heisann :) noen som har erfaring med skader på båt? har en 22 fots arendalsnekke(glassfiber) som har fått en orntlig trøkk av nabo båten som er 28 fot. aner ikke ossen det skjedde jeg men taua på den sleit og den for rett inn i båten min og slo av fender lista skrue hulla er ca 2 ganger større en skruen nå. uten om det har glass fibern fått en god smell som har laget en sprekk på ca 20-30 cm og om jeg tar på den er det et flak somm nesten detter av og da ser jeg rett in i båten -_- uten om det er det hakk riper osv... skal ta noen bilder til mandag :) men utifra det noen som kan tippe hva det vil koste er en deeeeeeeeel støping som må bli gjort og ny fender list :) takker for svar på forskudd Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Det er nok veldig vanskelig å svare uten å se skaden. Så legg inn en del bilder slik at det vises godt skadeomganget. Da er jeg sikker på at du får mange kvalifiserte svar. Nå blir det mest gjettning. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
bayliner2858 Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Nabobåten er vel forsikret. La takstmann vurdere skaden og få den reparert av fagfolk. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 "Nabobåten er vel forsikret.".......... Det er vel ikke nabobåten som er skadet ? Du vet, nabobåtens forsikring dekker nabobåten osv... Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Har nabobåten kasko har han vel også ansvarsforsikring. Har han ikke, er du ille ute om han ikke er en redelig kar. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Kasko forsikringen til nabobåten hjelper sansynligvis ingenting. Kasko/ansvarsforsikringen trer først inn når "nabobåten" kan stilles til ansvar for skaden. Da må fører ha opptredt uaktsomt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
index Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Kaskoforsikring dekker i utgangspunktet skade på egen båt. Så om du har egen kaskoforsikring, så kan nok denne brukes her, Har du valgt å spare penger på å være uforsikret, ja da får du ta kostnaden nå... Å få profesjonelle til å fikse en slik skade kan fort blir svært dyrt. Gjerne mer enn båtens verdi i dette tilfelle. Så jeg ville ha vurdert hva som er mulig å gjøre selv hvis du ikke har forsikring som dekker skaden. Et eksempel: En tidligere kollega oppdaget et par små stjerner i gelcoaten på sin skjærgårdsjeep. Knapt synlige, men siden forsikringsselskapet godtok å dekke reparasjonen ble den likevel levert inn for rep. Prislappen for reparasjonen endte opp på litt over 30.000,- .... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tb55 Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Men, dersom du tar rede på hvordan rep. skal utføres slik at du kan gjøre dette selv, kan du kansje slippe unna med en tusing i utgifter. Og tre - fire dager med kløe......... Sitér dette innlegget Link to post
bayliner2858 Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Hvis ikke dårlig fortøyning eller dårlig fortøying er uansvarlig av en båteier,så skjønner jeg ikke hva kasko skal dekke utenom grunnstøting etc. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Tror du blander begrepene her! Kasko dekker kun skader på egen båt og har ingenting med motpartens skader å gjøre. Ansvarsforsikring derimot dekker skader på andres eiendom, men i praksis bare hvis det har vært utvist uaktsomhet. Ved såkalt "hendelig uhell" dekker hver av partene egne skader på sin egen kaskoforsikring. Eller ut av egen lomme, dersom man har vært så kjip at man har valgt å spare penger på å ikke tegne egen kasko... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SF Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Kaskoen dekker alt mulig på eget fartøy, men ansvarforsikringen dekker nesten ingenting. Ganske enkelt fordi det skal mye til for at du som bårfører skal komme i en ansvarsituasjon for skade på annen manns fartøy. Dette er diskutert opp og ned og i mente i en rekke tråder her inne. Bil er bil og hører til på veien, forsikringsprinsipper som gjelder for bil gjelder ikke på sjøen. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Andreas POLKEN Svart 3.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 https://baatplassen.no/bildearkiv/48/48392/03092012037.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/48/48392/03092012038.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/48/48392/03092012036.jpg her er noen bilder :) som dere ser er det to gode hakk på toppen der har en sprekk til som ikke jeg fikk tatt bilde av dette kan vell gjøre det litt lettere og se hva det kan koste Sitér dette innlegget Link to post
kodalse Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Mulig bildene lyver noe her, men når båtene er fortøyd kun fra vaier i akterende må man vel forvente slingring sideveis. Det som forundrer meg er kun en fender på siden. Personlig ville jeg forsikret meg med ihvertfall fire på hver side i dette tilfellet. Det gjelder selvsagt også nabobåtene. Sitér dette innlegget Link to post
Andreas POLKEN Svart 3.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 grunnen til en fender er som du sikkert ser så er det bakerste festet rivd av hva som skjedde med den 3 vet jeg ikke men har altid hatt 3 fendere på vær side og det skal være godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.