bella580C Startet 2.September.2012 Link til dette innlegget Startet 2.September.2012 Heisann. Blæra blir ikke hard på min Yamaha. Jeg klemmer på den gjentatte ganger uten at jeg kjenner det er drivstoff i den. Likevel går motor som en klokke som regel....men når jeg gir bånn pinne vil den ikke helt. Den 'hakker' litt...og vil ikke komme opp i turtall. Når jeg gir forsiktig gass, lurer den opp og bruker tid er det ikke noe problemer. Men som sagt blir den blære ikke hard, skal den være det? Når jeg kobler fra slange inn til motor og legger slangestuss i en flaske, kjenner jeg blæra fylles og bensin kommer. Setter så slange tilbeke, da blir blæra hard og motor fungerer på full gass...helt til jeg skal ut neste gang.... Noen som har opplevd det samme? Ps. Ikke lekasje i motor med tanke på bensinlukt eller søl. Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
chrisrik Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 (redigert) Har nettopp hatt en runde på min HPDI (forsåvidt ikke ferdig da motor fremdeles ikke går pent). Men jeg hadde samme problem som deg, men det jeg gjorde var å koble av bensinfilteret som sitter på venstre side av motoren ("plastbeholder"). Fylte dette opp med bensin og skrudde den på plass - merk her blir det søl om du fyller HELT opp, da bensinpumpe og filter vil ta litt plass oppi. Når det er gjort kan du pumpe blæra hard. Årsak til problemet; aner ikke. Om det løser de andre problemene dine vet jeg ikke. Edit: Viktig å koble av bensinslangen som fyller på beholderen. Pump en gang, når bensin er ferdig med å renne (ikke slipp belgen) - så setter du fingeren foran bensinslangen. Så ikke bensin renner tilbake i belgen. Da kan du slippe belgen og montere bensinslangen tilbake. Da er det ikke luft i slangen og det blir hardt :-) Redigert 2.September.2012 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
chrisrik Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 ehm, leser nå hele stykket ditt og da spørs det om jeg gav noe svar egentlig... Da vet jeg ikke - men må jo bety at bensin siver tilbake? Men er det noe stress egentlig? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
ashfirelate Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Hadde det problemet på Thotsuen min i fjor, var lite luftlekkasje i slangen, morknet gummi rundt kobblingene. Kosta 100 kroner for ny slange, koblingene var ok... Sitér dette innlegget Link to post
bella580C Svart 2.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Ikke noe stress.....men vi har samme problem. Min er også hpdi. Har en følelse at noe er rart....og redd for lekasje i motor..kan jo begynne og brenne. Falskluft i motor der bensinslanger går mener jeg Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
ivar Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 problemet kan også være i selve blæra, ventilene blir slitt og tetter dårlig, slik at man ikke får bygd opp trykk slik at blæra blir hard Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bella580C Svart 2.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Hmmm. Den har eg bytta 2 ganger. Den virker fint når ikke tilkoblet motor. Kan det ikka monteres elektrisk bensinpumpe i båten ? Eller vil det ikke løse problemet om det er falskluft. Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
chrisrik Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Disse motorene har slik jeg har skjønt det totalt 3 bensinpumper, lavtrykk, mellom og høyttrykkspumpe. Først går det i plastbeholderen, derfra videre inn i en VST-tank, hvor bensin og olje blandes for så å pumpes videre i et mye høyere trykk. Har lest flere på nett som sliter med HPDI'en med uryddig gange, som renser VST-tanken og løser problemene sine. At du mister trykket - kan jo være noe mellom lavtrykkspumpa og VST? Kanskje? Siden det vil være et høyere trykk i VST-tanken, vil kanskje evt luft her presses ut og gjøre blæra slapp? Du har også en sykkelventil på toppen av fordeleren, trykker du på denne ("slipper ut lufta"), så skal det komme ut bensin. Jeg testa det og det bare piplet ut. Vet ikke om det skal være høyt trykk? Men igjen - jeg er ikke dyktig på dette. Men det jeg lærte her om dagen er at det er en alarm på motoren som slår ut om det er vann i bensinen. Vannet vil samles nederst ved lavtrykkspumpa, starter du motoren vil en alarm gå (men denne slutter når du setter motoren i gir...). Skal kjøre nordover med båten nå til helga, ser du bor i Mo. Om du løser problemet så stopper jeg, så kan du fikse min også! Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
bella580C Svart 2.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Hehe....jeg skal forske på dette. Jeg har fått gjort ren filter i Varpor og bestilt nytt, men ikke skiftet enda. Inni Varpor hva det veldig mye smuss. Hvilken årsmodell er din? Og hk? Skal sjekke den sykkelventilen, men båt ligger på Nesna. Skal du langt med båten din da? Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
chrisrik Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Har en 2003-modell 200 hk. ikke vmax. Skal til Tromsø, flytter dit nå men gjør et par dagers stopp på Setermoen hvor jeg blir å sette båten hos en som er kompetent. Har ikke lyst å skru for mye på denne når jeg ikke kan noe. Kan fort bli dyrt :) Men Varpor (regner med det er det jeg prøver å beskrive...) har jeg ikke åpnet ennå. Tenker det er mitt neste steg. Men har funnet denne hjemmesiden; http://www.boats.net/ som har oversikt over deler, delenummer samt nettbutikk med brukbare priser. Var innom lokale forhandleren her, men de hadde ikke bensinfilter en gang på lager. Hvordan oppdaget du problemet? Mitt dukket opp etter et par uker på land uten bruk, lagret med lite bensin. Redd dette var utslagsgivende.. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
bella580C Svart 2.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Jeg har kjøpt det meste hos boats.net. De sender raskt, max 10 dager levering. I Norge koster deler for mye for meg. F.eks. Regulator til strømlading til motor. Hos forhandler i Norge. 4000,- + moms. I Usa koster samme del ca 130 dollar. Mye penger å spare. Jeg har skiftet bensinfilter i lavtrykkspumpe og 10 mikron filter før Varpor. Varpor er festet med skruer på topp, ca 10 stk. Så bare løfte underdelen ned og du kommer til høytrykkspumpe med filter. Min motor virka fint i fjor, hadde bensin stående i systemet i vinter. Hva noen som sa det ikke var bra. Så problemene begynte ved sjøsetting i år. Særlig når eg kjørte på sakte fart en stund. En ting som virket hva å bruke tappeskrue på Varpor. Forklaring : Motor harker og hoster og vil ikke gå skikkelig. Stopp motor, ta av deksel, en liten kopp under Varpor og skru skruen en omdreining ut, skru igjen, sett på deksel. Da virker motor som et skudd.....men kan da ikke gjøre det hver gang jeg skal ut på tur....eller? Eg får belage med med tolmodighet og tenke ut noe smart i vinter.. Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
glalaks Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Nå er jeg litt glad jeg kjøpte god gammeldags forgassermotor, selv om min 130 hk sikkert bruker like mye bensin som deres.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
bella580C Svart 2.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Forgassermotor på en 200 hk vil ikke jeg hatt. Det finnes ja, men tror forbruk er større Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.