ashfirelate Startet 8.September.2012 Del på Facebook Startet 8.September.2012 God dag godtfolk. Har fundert litt på en ting her i båtjakten min, og fant det da for godt å prøve å få litt innspill av båtfolket selv. Ser på en 28 foter på finn. Denne er oppgitt å ha en toppfart på 21 knop, med strak aksel og VP TAMD 139 HK. En tilsvarende båt, samme motor, samme årgang står annonsert med 18 knop. Jeg skrev en mail til selger av den siste annonsen, og han forklarte da at 18 knop var max fart, uten last, uten vind og med aktiv triming av flaps. Altså er det jo stor sannsynlighet at selger av den som står oppført med 21 knop, har skrønet på 3 skryteknop. Om en uviten, og uerfaren førstegangskjøper nå hadde kjøpt denne båten, i den tro at den gjorde 21, og den da altså ikke går i mer en 17-18, hvilken rettigheter har han da? Kompensasjon? Heve kjøpet? Syntes folk flest det er greit å ljuge litt på farten? Ser jo at det å skryte på seg en fot eller to er blitt nærmest allmengodtatt på finn.no, mener båtfolket det samme er greit med farten? Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 8.September.2012 Del på Facebook Svart 8.September.2012 Det er så mange faktorer som spiller inn på farten, det kan være så enkelt som at den ene båten går tyngre lastet en den andre eller at propeller ikke er optimalisert, kanskje er det forskjellig utveksling på giret. Det er godt mulig at det er skryteknop men like sannsynlig at det ikke er det. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 8.September.2012 Del på Facebook Svart 8.September.2012 Om en uviten, og uerfaren førstegangskjøper nå hadde kjøpt denne båten, i den tro at den gjorde 21, og den da altså ikke går i mer en 17-18, hvilken rettigheter har han da? Kompensasjon? Heve kjøpet? Det kommer vel fram av prøvekjøringen hvor fort båten går? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Kjetil1 Svart 8.September.2012 Del på Facebook Svart 8.September.2012 Kan godt være at 21 knop er målt med knopmåler ombord av typen med skovlhjul og at de 18 knop er målt ved hjelp av gps. Min båt var oppgitt til 37 knop i salgsannonsen, men går vel max 34 gps-knop i medvind og nedoverbakke. Når jeg går 23 gps-knop i marsjfart, viser den andre knopmåleren jeg har 25 knop. Den har skovlhjulsgiver... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Lalima Svart 8.September.2012 Del på Facebook Svart 8.September.2012 Som Born Free sier så er det mange faktorer som spiller inn på farten.Mange års båtliv har lært meg at man bør prøvekjøre før man kjøper. Selger oppgir kanskje fart med tomme tanker nypolert/nysmurt båt ,men som vi jo vet så går farten ned etterhvert som groe,slim og skjell setter sitt preg på skrog og propeller. Kjøpte en brukt Skilsø 750 i 1987 som var oppgitt til 18 knops toppfart med TMD 30 (86 hk) Men på de 17 årene jeg hadde den fikk jeg aldri mer enn 16 knop.Dette har vel og en sammenheng med at man fyller båten opp med utstyr og "innbo"etterhvert. Lalima Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
Gurba Svart 8.September.2012 Del på Facebook Svart 8.September.2012 Tilsvarende vår master står annonsert på finn med lik motor og 20-22 knop.. Vår gjør 14 lastet og 17 tom. Med flaps og nyere propell. Det er vel ferie lastet båt som er av interesse ? Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 8.September.2012 Del på Facebook Svart 8.September.2012 Helt enig med deg Anders. Det er jo båten ferielastet med fulle tanker som er interessant. Å oppgi hvor fort båten går helt tom og med tomme tanker er jo helt uintressant. Min gjør 25 gps knop uansett når den er ferielastet med fulle tanker. Men den gjør 28 tom. . . Skulle jeg ha solgt den hadde jeg oppgitt 25 knop som hastighet :-). Har sett enkelte oppgir fart på vikingen sin til 24 knop med 200hk. . . Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 8.September.2012 Del på Facebook Svart 8.September.2012 (redigert) Det avviket du nevner lever vi med hele tiden. Jeg måler hele tiden avvik mellom GPS, og fart målt i vann. Avviket er som regel mellom 2 til 4 Knop, alt etter vær og strøm, Redigert 8.September.2012 av svebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 8.September.2012 Del på Facebook Svart 8.September.2012 Ser det ofte jeg og, mye som kan spille inn . Om båten har ligget lenge på vannet mot at den står påmhenger, bunnstoff /groe . Kjører båten i saltvann går den gjerne et par knop raskere mot ferskvann. Hva som båten er rigget med av tyngde spiller og mye inn og sist men ikke minst det at folk ser på hva vanntrykksmåleren sier ikke gps måler. Vi hadde en powercraft 22 hvor mange på nettet solgte de fleste med toppfart på 50 knop, vi testet med ulike propeller og høyder på motor og 43 gps var det raskeste vi oppnådde med en frisk motor lik det de andre solgte med. Hadde den hatt vanntrykksmåler kunne den fort vit 50 men farten er alikevel ikke det... For oss var det en skuffelse da vi trodde båten skulle gå raskere. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 9.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2012 Tilsvarende vår master står annonsert på finn med lik motor og 20-22 knop.. Vår gjør 14 lastet og 17 tom. Med flaps og nyere propell. Det er vel ferie lastet båt som er av interesse ? Helt enig med deg her, skjeldent du er alene i tom båt og cruiser på dieseldunst Sitér dette innlegget Link to post
Due Svart 9.September.2012 Del på Facebook Svart 9.September.2012 Gjelder det de to Nimbus båtene, er det jo forskjelling vektfordeling på disse. Dette kan gi store utslag på halvplaner skrog som har fartpotensiale over 14-16 kn. Ang hvilke marsjfart en båt har må en kjøper være så pass kyndig at han kan vurdere hvilke marsjfart en ender opp med etter eget bruk. En kjøper skal gjerne bare ha med to fiskestenger og ut på tur, en annen skal gjerne ha med seg hele familien med gummibåt osv. Dette kan ikke en selger ta hensyn til i salgsanonsen. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 9.September.2012 Del på Facebook Svart 9.September.2012 Nei, men om båten ved prøvekjøring før kjøp ikke oppnår den annonserte maxfarten (GPS - gjerne frem og tilbake) kan man vel stille Spørsmåltegn ved selgers ærlighet. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
ashfirelate Svart 9.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2012 Gjelder det de to Nimbus båtene, er det jo forskjelling vektfordeling på disse. Begge båtene ligger ikke på finn, den ene er solgt. Disse er tilsvarende vektfordelt. Uansett så var ikke meningen å henge ut en selger her, men å høre hva båtfolket mente om jukeknop i salgsannonser etc. Og disse annonsene var kun ment som et eksempel. Selvsagt kommer mye frem under en prøvekjøring, om forholdene ligger til rette for det, men om jeg hadde måtte fly til harstad for å finne ut at selger ikke hadde vært ærlig i salgsannonsen, tror eg kansje eg hadde blitt en smule irritert.. Sitér dette innlegget Link to post
overoe Svart 9.September.2012 Del på Facebook Svart 9.September.2012 Ref skryte på seg en fot eller to? Minbåt er i henhold til leverandøren 37 fot, men i meter så er den 11,89 (en fot er 30,48 cm) og det tilsvarer 39 fot. Båten skal i følge produsent gå i 36 kn men jeg har ikke klart å få den opp i mer en 34 kn. I følge gps maks fart registrert så har båten vært oppe i 36. Det er som tidligere nevnt at det er alt man putter inn av vekt plus ballast i alle tanker osv samt trimm, flaps, bølger, strømninger osv som vil være variabler her. Sitér dette innlegget Link to post
kverna@start.no Svart 9.September.2012 Del på Facebook Svart 9.September.2012 Båtene testes gjerne om våren, og da er det et par forhold som gjør at båten går raskere. Kaldt vann... Plast/glassfiberbåter trekker vann ila. sommeren (flere hundre kilo avhengig av størrelse har jeg hørt) Nytt bunnstoff.. Jeg henter iallefall 4-5 knop der... Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 9.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2012 (redigert) Plast/glassfiberbåter trekker vann ila. sommeren (flere hundre kilo avhengig av størrelse har jeg hørt) Nei, det nekter jeg å tro... Vet at jeg har lest at glassfiber trekker noen fattige prosent vann, men flere hundre kilo kan det ikke være. Tror nok dette er nok en myte... Har selv båtene mine ute året rundt, og når jeg tar de opp for å gi de årets omsorg, så er det rett ut igjen, da må jo båtene mine veie flere tonn? Redigert 9.September.2012 av ashfirelate (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Har også hørt dette at glassfiberbåter trekker veldig mye vann. Vil tro det er endel forskjell, f eks om man har primet under vann med epoxy. En glassfiberbåt trekker vann. Primet med epoxy så trekker den mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.