Fanafjord Startet 1.September.2012 Link til dette innlegget Startet 1.September.2012 Har kjøpt meg Daycruiser som går over 30 knop. Siden jeg kommer fra seilbåtverden og før det snekke har jeg ikke brydd meg om fartsgrenser før. Hvor finner jeg hvilke lokale fartsgrenser som måtte finnes i Hordaland? (Spesiellt Bergensområdet). Hvor nær land gjelder fartsgrensene? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
withsmann Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Tror ikke det er noen spesiell grense så og så langt fra land, der det er egne grenser står det greit at man skal kjøre sakte eller at det er 5knopssone. Inne i eidsvåg er det 5knopssone og det er det eneste stedet jeg vet om i det området hvor det er fartsregulert. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Nordåsvannet er 9 knop når du er kommet forbi båtforeningene, Dolviken helt ut til Knappen er 5 knop, er nå blitt skiltet. Litle Bergen er også 5 knop. Mange av disse plassene står det skilt med "Sakte Fart" Ta en titt på hekkbølgene dine når de treffer land, se hvordan de fortøyde båtene oppfører seg og tenk at det er din egen båt. På min båt er det svært stor forskjell på hekkbølgen min fra 6 til 5 knop, 4,5 knop er det så og si null bølger. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 1.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Takker. Ut over vanlig folkeskikk: - Finnes det generelle fartsgrenser i nærheten av land? Eller er det lov med "bånnpinne" når det er ubebodde holmer? Jeg mener å huske at det var en diskusjon om å innføre noen generelle fartsgrenser nær land. Er det noe blitt av den diskusjonen? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
withsmann Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Jeg har ikke hørt noe om det hvertfall. Om det hadde vært 5knop så og så nærmt land ville vi jo putret i 5knop til vi var utaskjærs med alle de holmene vi har her, så det er kanskje greit nok. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 I følge " Forskrift om fartsbegrensning i sjøen " http://faolex.fao.org/docs/html/nor13656.htm så må evt begrnsninger kunngjøres i Norsk Lovtidend" og "Etterretninger for Sjøfarende". Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Ser også at Begen har innført begrensninger i sitt distrikt http://www3.bergen.kommune.no/BKSAK_filer/bksak%5C0%5CVEDLEGG%5C2008054748-1.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Kommune for kommune: http://www.kystverke...le-forskrifter/ Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.