SVG Seiler Startet 7.September.2012 Link til dette innlegget Startet 7.September.2012 Javel, da er det genakker som står på planen. Har vurdert dette en stund. Har da konkludert med at en rullegenakker er sannsynligvis beste valget for meg. På tur med 3 barn fra 7 år og nedover er det ikke særlig realistisk at vi skal frem på dekk og heise en vanlig genakker med eller uten strømpe. I praksis seiler jeg alene, fruen tar seg av barn (vi prøver jo å gjeninnføre 50-talls hjemmet:-)Ettersom jeg jo er en fersking i gamet og aldri har seilet med flygende seil så vil jeg sjekke om noen har sterke meninger rundt dette valget før jeg bestiller.Greien er at jeg har en Bavaria 32 2010 modell. Liten fokk. Tenger mer fart i lett vind (som er fine forhold for seiling med 3 småtroll) slik det blir mindre tøffing (+ litt mer gøy når jeg er på guttetur). Da fremstår dette som en smart løsning. Jeg må ned fra 75 m2 til 55 m2 om jeg skal ha den på rulle, men om det resulterer i at den faktisk blir brukt så er vel dette et bra valg?Kjør debatt. Gode innspill fra folk med erfaring setter jeg pris på! Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 7.September.2012 Link til dette innlegget Svart 7.September.2012 Sjekk https://baatplassen.no/i/topic/49583-spinnakergennaker-stroempe-erfaringer/ Ellers har du muligens genoa på rull? Hvor stor er denne? Er den stor og du må ned i gennakerstørrelse på rull, får du ikke så enorm vinning i størrelse. Ville vel heller gå for fri gennaker. Hele poenget med gennakeren er at det er en håndteringsforenklet spinnaker. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 7.September.2012 Link til dette innlegget Svart 7.September.2012 Sorry, overså liten fokk. Hvorfor da ikke gå for en 150% genoa på rull? Håndteringen med alle liner til cockpit er svært enkel og effekten vs liten fokk er stor. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 7.September.2012 Link til dette innlegget Svart 7.September.2012 Jeg gikk for code0 på rulle for å få litt "overlapp" med genoa I som jeg ikke har, dvs stå litt høyere enn jeg kan med gennaker. Det blir litt lys-straff men ellers ok. Bare vær oppmerksom på at en rullegennaker også heises og tas ned, altfor blafrete å ha oppe i innrullet tilstand. Har prøvd å.seile.med strømpegennaker, litt usikker på hva som er enklest. Tror strømpe har en fordel, du kan alltid trekke strømpa over de fleste timeglasskonfigurasjoner og dilldall som seilets iboende vrangvilje kan fremlokke, med rulle kand u i værste fall måtte ta ned seilet i en eller annen halvinnrullet tilstand. Strømpe kan jo til nød stå oppe også uten å blafre seg helt ihjel, på rulle vil alltid en del av akterliket klare å røske seg løs. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Har da konkludert med at en rullegenakker er sannsynligvis beste valget for meg. På tur med 3 barn fra 7 år og nedover er det ikke særlig realistisk at vi skal frem på dekk og heise en vanlig genakker med eller uten strømpe. Så du må ikke heise en "rullegenakker"? ;) Jeg vet ikke hva du så for deg, men du kan altså ikke seile med "rullegenakkeren" fast montert. Den skal opp og ned den også, slik som en genakker med pølse. En "code zero" er egentlig bare en stor og flat genoa, og denne kan med fordel heises på rull. Men en frittflygende genakker (asymetrisk spinnaker) syns jeg du skal heise i ei pølse i stedet. Det er ikke noe mere jobb. Skal selv til torgs og hente en engangsbrukt genakker som passer perfekt til min rigg nå over helgen! Blir nok prøvd ganske snart, selv om jeg vil montere baugspyd for å få den lenger frem. Lykke til med genakker! Dette er geniale seil som faktisk er veldig lett å bruke. Så kanskje vi slipper å se "enda en Bavaria for motor" når det egentlig er seilevind!! ;) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Kristian_H Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Jeg har gennaker i baugen og heiser fint denne selv, bare noen kan dra gjennom avlasteren, når jeg er ferdig på fordekket går jeg bak å strammer skjøtet, og eventuelt brass hvis jeg seiler spinnaker. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Er det så at rullegennaker må taes ned? Da den vel ikke ha stor/noen fordel foran en strømpegennaker? Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Er det så at rullegennaker må taes ned? Da den vel ikke ha stor/noen fordel foran en strømpegennaker? Med mindre du vil seile med en diger "pølse" som henger og slenger FORAN forseilet og ødelegger luftstrøm og framdrift. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
avmønstret5 Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Jeg har da sett at de er tynne som ei flis når de er ordentlig innrullert. Har du erfaring med det? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 rulle Code 0èn min kan jeg da fint seile med innrullet foran forstaget. Veldig lett å rulle inn, og blir en helt stram pølse.Snakk med Henning Paur hos Gran Seil. Sitér dette innlegget Link to post
SVG Seiler Svart 9.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Ser det er delte meninger om dette. Mitt inntrykk var også at en kan montere seilet i havn og rulle det inn for så å ta det ned i havn igjen. Ser at dette kanskje ikke er optimalt når det blåser litt, men synes alikevel dette virker mye enklere å håndtere enn en vanlig genakker med eller uten strømpe. Dessuten, om man skal ha ned seilet så er det jo mye enklere å håndtere i innrullet tilstand? Tror jeg kommer til å gå for denne løsningen med tanke på hvordan seilet vil bli brukt... Sitér dette innlegget Link to post
SVG Seiler Svart 9.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Sorry, overså liten fokk. Hvorfor da ikke gå for en 150% genoa på rull? Håndteringen med alle liner til cockpit er svært enkel og effekten vs liten fokk er stor. Båten har vantene festet helt ute slik at stor genoa ikke passer. Denne riggen er vel bygget for at man skal ha en genakker... Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Gran Seil tilbød seg å sy på UV beskyttelse på min Code. Når jeg så drar på ferie med 4-5barn, blir den hengende hele ferien. Alternativet må snart bli tilhenger på båten. Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Jeg har hatt genakker med strømpe og har nå genakker på rull. Jeg kan ikke ha min ryllegenakker stående oppe når det blåser litt (>5 ms) da kan vinden ta tak i liket oc lage en ballong i seilet. I lite vind kan jeg ha den oppe innrullet, men det er like praktisk å fire den og heller ha den i posen på dekk eller "strikket fast" i rekka med fallet på. Mitt inntrykk er at rullegenakkere typisk er trangere skjært enn en for strømpe. Og om man bare skal ha ett lenseseil så er det viktig at man kan gå relativt flatt med det. En trangt sydd rullegenakker er et fint tillegg til en spinnaker eller en dypt sydd genakker, men jeg ville ikke hatt det som eneste lenseseil. Min rullegenakker er festet fast på et bugspryd og jeg kan derfor ikke slippe ut på nedhalet når jeg går relativt platt, dette er et savn. Jeg synes ikke det er noe enklere med rull enn strømpe. Mulig det er litt tryggere ettersom man enda enklere kan gjøre en operasjon av gangen og at man enkelt kan rulle den inn selv om den ikke et le av storen, noe som mer eller mindre er en forutsetning med strømpe. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
runes Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 ..... Så konklusjonen min et at om jeg bare skulle hatt ett lense/lettvindssløre seil og var opptatt av at det skulle være enkelt å håndtere alene så ville jeg gått for en mellomdyp genakker med strømpe. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
runes Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 ..... Så konklusjonen min et at om jeg bare skulle hatt ett lense/lettvindssløre seil og var opptatt av at det skulle være enkelt å håndtere alene så ville jeg gått for en mellomdyp genakker med strømpe. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Ingeborgimevind Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Og dermed hiver jeg inn spørsmålet mitt fra en annen tråd: hva med Parasailor? Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post
Sun Flyer Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 (redigert) Syns strømpe er oppskrytt. Har nå gennaker med strømpe som fulgte med båtenjeg kjøpte i vår. 90% av gangene den skal settes henger det såpass mye duk fast i strømpen at jeg må lirke for å få opp strømpen. Går ihvertfall mye senere enn å heise på tradisjonell måte. I tillegg er det litt kronglete å trekke strømpen ned hvis man har jibbet. Men det er mulig det finnes noen tips jeg ikke har skjønt? Så etterhvert blir det nok code 0 på rulle, og den dype gennaker på tradisjonelt vis. i medvind. Parasailor skjønner jeg ikke vitsen med. Ihvertfall ikke i norge. Må jo være like greit med en vanlig spinnaker da? Redigert 9.September.2012 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
runes Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 (redigert) Har aldri opplevd at strømpa har hengt seg opp i noe som helst, så dette får du se litt nærmere på SF.... Dog enig i at det er raskere uten strømpe, men poenget med strømpe er ikke at det skal være raskt. Men at det skal være enkelt å dele opp heising og nedrakking i sekvenser og at det dermed er tryggere/enklere for turseiling med lite mannskap. Rullegenakker tar enda lenger tid å sette... Redigert 9.September.2012 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
quantumduck Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 rulle Code 0èn min kan jeg da fint seile med innrullet foran forstaget. Veldig lett å rulle inn, og blir en helt stram pølse.Snakk med Henning Paur hos Gran Seil. Det kan ikke jeg. Dvs. har jeg vært flink med rullinga og det ikke blåser noe særlig går det greit nok, men den tas stort sett ned når den ikke brukes, medmindre jeg vet jeg skal rulle den ut igjen snart. Dette er jo i tråd med det min seilmaker (UK) anbefalte. Hvis det blåser litt blir litt av akterliket stående og blafre, uansett hvor nøye jeg har vært med innrullinga og det er ikke gunstig i lengden. I forhold til en gennaker er en Code 0 både flatere og har et rettere akterlik, og skulle dermed være bedre å rulle inn. Syns egentlig ikke rullemekanismen er allverden heller, bestemte meg egenlig for å ta den av og prøve med strømpe, under dagens seilas. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Parasailor skjønner jeg ikke vitsen med. Ihvertfall ikke i norge. Må jo være like greit med en vanlig spinnaker da? Den er vel mynta på langseilere, men den står jo uten spinnakerbom, så litt enkle må det være? Aldri sett noen «live» ... koster de ikke ganske mye? Sitér dette innlegget Link to post
Ingeborgimevind Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Veldig populære på langtur, erstatter angivelig både spinn- og gennaker, står uten bom, lette å sette, lette å føre, men tunge å betale... (pristilbud 58000 til Ingeborg) Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post
Sun Flyer Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Hvis du kjører en vanlig spinnaker utan å ha storseil oppe står jo den og uten bom? Siden jeg har katamaran bruker jeg uansett ikke spinnakerbom. Men sliter med å skjønne hvorfor man skal ha et svært hull i spinnakeren. Og betale dobbel pris for å få det? Kan jo ikke være så smart i lite vind ihvertfall. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Har aldri opplevd at strømpa har hengt seg opp i noe som helst, så dette får du se litt nærmere på SF.... Dog enig i at det er raskere uten strømpe, men poenget med strømpe er ikke at det skal være raskt. Men at det skal være enkelt å dele opp heising og nedrakking i sekvenser og at det dermed er tryggere/enklere for turseiling med lite mannskap. Rullegenakker tar enda lenger tid å sette... Det er midten av seilet som rett og slett blir med oppover når jeg skal "åpne" strømpa. Kanskje den er litt trang? Men hvis du har jibbet; syns du det er enkelt å trekke ned strømpa når den befinner seg i lo? Trenger tips her, tydeligvis.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
SVG Seiler Svart 29.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Har nå fått tilbud fra 4 leverandører og det er sinnsyke prisforskjeller for et produkt som etter min mening er "likt". Dvs. de har alle fått beskrevet hvordan seilet skal brukes og hva jeg er på jakt etter. Billigste til 14.500 og dyreste til 32.000 alle inkludert rullesystemet. Tackline, baugspryd, blokker og skjøt kommer i tillegg. Planen var å feste denne til ankerrullen men det er ikke plass pga. rullen så det blir et Selden baugspryd også. Da er det bare å vente i et par måneder får det kan testes! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.