Jump to content

2010 Bavari 28 Sport med VP 260, tar 5-10 sek. fra fri til forover

Andresh

Recommended Posts

Var å hentet en 2010 Bavari 28 Sport på fredag og har hatt 10-12 timer med den i helgen ;-)

Konklusjon: MEGET fornøyd med båt og ganske fornøyd med VP 260 som står i kjelleren.

260'en var litt seig til såpass tung båt men dette var jeg klar over men fungerte egentlig greit med litt lett trimming alt etter mengde last osv.

MEN....det som IKKE fungerte perfekt var gearkassen. Revers og fri går greit, men tiden det tar fra jeg skifter fra fri til forover tar alt ifra 0 sek til....tja 5-10 sek!!!!!

Så jeg hadde visse problemer enkelte ganger jeg skulle legge til og driten ikke la inn giret forove

Tips til hva dette kan være? Håper og tror det er noe elektronisk som kan endres .......

Siden båten er en 2010 modell, går jeg ut fra at at det er en D-motor vi snakker om. Her er det jo elektronisk overføring av gear, og det er en aktuator i motorrommet som gir bevegelse på gearwire. Kontroller om denne jobber fint uten ulyd. Evt koble den fri, wire, og forsøk å skifte gear manuelt. Det har vært problemer med disse og jeg har skiftet den en gang. siden båten er så ny, bør du få dette undersøkt hos merkeverksted, garanti.

I monteringsanvisningen for DPH står det at EVC systemet skal være på når man monterer gearwiren på drev for å sikre at aktuatoren står i eksakt fri posisjon.

Finnes det noen annen måte å kalibrere dette på etter at båten er på vannet?

Nysgjerrig siden jeg har et snev av det samme på min motor også. Det endret seg ikke etter av og på montering av drev i år.

Har akkurat samme problem på min D3-190.

Problemet er at disse motorene ikke lar seg kalibrere. (Ingen funksjon for det)

Hmm.. har samme motorer. Du har wire fra kontrollboksen rett ut til drevet hvis vi snakker gear - ikke noe elektronikk. Du må manuelt justere på wire for å finne fri.

Når det gjelder throttle går det wire frem til kontrollboksen.

Uansett - ville definitivt byttet ut gearwire med den nye typen. Jeg har gjort det og det er en helt annen verden!

Mine motorer er fra 2006 og de kan man kalibrere, står hvordan på det store arket som følger med.

Det er jammen meg riktig. Fant det nå. Skal få skannet det i morgen og legge det ut her, om det er noen som ikke har det svære arket "Installation Electronic Vessel Control D4,D6". Dette gjelder også 2006 modell.

Skal se om jeg kommer meg ned i båten i morgen for å få testet kalibreringen også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...