-Balder- Startet 1.September.2012 Link til dette innlegget Startet 1.September.2012 Har en kamd 43 i en baltic 29 som plutselig har begynt ryke grå hvit røyk Det ryker litt ved tomgang men ryker veldig ved kjøring og båten går ca halvfart Hva kan være galt ? Båten har ligget i ro i 6/7 uker og er sikkert litt begrodd under men vil motoren røyklegge fjorden forde pga den sliter ? Har forsøkt bytte fin/grov filter og sjekket luftfilter . Sitér dette innlegget Link to post
Ktveiten Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Har du tegn til vann i smøreoljen? Hørtes ut som et tegn på toppakning... Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
Pjolter Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Kan godt bare være godt grodd. Hadde samme problem en sommer. Bunnsmurte og alt ble bra. Prøv det først i hvertfall Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
-Balder- Svart 1.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Ikke vann i olja og kjølevæska forsvinner ikke Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Får du arbeidstemperatur må motoren?? Termostat i åpen stilling hele tiden??? Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Ktveiten Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Har dette skjedd sånn plutselig? Hvis tilfelle, høres ut som toppakning ved første tanke... Kan også være for lite kjøling ut i eksosen. Dette vil da føre til hvit røyk, etter min erfaring. Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
hanto1 Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Dyser, turbo eller ventiler ? Dette kan skyldes flere ting Sitér dette innlegget Link to post
-Balder- Svart 2.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 arbeids tempen ligger på ca 83 så det er vel greit og den er stabil hvis det er for lite køling på eksosen ville ikke dette også gitt for lite kjøling på motoren ? slik at dette ville gitt utslag på temp målern ? får ta på dykkerutstyret til uka og sjekke skikkelig under om det kan være det, selv om det ikke ser slik ut med maske fra badeplatforma men alt for kaldt uten dykke drakt for oss pingler :) siden det jo er kommet etter båten har ligget i ro noen uker. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Cathy Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Hvor mye ryker den? Har samme motor og min puffer også litt hvit røyk, men ikke så mye at jeg har trodd det har vært noe galt... Jeg har alltid tenkt at diesel,ryker litt og sånn er det. Burde jeg sove dårlig om nettene nå? Sitér dette innlegget Link to post
Ktveiten Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Har du vannsmurt lager på akslingen? Hvis du har det, så kan tilfellet være at det går for mye vann ut her, og dermed vil du få for lite kjøling gjennom eksosen. Maskinen får like god kjøling uansett. Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
primusmotor Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Den må du forklare litt bedre, vannsmurt lager har vel ingenting med kjøling av eksosen????? Har du vannsmurt lager på akslingen? Hvis du har det, så kan tilfellet være at det går for mye vann ut her, og dermed vil du få for lite kjøling gjennom eksosen. Maskinen får like god kjøling uansett. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Ktveiten Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Jo på en måte. På den forrige båten vår, ble lageret smurt/kjølt av sjøvannskjølingen til maskinen. Vannet ble tatt ut fra oljekjøleren til giret og inn på lageret. Hvis det er for stor "flow" gjennom her, så vil du få for lite vanngjennomstrømning i turbo. Derav hvit røyk/varm eksosslange. Du kan jo sjekke om eksosslangen blir varm under gange. Det skal den altså ikke bli. Du skal fint kunne holde hånden på slangen. Men på grunn av dette, så vil du ikke ha for lite kjøling til maskinen, da oljekjøleren til giret er siste passeringspunkt før turbo. Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
-Balder- Svart 4.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Nå tror jeg og ha løst problemet, Dykket ned i går kveld og ser at propell er helt gjenngrodd av skjell \rur , det samme var vann inntaket underbåten så er nok ikke kommet mere enn akkurat nok til og kjøle motor men ikke nok til eksos kjøling for etter skraping av dette og en 10 min test kjøre tur gikk båten fint og røyken vart vekk så da var skippern happy happy :) ble forbauset over hvor mye det har og si med kun propell groing og vanninntaks groing . men godt man lærer og finner ut av ting . Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Det var godt å høre, var vel den rimligste "feilen". Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Ktveiten Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Var godt å høre at du fant ut av dette! Var nok for lite kjøling av eksos ja... Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
Gabi Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Så det var kanskje ikke så dumt tenkt av han superoppussingseksperten i Nimbus4000 tråden å montere tempføler på eksosen? For å holde følge med om kjølingen av eksosen var bra.....? Sitér dette innlegget Link to post
Ktveiten Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Er ikke dum ide å montere temp føler på eksossiden. Mener dette burde vært standard på alle maskiner, akkurat som tempføler på ferskvannet! Får mye bedre indikasjon på en del feil som kan oppstå... Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.