Jump to content

Elektrisk tmc toalett bygge om til ferskvann.Er det gjenomførbart?

nitesu

Recommended Posts

Det er det selvsagt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg hadde lagt en slange fra vanntanken til dassen, er det kun ett uttak på vanntanken så hadde jeg satt på en T

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ser for meg at du da må legge slangen fra vanntanken i en svanehals. dvs godt opp over høyeste vannstand i tanken og deretter ned til dassen. Ellers ville jeg hatt en tilbakeslagsventil på slangen for å sikre mot tilbakeslag.

Spes hvis vannet brukes som drikkevann osv

Er usikker på om dette holder for å sikkre mot bakterier.

Redigert av Rune Totland (see edit history)

Den eneste sikre måten er å montere en egen sisterne-tank med flottørventil!

Denne løsningen er brukti forbindelse med operasjonsvann/vannlås til separator-anlegg og er idiotsikkert! .

Tanken kan være f.eks. 5 liter med innmontert flottørventil som slipper inn vann fra båtens trykkvannssystem når nivået synker til et bestemt nivå.

På den måten skilles begge systemene frahverandre.

Vannet til dassen taes i fra 5-liters tanken og ikke direkte fra skutas trykkvannssystem!

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hvis du kobler til ferskvann-trykksystemet må du ialfall ha en avstengningsventil: toalettpumpen stenger ikke for vannet, den slutter bare å suge!

Jeg har koblet til trykksystemet via et tilbakeslagsventil og en kran som sitter ved siden av bryteren til toalett-pumpen (el-toilett). Trenger ikke mye vann til å spyle, men må huske å stenge av etter bruk, ellers blir det oversvømmelser ;-)

Dersom toalettet i utgangspunktet er konstruert for å suge vann fra sjøen bør vel vann som tas fra fersvannstanken kobles FØR trykkvannspumpen. Toalettet vil jo da selv pumpe det vannet det har behov for, og nødvendigheten av en egen krane elimineres.

Dersom man i tillegg benytter en svanehals, som Totland nevner, kan ikke jeg se hvordan det er teoretisk mulig med tilbakeslag så lenge svanehalsen er høyere enn selve toalettet. Er ikke dette korrekt?

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...