Pål`ern Startet 3.September.2012 Link til dette innlegget Startet 3.September.2012 Har en 27 fot 14 år gammel båt. Denne har jeg lyst til og få av alt det gamle bunnstoffet på, og få primet båten på nytt. Det finnes tydeligvis diverse "lurium" man kan ta på for og få av det gamle bunnstoffet, men får man da av alt? Jeg må vel kanskje slipe uansett, så ......... Hva er den beste metoden tror dere. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Spørs jo litt hvor mye kostnader en vil ta....Det er jo veldig greit å få bunnen blåst, fks. med kalk eller tørris. Jeg blåste bunnen på min båt med brukt blåsesand og vann. Lett som en vind ! Bare husk at bunnstoff er gift. Skal du slipe, etter bruk av malingsfjerner/skrape, så sørg for skikkelig verneutsryr. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 3.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Hvis man skal få bunnen blåst ? Hvordan / hvem gjør sånt ? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 (redigert) Er du en ung sterk mann skraper du av bunn på no time. Kompisen min på 74 år skrapet ned bunnen på sin 39 fots store båt i vår. Skaff deg bare en proff skrape. Redigert 3.September.2012 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Jeg har skrapet ned 3 båter. Nidelv 24, Draco 21sc og min nåværende Marex 770. Dette er ikke gjort på "no time" ! Om du er alene om jobben tar det flere kvelder med hard skraping. Det er skuldre og ryggen det går hardt ut over! Det er som regel trangt under der også. Prøv å få med en kompis eller to, men sørg for opplæring så de ikke ødelegger eller lager dype riper i gelcoaten. Om du har markerte stegtrinn, så tar jobben lenger tid også. Du klarer ikke mange timer i strekk under båten når du holder på med dette.. Ha god tid, er mitt råd ! Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 "Hvis man skal få bunnen blåst" Bor i Bergen, så hvem som utfører slikt i Oslo vet jeg ikke, men søker du litt i miljøet rundt firmaer som driver med sandblåsing så........http://blast-it.no/ Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Er du en ung sterk mann skraper du av bunn på no time. Kompisen min på 74 år skrapet ned bunnen på sin 39 fots store båt i vår. Skaff deg bare en proff skrape. Dette er iflg. de som har prøvd lurt å gjøre når det er bikkjekaldt, og stoff og primer maksimalt «sprø»... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Sant det, men på en annen side kan det vær fint å få tatt det så fort som mulig etter opptak så tørketiden blir lenger. Lufta midt på vinteren er faktisk fin å tørke på, siden lufta da er relativt tørr. Jeg hører flere erstatter sandblåser med isblåser. Noen her som har forsøkt dette ? Er vist mere miljøvenlig.. ? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 lager dype riper i gelcoaten. Lurt å file hjørnene på skrapebladene litt så de ikke skjærer seg ned i gelcoaten om man kommer litt skjevt ut. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Å skrape ned en bunn på "no time" er kanskje en overdrivelse, men jeg har prøvd både den kjemiske varianten og skraping, og går for det siste. En kan gjerne bruke en elektrisk skrape som i noen tilfeller fungerer veldig bra. Den tradisjonelle skrapen bør ha utskiftbare hardmetallblad. Betrakter en arbeidet som en godt trim er bunnskraping en vinn-vinn affære og en tar da gjerne naboens båt i samme slengen. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Har tatt min med el-skrape(Bosch)+ skikkelige tohåndsskraper. Skikkelig møkkajobb, med strålende resultat. Husk gode briller+pustemasker og støvdress. Viktig og ha skikkelig ryggstøtte og arbeidshøyde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.