Princess 36 Riviera Startet 7.September.2012 Link til dette innlegget Startet 7.September.2012 Hei. Tidligere i år gikk vi til innkjøp av "ny" båt. Valget falt på en Fairline Phantom 37 fra 97, med 2 x TAMD63L og kun 600motortimer. Båten hadde levd livet i Spania, og bærer stedvis preg av det, men håper den blir ship shape i løpet av en sesong eller to. Babord motor hadde ved kjøpstidspunktet en feskvannsleksje mellom eksosmanifoil og topp. Etter litt skruing fant jeg ut at tetningsringen som var brukt ,o-ring, ikke var original. Bestilte ny, kvadroring denne gangen, og monterte det hele sammen igjen. Case closed... Men den gang ei... Nå har samme lakasje kommet tilbake etter ca 70 motortimer. Det kan se ut som om ringen er skadet og ferskvannet lekker ut. Motortemp har vært helt stabil, ikke noe vann i olja og den går som den skal. Tenkte kanskje lokket til ekspansjonstanken ikke slapp ut overtrykket ved varm motor, men det fungerer som det skal. Har nå en teori om at det er en annen lekasje på motoren som har gjort at vannet under tid har forsvunnet. -Kan lite vann medføre at det koker i eksosmanifoilen, som jeg regner med er motorens varmeste punkt, som igjen har skadet ringen?? -Er det noen andre som har vært borte i liknende? -Kan det være andre årsaker? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 7.September.2012 Link til dette innlegget Svart 7.September.2012 Skudd i blinde: Tæringskade i varmeveksler som gjør at fersvann lekker over til saltvannsiden og ut? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Princess 36 Riviera Svart 7.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2012 Kan godt hende, men det jeg er mest interessert i er hvordan tetningsringen kan ryke etter 70 timer. Skal egentlig ikke vær noe trykk der, og den er uten tvil påført ganske stor belastning. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 7.September.2012 Link til dette innlegget Svart 7.September.2012 Tæringsskade i leiet kanskje forårsaket av gammel glykol iblandet saltvann? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Princess 36 Riviera Svart 7.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2012 Ikke noe tæring i sete/anleggsflatene til tettningsringen. Bytte av tettningsringen er gjort for 70timer / 2mnd siden, så tror ikke eventuelt saltvann kan gjøre noe form for skade der. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 7.September.2012 Link til dette innlegget Svart 7.September.2012 Trukket til med riktig moment? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Princess 36 Riviera Svart 7.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2012 Det er en gjennomføring som sitter midt på eksosmanifoilen slik at vannet kan gå ut i manifoilen og videre til turboen. Har skrudd noen motorer opp i gjennom, så er rimlig sikker på at det er rett montert. Heller ingen eksoslekasje. Merk at feilen også var der når jeg kjøpte båten, og at den nå har kommet tilbake. Ikke en liten lakasje dette, men ser ut som en bit av ringen er borte, og vannet kan fritt renne ut. Sitér dette innlegget Link to post
Princess 36 Riviera Svart 10.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Ingen andre som har noen teori rundt dette?? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Jeg har ikke peiling på så veldig mye, men hvis du sjekker følgende link så hadde han hatt varmgang i eksosmanifold: https://baatplassen.no/i/topic/95041-kamd-43-ryker-mye/#entry1336014 Kan det være at temp i en periode har vært for høy pga delvis tett inntak som igjen har gjort at pakning ikke har tålt det? Sitér dette innlegget Link to post
Princess 36 Riviera Svart 11.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 Takk for svar! Eksosmanifoilen er ferskvanskjølt. Temperaturen har vært 100% stabil hele tiden, så tror den kjøler som den skal. Skal nevnes at jeg satt oppe å kjørte når det skjedde, på lav fart, da alarmen på temp kom. Har ikke temp måler oppe, kun alarm. Sitér dette innlegget Link to post
nestor Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 Dersom jeg har oppfattet dette riktig har jeg en teroi om at manifolden ikke er "plan".... (også eksoslekasje) Har sett dette selv flere ganger, men ikke på denne motoren. Pleier å planslipe disse. Men dette er jo nesten umulig å si noe sikkert om uten å ha sett det. Sitér dette innlegget Link to post
Princess 36 Riviera Svart 19.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 Takk for svar. Det er en teori som kan stemme. Jeg skal skru dette ut i løpet av kort tid og sjekke om den er plan. Sitér dette innlegget Link to post
nestor Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 Hallo igjen. D ble bare tull på d jeg skrev. Men d jeg mente er oppfattet ser d ut til, bra. Påstår ikke at d er slik, men dette har jeg sett flere ganger, men ikke på denne motoren. Noen Bowmann manifolder, pl.a. til no Perkins er d ingen vits i å montere før den er planet. Der er d ikke vannkanaler, men da lekker d eksos. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.