Jump to content

D5LA på baatplassen.no denne vinteren også


Poseidon

Recommended Posts

God dagen gode båtvenner,

 

nå har jeg hatt ganske mange henvendelser fra fjorårets D5L-deltagere, og noen fra mange år tilbake, med påmeldinger og utålmodige spørsmål om D5LA-kurs her på baatplassen.no

 

Svaret er enkelt og greit: ja, det kommer, det kommer ;-)

 

Kjøreplanen er lagt og vi starter i uke 46 nå i oktober og samlingen blir i Stavanger 1. - 3. mars 2013. Denne gangen er det mulig at vi også klarer å få til en tilsvarende samling i Harstad, men det er ennå ikke helt på plass.

 

D5LA er altså en påbygning til D5L slik at man får utvidet D5L-sertifikatet sitt fra "Stor kystfart" til World wide". Med D5LA-sertifikat kan man altså føre fritidsbåt med skroglengde inntil 24 meter over hele verden. Til orientering kan nevnes at Croatia holder de norske sertifikatene så høyt at der gir man innehavere av norsk D5LA-sertifikat rett til å føre båt opp til 500 bruttotonn - og det er en ganske stor båt!!!!

 

Pensum for D5LA er astronomisk navigasjon, dvs med sekstant og solhøyer, supplert med en del meteorologi, oceanografi, innsjekk/utsjekk, CEVNI og diverse andre småting som kan være praktisk for båtfolk som skal på langtur - eller som drømmer om å dra....

 

Det er bare til å melde seg på. Velg "Kompaktkurs D5LA fra 46/2012 i Stavanger" på nedtrekksmenyen så kommer du rett inn på riktig sted i systemet vårt.

 

Det finnes mer informasjon på våre hjemmesider, eller ta kontakt hvis du ellers lurer på noe!

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har lagt inn litt grunnleggende CEVNI de siste årene. Det har nemlig vist seg at ganske mange kursdeltagere drar på kanalturer nedover Europa og da er det greit å ha et minstemål av kjennskap til systemet. Men for å få CEVNI-sertifikat må man fortsatt ta et lite kurs på noen få timer hos noen som tilbyr dette.

 

Her er forresten en meget kjekk blogg fra en kursdeltager som nettopp har gått med motorbåt gjennom hele Europa og har lagt seg til rette for vinteren i nærheten av Barcelona.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dette blir en dobbelposting i denne tråden og i tråden for D5L.

Jeg var i likhet med Bitteliten forsøkskanin i første kurset som ble holdt, og satte enorm pris på opplevelsene. Det ser ut til at den praktiske delen er utvidet, og det tror jeg har vært en nyttig utvikling.Jeg leter etter en mulighet for å gjøre CVNI uten for mye møye.

Jeg tok D5L med stor glede. Jeg tok D5LA ("Astronomisk navigasjon") med like stor glede. Ingen av kursene hadde direkte juridisk betydning for min båtførsel, men økte trygghet og glede med båtlivet i vesentlig grad. På avslutningssamlingen for Astronomisk navigasjon etterlyste jeg neste skritt, nemlig kurset i Gastronomisk navigasjon. På D5LA hadde vi en utmerket deltaker som arbeidet som kjøkkensjef i Nordsjøen, og jeg forventet da, og forventer fortsatt, at kursleder utnytter det potensialet som ligger her for fortsatt utvikling av kursingen. Hvis ikke Poseidon tar dette opp, oppfordrer jeg andre til å gjøre det!

Laholm

Link to post
Share on other sites

..... Ingen av kursene hadde direkte juridisk betydning for min båtførsel, men økte trygghet og glede med båtlivet i vesentlig grad. ....

 

Akkurat det har du til felles med de aller, aller fleste av de ca 600 deltagere som har vært gjennom D5L og D5LA-kursene - og for meg er det den beste motivasjon som finnes for å holde på slik som jeg gjør :smiley:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ser ikke ut som jeg klarer å finne hverken tid eller finanser til D5LA midt oppi andre studier, trist, hadde vært gøy å møtt igjen kjentfolk fra D5L-kurset forrige vinter, men noen ganger må man prioritere, satser på at det kommer flere kurs i årene fremover, krysser fingrene for 2013/2014, skal prøve å få lest meg litt opp på astronavigasjon i mellomtiden.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Ser ikke ut som jeg klarer å finne hverken tid eller finanser til D5LA midt oppi andre studier, trist, hadde vært gøy å møtt igjen kjentfolk fra D5L-kurset forrige vinter, .....

 

Det hadde vært kjekt å ha deg med Anders.

Du er et verdifullt innslag i kursgruppen.

Hvis du vil diskutere mulige ordninger eller avtaler så er det bare å ta kontakt, vi finner helt sikkert en god løsning :thumbsup:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nå har nesten alle av fjorårets D5L-kurs her på baatplassen.no meldt seg på høstens D5LA-kurs.

Det må jeg vel få lov til å ta som et tegn på at man liker å maske med navigasjon og andre båtsaker, selv i den mørkeste vinteren.

Kapasisteten er god på disse kursene, så det er fortsatt mulig for tidligere års D5L-deltagere og andre som har D5L fra andre kanter å henge seg på D5LA her på baatplassen.no

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Infomail er mottatt og oppstart blir uke 47. Det skal være flere ledige plasser til kurset, så løp og meld deg på !

Kursene til Båtskolen Poseidon er utrolig bra lagt opp !!

 

Ja, det stemmer: vi har fortsatt mulighet til å ta med flere på D5LA, selv om nesten alle fjorårets D5L-deltagere valgte å bli med videre.

Siden vi har så romslige og gode forholde ombord i SANDNES har vi fortsatt plass til enda noen flere på D5L, så her er det bare å kaste seg rundt :yesnod:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Nå har vi hatt D5LA-samling i Stavanger, med 24 svært ivrige deltagere.

Jeg tillater meg å legge ut noen bilder som viser mange gode hoder i dyp konsentrasjon over eksamensoppgaver med Greenwich timevinkel, solen i meridianen, storsirkelseilas og mye annet moro som vi har arbeidet oss gjennom :thumbsup:

 

img_7607.jpg

 

img_7608.jpg

 

img_7611.jpg

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...