Christensen Svart 20.September.2012 Link til dette innlegget Svart 20.September.2012 MTU ene er vel firetaktere? Eller husker jeg så steike feil? 6 ventiler pr sylinder hadde de i allefall! Herlig lyd i dem også!! (Bytta noen topper på et år) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Toroa Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 (redigert) Hauk og Storm klasse MTB hadde MTU 16V (538) de het ikke Detroit Diesel, men er etterfølger av Detroit. Si aldri slikt. :) mtu har sine røtter tilbake til 1909, mens DDC kan sies å ha eksistert siden 1929 om du bruker Allison som utgangspunkt. All den tid DD bare fikk produsere motorer opp til 150 kubikktommer pr sylinder innenfor GM, kan vi kanskje ikke bruke EMD som "far". Skal vi det så er 1922 årstallet. Detroit Diesel er en varemerke som eies av Tognum som igjen eies av Rolls Royce og Daimler AG. Mercedes Benz samarbeidet med DDA tidlig på 90tallet, og i 2000 kjøpte DaimlerChrysler DDC fra Roger Penske og de andre aksjonærene og puttet dette inn i mtu Friedrichafen som de da var heleiere av. Teknologisk sett er en 60talls mtu som 538 og en Serie 53, 71, og 92, eller 149 IKKE sammenlignbare. Forskjellen er som regnestav og datamaskin. Og mtu og GM DDA hadde på den tiden ingenting med hverandre å gjøre. Disclaimer: Jeg farget av mitt forhold til dieselmotorer fra Tyskland, og spesielt om det står mtu eller Daimler Benz på dem. Det finnes motorer og så finnes det mtu og Mercedes. :) Redigert 24.September.2012 av Toroa (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Profondo Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Detroit Diesel 6V-92 leveres i en rekke forskjellige konfigurasjoner og effekt uttak.Forbruket ligger på ca 0,2 liter pr.hk time. Alle Detroit Diesel 2-taktere har "roots blower" som er mekanisk drevet. "roots blower" er lavtrykk (0,2-0-4 bar) og ikke en kompressor. Enkelte turbo motorer har en by-pass ventil i bloweren som åpnes når det er turbotrykk høyere en blower trykk. (for å redusere forbruket). Motorene er meget driftsikre og bruker i praksis ikke mer drifstoff en andre dieselmotorer, hvis det er et minus med disse motorene må det være mekanisk støy og vekt / effekt. En avtale mellom US-army og Detroit Diesel garanterer produksjon av deler frem til 2050 for alle 53-71-92 modeller. God informasjon og deler til disse motorene får du av Bergen Dieselcontact eller Diesel Teknikk AS i Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Ca 0,2 l/hk*t blir ved tetthet 832g/l ca 226 g/kW*h noe som er ~10% høyere enn de fleste volvo marine dieseler som jeg har sett verdier på, men dette er vel ganske grovt regnet. En totakter er generellt mere gunstig på ett spesifikt turtall og dårligere utenfor dette. Firetakteren kan være veldig effektiv over et større turtallsområde og i prinsippet skal de gires til å gå med så lavt turtall som mulig ift belasting. I fritidsbåter er det som regel fast propellerstignig og da kan en totakter i visse installasjoner komme uheldig ut. Når jeg titter inn i glasskula så ser jeg at IPS og lignende kommer med dieselelektrisk overføring i framtiden, det er et prinsipp som anvendes i stadig mindre maskiner. Da kan motorens styreenhet gire trinnløst til beste drivstofføkonomi og kanskje kommer totakteren tilbake? Gjerne sammen med E-VGT. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 på en annen side,en enklere konstruksjon med færre deler som kan gå i stykker...altså mer driftsikker disse motorene , med 4 eksosventiler pr sylinder og kompressor for spyleluft er faktisk mer mekanisk kompliserte enn en "std" 4-takts diesel: http://www.yachtsurvey.com/comparing_diesel_types.htm Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Toroa Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Alle Detroit Diesel 2-taktere har "roots blower" som er mekanisk drevet. Neida, ikke alle. Serie 110 har sentrifugalkompressor. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Toroa Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 disse motorene , med 4 eksosventiler pr sylinder og kompressor for spyleluft er faktisk mer mekanisk kompliserte enn en "std" 4-takts diesel: http://www.yachtsurv...iesel_types.htm Dette ble en DDC diskusjon.. :) Forsåvidt enig med deg, selv om Driptroitene er enkelt oppbygget, så kan de være teknisk utfordrende å skru på for folk uten erfaring. Men jeg er stort sett ikke enig med artikkelen i lenken du la med. I den var det tildels MYE faktafeil og subjektiv synsing. :) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
ivar Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 (redigert) Dette er jo fascinerende motorer, kjørte panservogn med 6V-53TA i førstegangstjenesten. Men slapp unna med oljepeiling samt bruk av noen sekker twist... :) Fint om du hadde giddet å påpekt det værste faktafeilene , ønsker jo ikke å spre de videre Redigert 24.September.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Toroa Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 En avtale mellom US-army og Detroit Diesel garanterer produksjon av deler frem til 2050 for alle 53-71-92 modeller. Hei Har du peiling om hvor jeg kan finne den avtalen? Ingen hos BOS/mtu i Bergen kjente noe til dette. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Toroa Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 "Currently, there are three major diesel competitors, Detroit Diesel, Caterpillar and Cummins. Engines like M.A.N., MTU, Yanmar and Volvo have a much smaller market" Problemet ligger vel i at den artikkelen var ganske gammel når jeg undersøkte. Den var fra 1999. Men slik det er sett fra et europeisk ståsted, for motorer under 30 liter slagvolum, så er det relativt feil å si at ikke Volvo og Yanmar Man og mtu teller med :) Mulig det ser slik ut for enkelte amerikanere, men slik verden var den gangen i 1999, kan jeg ikke skjønne at man ikke talte med Isuzu, Mercedes Benz, og andre store marinemotorprodusenter. Volvo Penta har rundt 50 prosent av lystbåtmarkedet i verden. (Kilde: Engistats) og de lukter på 75% i Europa i segmentet dieselmotor/drev. (Kilde J.D Powers) mtu har 65 prosent av hurtigbåtmarkedet og nesten 80 prosent av yachtmarkedet. (mtus egne utsagn) "The DD four exhaust valves and a blower, compared with a four cycle with only two valves and no blower. " Dette er vel litt tullete å si, det finnes da totaktere med både 1 2 3 og 4 eksosventiler, på samme måte som det finner 4-taktere med både 2 4 og 6 ventiler. Dessuten har det da funnes firetaktere med turbo og kompressor i 40 år. Han som skrev den artikkelen er vel en GM fan, og det er jo ikke jeg, selv om jeg har levd av å skru på dem. osv osv. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
ivar Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 joda, det der må sies å være ganske utdatert, og ikke spesielt dekkende for europeiske forhold Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Profondo Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Avtale om deler til Detroit Diesel serie 53-71-92 frem til 2050 er ikke mellom MTU/Bostek og US-Army. Den er mellom US-Army og Detroit Diesel. Bergen Dieselcontact som er distributør/importør av Detroit Diesel 2-takts deler og motorer har fått opplysninger om dette i møter/kurs med Detroit Diesel. Ellers er det helt riktig som Toroa skriver, enkelte 110 serie motorer er levert med sentrifugalblower og ikke roots blower. (Bergen Dieselcontact tar alt som har med DD 2-takt for Bostek, og de gjør en fantastisk god jobb :) Sitér dette innlegget Link to post
jkba Svart 12.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Hei igjen. Tiden går, gjenstridige består ;) Sitter og funderer på å skaffe oss denne Brødrene Aa-båten "Delfin Senior" som ligger i Narvik. Har snakket med folket, og fått noen data på motor, gear og propeller. Motorene er siom før nevnt 2 stk GM Detroit 6V92. De er overhalt for rundt 2 år siden, og har bare gått 50 timer siden. Total timetall ukjent, har ikke fått data til nå. Vanlig forbruk er oppgitt til 60 liter i timen på ca 13 knop (marsjfart). De bruker kun lite motorolje, en skvett etter 40 timers gange omtrent. Gear er ikke oppgitt ennå, jeg venter på svar. Tror det kan være Twin-Disc, vi får se. Propellere er 2 stk med vribare blad. Dimensjoner er ennå ukjent. Noen spørsmål i farten til kyndige folk: 1 Hva med å gå lange strekk på rimelig lavt turtall og med liten last (vri vengene)? Vil det kunne gi uønsket belastning på motor i form av varmgang og ekstra slitasje? Motoren har jo egen sjøvannspumpe, og holder etter sigende jevn temp over det meste av skala. 2 Vi vurderer å få redusert ytelsen og forbruket noe - uten at det går ut over evnen til å halvplane rundt 11,5-12 knop. 3 Er det noe å hente i å forandre på propellene? Endre lasten, så og si - men, det gjør man jo med stigningen? Noen kommentaer? Ellers er båten klasset for 5-års klassing i november 2011 og framstår som tør og fin og i godt hold. Vi ser for oss en liten ombygging til bobåt, og noe forsiktig kjøring på det jevne, med god kraft når det trengs. Noen kommentarer? Vennlig hilsen Sitér dette innlegget Link to post
jkba Svart 13.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Hei. Kunnskap er makt, sies det. Info er viktig, det er visst: Har idag fått informasjon om at båten er utrustet med 2 x 8V92. Med andre ord feil info - men mye spennende svar fra dere. Takk! - må jeg lage en ny tråd for å spørre om denne typen motor? Fakta som jeg har det nå: 2 stk V892 med turbo (ingen detaljer). Driver 2x propellere med vribare vinger. Meget lettkjørt iht tidligere skipper. Ingen info om gear så langt. Det kjøme.. Antall hestekrefter? Dieselforbruk på ulike last. Dieselforbruk på tomgang. - og ellers alt annet interessant Noen som har info? Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Stod litt her, kanskje litt hjelp http://www.ehow.com/list_7560042_detroit-diesel-8v92-engine-specifications.html Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 På Goldcoastpower.com finner du brosjyrer o.l. på bl.a. Detroit Diesel 8v92, bare bla litt nedover på siden (alfabetisk sortert). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
jkba Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Takk til begge to - de lysner etterhvert. Har noen av dere erfaring med å gå så store motorer med to stk vribare propeller? Nåværende skipper sier båten er svært lett å manøvrere. Kystfareren nevner at han bruker 200 l/t på full fart, og 30 l/t på 1050 omdreininger og 8,5 knop. Er det naturlig å tro at noe liknende kan oppnås med denne typen båt? 47 fot lang, 4,15 meter bred, 1,35 meter dyptgående. Tverr hekk. Typisk skyssbåt fra 1969, laget som legeskyss. http://www.finn.no/finn/boat/used/object;jsessionid=9436C2FB32B5FB17C9688536CFB106ED?finnkode=35542350 Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.