Andresh Startet 2.September.2012 Link til dette innlegget Startet 2.September.2012 Var å hentet en 2010 Bavari 28 Sport på fredag og har hatt 10-12 timer med den i helgen ;-) Konklusjon: MEGET fornøyd med båt og ganske fornøyd med VP 260 som står i kjelleren. 260'en var litt seig til såpass tung båt men dette var jeg klar over men fungerte egentlig greit med litt lett trimming alt etter mengde last osv. MEN....det som IKKE fungerte perfekt var gearkassen. Revers og fri går greit, men tiden det tar fra jeg skifter fra fri til forover tar alt ifra 0 sek til....tja 5-10 sek!!!!! Så jeg hadde visse problemer enkelte ganger jeg skulle legge til og driten ikke la inn giret forove Tips til hva dette kan være? Håper og tror det er noe elektronisk som kan endres ....... Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 2.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Og ja......har MASSE instruksjonbøker som fulgte med båten. Men av og til er det greit å bare få frustrasjonen ut her ;-) så får jeg lese litt etterhvert tenker jeg.... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Siden båten er en 2010 modell, går jeg ut fra at at det er en D-motor vi snakker om. Her er det jo elektronisk overføring av gear, og det er en aktuator i motorrommet som gir bevegelse på gearwire. Kontroller om denne jobber fint uten ulyd. Evt koble den fri, wire, og forsøk å skifte gear manuelt. Det har vært problemer med disse og jeg har skiftet den en gang. siden båten er så ny, bør du få dette undersøkt hos merkeverksted, garanti. Sitér dette innlegget Link to post
Halling Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 (redigert) Du må kalibrere spaken, det står hvordan du gjør det på det store grå/brune arket over motoren. Redigert 4.September.2012 av Halling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Gearkabel. Næsten sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 (redigert) Slik skal det ikke være. Få den på verksted mens det er garanti. Aktuator eller gearwire tipper jeg Redigert 4.September.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 4.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Har bestilt den lokale VP mekanikeren (båtdoktoren)som skal komme og ta en kikk. Vil faktisk røre/fikle med minst mulig mtp garanti osv.... Blir spennende og høre hva som er feil og at han fikser det fort for jeg kan ikke gå ut i særlig vind sånn det er nå ;-/ Er forresten en D4-260 ja... Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Sjekk at gearwire ikke er stripset fast i rare svinger og vinkler. La denne gå i fin bue. Man får også kjøpt en type wire som er ekstra glatt. Sitér dette innlegget Link to post
Halling Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Jeg har hatt samme problem på mine D-4 og da måtte jeg kalibrere. Det står vel også i manualen at dette skal gjøres hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 I monteringsanvisningen for DPH står det at EVC systemet skal være på når man monterer gearwiren på drev for å sikre at aktuatoren står i eksakt fri posisjon. Finnes det noen annen måte å kalibrere dette på etter at båten er på vannet? Nysgjerrig siden jeg har et snev av det samme på min motor også. Det endret seg ikke etter av og på montering av drev i år. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Dere bør sjekke om dere har "riktig" girvaier. Eldre girvaiere til D6/4-serien har en svakhet mht at de blir trege etter noen år. De eldre girvaierne er røde eller brune, de nye er svarte. Hvis man ikke bytter kan actuatoren ryke og da koster det penger... Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Har akkurat samme problem på min D3-190. Problemet er at disse motorene ikke lar seg kalibrere. (Ingen funksjon for det) Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 For min del er det nok en eldre D4 ('06). Jeg har planlagt bytte av gearvaieren til vinteren, så da får jeg se om det blir noe bedre etter det. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Har akkurat samme problem på min D3-190. Problemet er at disse motorene ikke lar seg kalibrere. (Ingen funksjon for det) Hmm.. har samme motorer. Du har wire fra kontrollboksen rett ut til drevet hvis vi snakker gear - ikke noe elektronikk. Du må manuelt justere på wire for å finne fri. Når det gjelder throttle går det wire frem til kontrollboksen. Uansett - ville definitivt byttet ut gearwire med den nye typen. Jeg har gjort det og det er en helt annen verden! Sitér dette innlegget Link to post
Halling Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 (redigert) Mine motorer er fra 2006 og de kan man kalibrere, står hvordan på det store arket som følger med. Har selv gjort det to ganger både nede og på fly. Ta kontakt med LA-SA så forklarer de deg hvordan du skal gå frem. Det tar ca. 5 min. Men jeg har akslinger, så det stiller seg kansje anderledes. Redigert 6.September.2012 av Halling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Mine motorer er fra 2006 og de kan man kalibrere, står hvordan på det store arket som følger med. Det er jammen meg riktig. Fant det nå. Skal få skannet det i morgen og legge det ut her, om det er noen som ikke har det svære arket "Installation Electronic Vessel Control D4,D6". Dette gjelder også 2006 modell. Skal se om jeg kommer meg ned i båten i morgen for å få testet kalibreringen også. Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 7.September.2012 Link til dette innlegget Svart 7.September.2012 Fikk testet kalibrering av spaken etter prosedyren nevnt i forrige innlegg, og det ble veldig bra. Fra å måtte skyve spaken litt ekstra eller vente 5-6 sekunder, går den nå i gear forover som den skal. Veldig bra. Jeg skannet prosedyren og fikk postet den i dokumentarkivet: https://baatplassen.n...vo-penta-d4-d6/ Sitér dette innlegget Link to post
Halling Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Det er flått at det funka Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.