Erik Dahlberg Startet 4.September.2012 Del på Facebook Startet 4.September.2012 Hei Som ny, må jeg begynne med å takke for et informativt forum. Jeg har gått til innkjøp av en 89modell Wesling med 97-98modell Suzuki DT90. Og kjøpte båten med motorfeil. Forhandler sa den stoppet over 4000rpm. Og at de hadde rengjort gassere.. men ga opp der pga økonomiske årsaker. Har endel motorerfaring fra Bil, da jeg bygger modifiserte motorer til visse bilmodeller på deltid. Men to-taktere kan jeg ingenting om :-) Første gangen jeg la den på vannet hadde jeg ikke store forventninger. Måtte dra den lenge på starteren før den tente (ca 1 minutt). Hvorpå den startet med host og hark. Mye fin blårøyk. Har ikke hatt utenbordsmotor med el. choke før. Men reagerer på at den ikke vil ha gass under kaldstart prosedyre. Kun vri på nøkkelen. Vel oppe i plan ga blårøyken seg og båten gikk knirkefritt. Helt til jeg ga mer en ca 70% gass. Da begynner den å fuske/hoppe over på en sylinder. Lot den gå slik i noen minutter og tok ut pluggene. Og så enkelt hvem plugg den ikke tente ordentlig på. Den ene var dråpevåt og kullsvart. Tok så en kompresjonstest som var meget bra. Varierte bare 2% fra beste til dårligste sylinder. Kjøpte så inn en ny coil for å eliminere at denne var årsaken, sammen med ny plugg. Men fortsatt samme resultat. Og motoren er fortsatt utrolig tungstartet når den har stått mer enn 24 timer. Må kjøre den ca 1 minutt på starteren. Men så fort den har startet en gang, er den utrolig lettstarted. All bensin er ny, men oljen er ikke skiftet ut. Noen som har noen Idè om hva jeg bør ta tak i som neste steg? Har noen opplevd at oljeinsprutet gir for mye. Føler det bløte på pluggen er mer som olje enn bensin. Men den ryker jo ikke noe særlig når den er varm... Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 4.September.2012 Del på Facebook Svart 4.September.2012 Min ryker også når dn er kald på tomgang.. Og den skal være god stand. Sånn er totaktere. Men den starter lett. Blir pumpeblæra på bensinslangen hard? Jeg hadde en 30 hk en gang. Den gikk helt fint opp til 4100 rpm. Der kutta den og gikk "på en sylinder" og rista veldig. Da var det spolen under svinghjulet som var defekt. Fungerte opp til 4100 hver gang.. De fleste totaktere skal vel også ha litt gass under oppstart. ? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Fjordland Svart 4.September.2012 Del på Facebook Svart 4.September.2012 Choken på den motoren er bare en solenoid ventil som spytter ut en liten skvett bensin i innsuget. (Står på motorens høyreside ope under svinghjulet.) Så kan nok være en fordel og pumpe litt på bensinslangen før du gir den et par trykk på choken.(regner med den er på tenningsnøkkelen på din også) Har selv en 96 model DT90 med helt andre symptomer, men kom gjerne tilbake og fortell om feil\utbedringer du gjør for å få til din motor. Kansje det er noe som eg sjøl overser på min. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Dahlberg Svart 4.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2012 Kanskje jeg lærte noe allerede. Jeg har bare vridd på nøkkelen.. Kan den trykkes inn også.? Må prøves. Rart om det skulle være noe med spolen. Slik jeg forstår tenner denne på to plugger av gangen. V4. To hal-sensorer osv. Og symptomet er kun på en sylinder. Ble fortalt at blandingsskruen også hadde innvirkning på høyere turtall. Så jeg sjekket disse. Og alle var skrudd 2 runder ut. Noe som er mye ifølge håndbøkene. Men synes det er rart at disse skal ha så stor innvirkning på høyt turtall. Er jo ikke slik på Weber og Dellorto. Men så er jo jeg uvitende på Mikuni og to to-takt som sagt. Tenkte å legge båten på vannet å justere på den respektive sylinderen under gange bare for å eliminere dette også. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 4.September.2012 Del på Facebook Svart 4.September.2012 Er som regel inn med nøkkel for å choke ja. Uten den blir den nok tungstarta. Burde vel være mulig å gi gass i fri også.. På et vis. Enten egen spak eller den hovedspaken ved å koble ut girmekanisme med en knapp en plass.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Lars K Svart 4.September.2012 Del på Facebook Svart 4.September.2012 Hvis det er egen oljesmøring på denne kan vel føleren skape lignende problemer,denne gir signal om olja på tanken og skal kutte en sylinder hvis tanken er tom for olje. Har også vært borti at cdiboksen er delvis defekt når motoren ikke tenner skikkelig på en av sylindrene. Hørets også ut som bensinen renner tilbake i tanken,men hvis ikke choken står på blir den tungstartet. Hvis du er sikker på at choken fungerer ville jeg sjekket slangen,blæra og koblinger for luftlekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 4.September.2012 Del på Facebook Svart 4.September.2012 et lite tips: du bør endre emne tittelen før den blir stengt Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
Erik Dahlberg Svart 4.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2012 (redigert) Jeg får ikke endret noe ihvertfall Redigert 4.September.2012 av Erik Dahlberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 4.September.2012 Del på Facebook Svart 4.September.2012 Ja og ja;) Hehe.. Må beskrive problemet også i tittelen. Får håpe moderator endrer den, da det er kommet mange svar her.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
pberg Svart 4.September.2012 Del på Facebook Svart 4.September.2012 På min '85 Yamaha 70hk må du holde choke-brytere opp mens du kjører starteren. Brukte et par lange kaldstarter på å finne ut det, ja.. På nyere modeller skal en tydeligvis trykke inn nøkkelen mens du starter. Du hører når det klikker i solenoiden i motoren. Jeg kan ikke noe særlig om store totaktere, men jeg drev en del med bitte små (3,5cc) i ungdommen, og der justere en i hvert fall blanding på høyt turtall, og på tomgang hver for seg. Der var det slik at dersom motoren fikk for mye bensin på høyt turtall, så "4-taktet" den, og fikk ikke turtallet opp. Så var det bare å skru inn på skrua til du fikk høyere og høyere turtall uten at den magret ut og gikk varm. Mener å huske at den gangen hadde vi ca 35000rpm på motorene. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Dahlberg Svart 4.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2012 Da fikk jeg sjekket dette med choke. Å jo da. Det var bare å dytte inn nøkkelen. Trodde det var automatisk choke.. så uvitende. Da hjelper det og gi gass i fri også ;-) Jeg har ingen Oljealarmer som varsler, og alle instrumenter ang olje ser ut til å fungere smertefritt. Pussig om den bare skal kutte en sylinder er det ikke? Også bare på høyt turtall? Kunne godt ha tenkt meg en ekstra CDI boks. Bare for å prøve. Noen som har en delemotor? Tenkte også på å montere en digital tenningslampe jeg har til bilbruk. Som tar turtall fra pluggledningene. Om tenningslampa da viser stabilt rpm bør jo tenningen være i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 4.September.2012 Del på Facebook Svart 4.September.2012 Det med kutting av en sylinder er en slags nødmodus slik at man ikke skal kunne kjøre for fullt uten oljeblanding. Siden pluggen er svart og våt tyder jo dette på manglende tenning. Har du prøvd å nappe av plugghetta på den sylindreren for å se om motoren oppfører seg likt på lavt turtall? Er du sikker på at pluggledning,colil,jording og slikt er iorden,synes jeg dette tyder på cdiboks som fusker. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Dahlberg Svart 4.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2012 (redigert) Fikk tatt den en tur utpå etter at ungene var i seng. I ferskvann riktignok. Choken var på nøkkelen. Takk for tips! Nå startet den på et blunk. Men ryker fortsatt mye de første 3 minuttene. Justerte også litt på blandingsskruene. De sto 2 runder ut. Prøvde å følge boka og la de på 1,5 runde. Det ville den ikke og begynte bare å nyse. for så å stoppe. Prøvde så på 1,75 og fikk noe bedre gange. Men fusker fortsatt. Fikk også prøvd at "nødmodus" på oljenivå funker som det skal. Begynte først og pipe. For deretter og gå på 2 sylindre på høyere turtall når måleren gikk over på rødt. (Selv om tanken er 1/3 full) Prøvde også med turtallsmåling på pluggkablene. Og alle var stabile, selv på den som fusker. Så jeg tror jeg friskmelder tenningsanlegget for nå. Stokket også om på pluggene for å sjekke. Og pluggen som var våt ble fin som snus i ny sylinder. Mens den som var bra og havnet i problemsylindreren ble blaut. Tror det neste blir demontering av gassere og evt fjerne olje innsprutet for en periode, bare for å utelukke problemkilder. Men jeg fikk testet litt med GPS, og ble veldig skuffet. 30 knop uansett tilt på 5400 rpm var ikke akkurat fort. Har hørt så mye lovord om Weslingen... men dette skulle jo ei Pioner jolle gjort bedre med samme motor. Kan ferskvannet ha så mye å si.. vet det har mer sug i båten. Det sitter en stålpropell som har blitt "gjort som ny" hos en kyndig mann (Arnesen eller Andersen eller i den duren) i Arendal på den nå. Om det er en orginal vet jeg ikke. Redigert 4.September.2012 av Erik Dahlberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 4.September.2012 Del på Facebook Svart 4.September.2012 at den ryker i starten er ganske normalt.. min ryker også godt når den er kald. er også v4 motor med oljetank adskilt.. gir seg etterhvert.. gikk motoren bra da siden du fikk 5400 rpm? synes det var lite fart ja.. burde vært nærmere 40 enn 30 knop kanskje? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Lars K Svart 4.September.2012 Del på Facebook Svart 4.September.2012 Det er ikke rett og slett plugghetta som er synderen da? Farten blir vel dårlig uansett når en sylinder ikke henger med. Har du forresten sjekket at alle forgasserspjeldene åpner som de skal? Var en gang borti en Yamaha V4 som ene staget hadde fått seg en knekk og ikke åpnet. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.September.2012 Del på Facebook Svart 4.September.2012 hmm, kan det tenkes at flottørhøyde er feil, eller noe annet som da gjør at den ene sylinderen får mer bensin enn den klarer å svelge unna? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Erik Dahlberg Svart 4.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2012 Gikk bra gjorde den ikke. Men jeg fikk da lurt den opp i det turtallet ved å tilte mye ut for så å tilte inn igjen uten at turtallet sank. Men går å nøkker på en sylinder fortsatt. Men kanskje litt bedre nå. Om jeg da ikke blir lurt av at det manglet 100 kg med gubbe iforhold til tidligere forsøk. Plugghetta ble kjøpt ny (NGK skru-on) og byttet sammen med ny coil. Og både ny og gammel coil oppfører seg nå helt likt. Skal sjekke alt på forgasserne når de åpnes, og håper at jeg vil finne en reel feil. Merker også at den nøler litt ved sakte gassøkning fra tomgang. Går på en måte stegvis fra ureint til reint oppover. Men det er jo noe jeg kan leve med bare den funker på full gass Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 (redigert) Har du sjekka bensin pumpa? Om den har en lekasje vil det gå rett inn i veivhuset og til sylinder.... Red.: Da ville denkansje oppført seg motsatt: Dårlig på lavt turtall, og noe bedre på fult. Men kjapp sak og sjekke... Redigert 5.September.2012 av Fjordland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.