Jump to content

Yamaha, blæra blir ikke hard,lekasje?

bella580C

Recommended Posts

Heisann.

Blæra blir ikke hard på min Yamaha.

Jeg klemmer på den gjentatte ganger uten at jeg kjenner det er drivstoff i den.

Likevel går motor som en klokke som regel....men når jeg gir bånn pinne vil den ikke helt.

Den 'hakker' litt...og vil ikke komme opp i turtall.

Når jeg gir forsiktig gass, lurer den opp og bruker tid er det ikke noe problemer.

Men som sagt blir den blære ikke hard, skal den være det?

Når jeg kobler fra slange inn til motor og legger slangestuss i en flaske, kjenner jeg blæra fylles og bensin kommer.

Setter så slange tilbeke, da blir blæra hard og motor fungerer på full gass...helt til jeg skal ut neste gang....

Noen som har opplevd det samme?

Ps. Ikke lekasje i motor med tanke på bensinlukt eller søl.

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Har nettopp hatt en runde på min HPDI (forsåvidt ikke ferdig da motor fremdeles ikke går pent). Men jeg hadde samme problem som deg, men det jeg gjorde var å koble av bensinfilteret som sitter på venstre side av motoren ("plastbeholder"). Fylte dette opp med bensin og skrudde den på plass - merk her blir det søl om du fyller HELT opp, da bensinpumpe og filter vil ta litt plass oppi.

Når det er gjort kan du pumpe blæra hard.

Årsak til problemet; aner ikke. Om det løser de andre problemene dine vet jeg ikke.

Edit: Viktig å koble av bensinslangen som fyller på beholderen. Pump en gang, når bensin er ferdig med å renne (ikke slipp belgen) - så setter du fingeren foran bensinslangen. Så ikke bensin renner tilbake i belgen. Da kan du slippe belgen og montere bensinslangen tilbake. Da er det ikke luft i slangen og det blir hardt :-)

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Ikke noe stress.....men vi har samme problem. Min er også hpdi.

Har en følelse at noe er rart....og redd for lekasje i motor..kan jo begynne og brenne.

Falskluft i motor der bensinslanger går mener jeg

Uttern C 56, mercury 50.

Hmmm. Den har eg bytta 2 ganger.

Den virker fint når ikke tilkoblet motor.

Kan det ikka monteres elektrisk bensinpumpe i båten ?

Eller vil det ikke løse problemet om det er falskluft.

Uttern C 56, mercury 50.

Disse motorene har slik jeg har skjønt det totalt 3 bensinpumper, lavtrykk, mellom og høyttrykkspumpe. Først går det i plastbeholderen, derfra videre inn i en VST-tank, hvor bensin og olje blandes for så å pumpes videre i et mye høyere trykk.

Har lest flere på nett som sliter med HPDI'en med uryddig gange, som renser VST-tanken og løser problemene sine. At du mister trykket - kan jo være noe mellom lavtrykkspumpa og VST? Kanskje? Siden det vil være et høyere trykk i VST-tanken, vil kanskje evt luft her presses ut og gjøre blæra slapp?

Du har også en sykkelventil på toppen av fordeleren, trykker du på denne ("slipper ut lufta"), så skal det komme ut bensin. Jeg testa det og det bare piplet ut. Vet ikke om det skal være høyt trykk?

Men igjen - jeg er ikke dyktig på dette. Men det jeg lærte her om dagen er at det er en alarm på motoren som slår ut om det er vann i bensinen. Vannet vil samles nederst ved lavtrykkspumpa, starter du motoren vil en alarm gå (men denne slutter når du setter motoren i gir...).

Skal kjøre nordover med båten nå til helga, ser du bor i Mo. Om du løser problemet så stopper jeg, så kan du fikse min også! :giggle:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Hehe....jeg skal forske på dette.

Jeg har fått gjort ren filter i Varpor og bestilt nytt, men ikke skiftet enda.

Inni Varpor hva det veldig mye smuss.

Hvilken årsmodell er din? Og hk?

Skal sjekke den sykkelventilen, men båt ligger på Nesna.

Skal du langt med båten din da?

Uttern C 56, mercury 50.

Har en 2003-modell 200 hk. ikke vmax.

Skal til Tromsø, flytter dit nå men gjør et par dagers stopp på Setermoen hvor jeg blir å sette båten hos en som er kompetent. Har ikke lyst å skru for mye på denne når jeg ikke kan noe. Kan fort bli dyrt :) Men Varpor (regner med det er det jeg prøver å beskrive...) har jeg ikke åpnet ennå. Tenker det er mitt neste steg.

Men har funnet denne hjemmesiden; http://www.boats.net/ som har oversikt over deler, delenummer samt nettbutikk med brukbare priser. Var innom lokale forhandleren her, men de hadde ikke bensinfilter en gang på lager.

Hvordan oppdaget du problemet? Mitt dukket opp etter et par uker på land uten bruk, lagret med lite bensin. Redd dette var utslagsgivende..

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Jeg har kjøpt det meste hos boats.net.

De sender raskt, max 10 dager levering.

I Norge koster deler for mye for meg. F.eks. Regulator til strømlading til motor. Hos forhandler i Norge. 4000,- + moms.

I Usa koster samme del ca 130 dollar.

Mye penger å spare.

Jeg har skiftet bensinfilter i lavtrykkspumpe og 10 mikron filter før Varpor.

Varpor er festet med skruer på topp, ca 10 stk. Så bare løfte underdelen ned og du kommer til høytrykkspumpe med filter.

Min motor virka fint i fjor, hadde bensin stående i systemet i vinter.

Hva noen som sa det ikke var bra.

Så problemene begynte ved sjøsetting i år.

Særlig når eg kjørte på sakte fart en stund.

En ting som virket hva å bruke tappeskrue på Varpor.

Forklaring :

Motor harker og hoster og vil ikke gå skikkelig.

Stopp motor, ta av deksel, en liten kopp under Varpor og skru skruen en omdreining ut, skru igjen, sett på deksel.

Da virker motor som et skudd.....men kan da ikke gjøre det hver gang jeg skal ut på tur....eller?

Eg får belage med med tolmodighet og tenke ut noe smart i vinter..

Uttern C 56, mercury 50.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...