Jump to content

Er brukte påhengsmotorer laget av gull?


pberg

Recommended Posts

Som resultat av utviklingen med tanke på bruktpriser på påhengere har jeg kjøpt meg 2 nye 6hk påhengsmotorer i stede for brukte.

Når man leter litt rundt og presser litt pris kan man få overliggere og utstillingsmodeller billige. En 6hk tohatsu/mercury koster vell 11-12000kr nå ny, men jeg betalte 8500 for overligger i vår. Tilsvarende brukt kostet vell fra 6-8000kr, og brukt gammelt totaktsarv kostet vell ikke langt unna 6000 det heller.

 

Det finnes mange gamle slitere som holder bra, men i garasjen min henger det 2 x 5 hestere av denne typen. "gode motorer" som sikkert hadde ruslet videre hadde jeg fått tak i deler til dem , skrudd og styrt... Står også en gammel 6hk som starter, men jeg er ikke sikker på hvordan den virker. Ting begynner å sitte fast, morkne osv. Gammelt er gammelt, og som regel slitt. Å forsvare "vektbesparelsen" med flere tusenlapper er på grensen til galskap sett fra mitt ståsted.

Dette er billige jollemotorer, egner seg på jolla og som "dorgemotor"/backup på bruksbåten. Å koste noen kr ekstra, og løfte noen kilo ekstra tar ikke livet av meg.

 

Jeg har nok av andre ting som er mer verdt å mekke på for å holde i livet :smiley:

Redigert av lite (see edit history)
Link to post

Regner med det er skikkelig banka kampanjepriser, og et supert kjøp" samme motor som jeg har(tohatsu og mercury er lik bortsett fra dekalene).

En forhandler jeg snakket med ville helst selge meg tohatsu fremfor suzuki, selv om han tjente mer på å selge suzukien. Han begrunnet det med at det var færre reklamasjoner på disse.

 

Regner med kanskje pberg også har en høvelig "snittpris" på brukte 6hk motorer som virker?

Link to post

Ser det er noen som drar frem 8 hk Tohatsu, og en(?) 9,8 hk. Disse motorene er mye vanskeligere å selge enn 9,9 hk 2-takt fordi de ikke kan "trimmes" til 15 hk slik som 9,9. De har mindre slagvolum og mindre "Punch" enn 9,9. Til deres fordel er de ofte lettere. Så alt etter bruken kan de like gjerne være å foretrekke framfor en tyngre og kraftigere motor. Men prisen skal være vesentlig lavere enn 9,9 2-takt i dagens marked.

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

Tohatsu 8 drar nok like godt opp i plan som 9,8, det er samme kubikk. Forskjellen er toppfarten, hvis man nå treffer med propellstørrelsen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...