Jump to content

Båtannonser på finn, samme båt & motor, ulik fart

ashfirelate

Recommended Posts

God dag godtfolk. :smiley:

Har fundert litt på en ting her i båtjakten min, og fant det da for godt å prøve å få litt innspill av båtfolket selv.

Ser på en 28 foter på finn. Denne er oppgitt å ha en toppfart på 21 knop, med strak aksel og VP TAMD 139 HK. En tilsvarende båt, samme motor, samme årgang står annonsert med 18 knop. Jeg skrev en mail til selger av den siste annonsen, og han forklarte da at 18 knop var max fart, uten last, uten vind og med aktiv triming av flaps.

Altså er det jo stor sannsynlighet at selger av den som står oppført med 21 knop, har skrønet på 3 skryteknop. Om en uviten, og uerfaren førstegangskjøper nå hadde kjøpt denne båten, i den tro at den gjorde 21, og den da altså ikke går i mer en 17-18, hvilken rettigheter har han da? Kompensasjon? Heve kjøpet?

Syntes folk flest det er greit å ljuge litt på farten? Ser jo at det å skryte på seg en fot eller to er blitt nærmest allmengodtatt på finn.no, mener båtfolket det samme er greit med farten?

Om en uviten, og uerfaren førstegangskjøper nå hadde kjøpt denne båten, i den tro at den gjorde 21, og den da altså ikke går i mer en 17-18, hvilken rettigheter har han da? Kompensasjon? Heve kjøpet?

Det kommer vel fram av prøvekjøringen hvor fort båten går?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Kan godt være at 21 knop er målt med knopmåler ombord av typen med skovlhjul og at de 18 knop er målt ved hjelp av gps. Min båt var oppgitt til 37 knop i salgsannonsen, men går vel max 34 gps-knop i medvind og nedoverbakke. Når jeg går 23 gps-knop i marsjfart, viser den andre knopmåleren jeg har 25 knop. Den har skovlhjulsgiver...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Som Born Free sier så er det mange faktorer som spiller inn på farten.Mange års båtliv har lært meg at man bør prøvekjøre før man kjøper.

Selger oppgir kanskje fart med tomme tanker nypolert/nysmurt båt ,men som vi jo vet så går farten ned etterhvert som groe,slim og skjell setter sitt preg på skrog og propeller.

Kjøpte en brukt Skilsø 750 i 1987 som var oppgitt til 18 knops toppfart med TMD 30 (86 hk)

Men på de 17 årene jeg hadde den fikk jeg aldri mer enn 16 knop.Dette har vel og en sammenheng med at man fyller båten opp med utstyr og "innbo"etterhvert.

Lalima

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Helt enig med deg Anders. Det er jo båten ferielastet med fulle tanker som er interessant. Å oppgi hvor fort båten går helt tom og med tomme tanker er jo helt uintressant. Min gjør 25 gps knop uansett når den er ferielastet med fulle tanker. Men den gjør 28 tom. . . Skulle jeg ha solgt den hadde jeg oppgitt 25 knop som hastighet :-). Har sett enkelte oppgir fart på vikingen sin til 24 knop med 200hk. . .

Ser det ofte jeg og, mye som kan spille inn . Om båten har ligget lenge på vannet mot at den står påmhenger, bunnstoff /groe .

Kjører båten i saltvann går den gjerne et par knop raskere mot ferskvann. Hva som båten er rigget med av tyngde spiller og mye inn og sist men ikke minst det at folk ser på hva vanntrykksmåleren sier ikke gps måler.

Vi hadde en powercraft 22 hvor mange på nettet solgte de fleste med toppfart på 50 knop, vi testet med ulike propeller og høyder på motor og 43 gps var det raskeste vi oppnådde med en frisk motor lik det de andre solgte med.

Hadde den hatt vanntrykksmåler kunne den fort vit 50 men farten er alikevel ikke det... For oss var det en skuffelse da vi trodde båten skulle gå raskere.

Gjelder det de to Nimbus båtene, er det jo forskjelling vektfordeling på disse. Dette kan gi store utslag på halvplaner skrog som har fartpotensiale over 14-16 kn.

Ang hvilke marsjfart en båt har må en kjøper være så pass kyndig at han kan vurdere hvilke marsjfart en ender opp med etter eget bruk.

En kjøper skal gjerne bare ha med to fiskestenger og ut på tur, en annen skal gjerne ha med seg hele familien med gummibåt osv.

Dette kan ikke en selger ta hensyn til i salgsanonsen.

Gjelder det de to Nimbus båtene, er det jo forskjelling vektfordeling på disse.

Begge båtene ligger ikke på finn, den ene er solgt. Disse er tilsvarende vektfordelt. Uansett så var ikke meningen å henge ut en selger her, men å høre hva båtfolket mente om jukeknop i salgsannonser etc. Og disse annonsene var kun ment som et eksempel. Selvsagt kommer mye frem under en prøvekjøring, om forholdene ligger til rette for det, men om jeg hadde måtte fly til harstad for å finne ut at selger ikke hadde vært ærlig i salgsannonsen, tror eg kansje eg hadde blitt en smule irritert..

Ref skryte på seg en fot eller to? Minbåt er i henhold til leverandøren 37 fot, men i meter så er den 11,89 (en fot er 30,48 cm) og det tilsvarer 39 fot.

Båten skal i følge produsent gå i 36 kn men jeg har ikke klart å få den opp i mer en 34 kn. I følge gps maks fart registrert så har båten vært oppe i 36.

Det er som tidligere nevnt at det er alt man putter inn av vekt plus ballast i alle tanker osv samt trimm, flaps, bølger, strømninger osv som vil være variabler her.

Plast/glassfiberbåter trekker vann ila. sommeren (flere hundre kilo avhengig av størrelse har jeg hørt)

Nei, det nekter jeg å tro... Vet at jeg har lest at glassfiber trekker noen fattige prosent vann, men flere hundre kilo kan det ikke være. Tror nok dette er nok en myte...

Har selv båtene mine ute året rundt, og når jeg tar de opp for å gi de årets omsorg, så er det rett ut igjen, da må jo båtene mine veie flere tonn?

Redigert av ashfirelate (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...