Nils1 Startet 9.September.2012 Link til dette innlegget Startet 9.September.2012 Sitter i stuevinduet på hytten og ser en stor ( 40 fot ? ) seilbåt passere. Fin båt - lys brun/mørk beige i fargen og så svært ny ut. Men - den førte splitt flagg på hekken - med kongelig krone og V i midten. Kan dette være noe annet enn nettop det ? Et kongelig flagg ? Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 KNS kan visst bruke det etter visse regler. Mer om det her. Det er en del som bruker det uten å følge disse reglene. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 9.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 (redigert) KNS kan visst bruke det Jøss ---- ! Redigert 9.September.2012 av Nils1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Her er foto av splittflagget som bl.a medlemer av KNS kan bruke http://www.flickr.com/photos/29357561@N00/4669956 Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Mouche Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Og da er det vel bare å finne frem popkornet igjen og se frem til nok en "spennende" tråd om dette temaet! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Nils1 Svart 9.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Her er foto av splittflagget som bl.a medlemer av KNS kan bruke http://www.flickr.com/photos/29357561@N00/4669956 Ok det var ikke det flagget. Det var ikke et kvadratisk felt med krone og V. Krone og V lå direkte på flagget. Håper du har nok popcorn ennå Mouche :-) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Kongens monogram er en H med et "arabisk" femtall (5). KNS har sin egen variant, så om det var et romertall fem (V) så er det KNS eller en wannabe. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Nils1 Svart 9.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Ok. Takk Da er det avklart Whistler. Klart og greit. Pakk vekk popkornene Mouche :-) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 (redigert) Høstens første flaggtråd, endelig! ikke pakk vekk popcornet Mouche. Noen som drar kjensel på denne? Redigert 9.September.2012 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Noen som drar kjensel på denne? jada, men der er det ikke krone eller monogram på flagget. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
CB. Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Det er fordi vi ikke ser det, litt lite vind ser det ut til. (alternativt at jeg ikke finner lesebrillene) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Salt Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 nei, det er ikke noe felt i midten på det flagget, og det er ingen andre steder på flagget orlogsfartøyer fører kongemonogram heller. Er kongen ombord, føres kongeflagg, som er helt rødt med riksløve på (kanskje ikke på sjaluppen, da). Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
free Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Det er fordi vi ikke ser det, litt lite vind ser det ut til. (alternativt at jeg ikke finner lesebrillene) Det er fordi det slett ikke er der... Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 (redigert) Se der ja, blåste mere nå (fant lesebrillene også) Redigert 9.September.2012 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
free Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Er kongen ombord, føres kongeflagg, som er helt rødt med riksløve på (kanskje ikke på sjaluppen, da). Joda, på sjaluppen og! bildet av sjaluppen er av den sjaluppen som kongen ikke satt i, når kongen kom inn i havna var kongeflagget det første vi så i baugen, videre kom de så nær at de subba badeplattformen min ble bare surr med zoomen på mobilen, det ble derimot utvekslet noen korte ord med dronningen ( Er det koldt i vannet? - : JA!!! ). Har ikke noe godt nærbilde av kongeflagget dessverre. Kan vi foreløbig konkludere med at trådstarter ikke har fått et korrekt å entydig svar? Sitér dette innlegget Link to post
Ingeborgimevind Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Det forrige KNS-flagget, med Olav Vs monogram, (nokså likt Vinmonopolet), har en V, men skal ikke brukes. Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post
Ingeborgimevind Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Kongeflagget Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post
-morten- Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Flagging til sjøs har jo klare regler. At KNS får bruke splittflagg skjønner jeg ingenting av. Jeg synes et vanlig firkantet norsk flagg passer best på en lystbåt! For Marinen og posten gjelder splittflagg.Posten har postmerke på sitt. Jeg var på MTB i marinen og vi førte bare splittflagg uten noe merke.I masta var det bare et vanlig flagg. Vi hadde Orlogskaptein ombord. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Honduras Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Flagging til sjøs har jo klare regler. At KNS får bruke splittflagg skjønner jeg ingenting av. Nå står vel K'en i KNS for KONGELIG, så det kan jo være grunnen.... :) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
-morten- Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Ikke for å spore av diskusjonen, men alle folkets klasser kan vel melde seg inn i KNS! man trenger ikke ha blått blod, for å si det sånn!! Man blir vel ikke automatisk en kongelig borger om man melder seg inn i seilforeninga KNS! Ikke for å skjelle ut eller kritisere medlemmene der, for foreninga gjør en bra jobb for båtfolket og ivaretar båtfolket på en god måte, men å føre splittflagg på en lystbåt synes jeg rett og slett blir lit flåsete og dumt! På en annen side synes jeg det er både flott viktig og vakkert å ha et norsk flagg på båten! Flaggreglene må følges! Sjømannskap flagging og stil er noe jeg har fått innprintet i Marinen, og dette har jeg jo på godt og vondt tatt med meg videre.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Nils1 Svart 10.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 (redigert) Det var slikt monogram som i øverste innlegget til Ingeborgimedvind. ( ikke kongeflagget ) Men uten det hvite stoffet. Monogrammet Lå direkte i flagget. Redigert 10.September.2012 av Nils1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 ...Flaggreglene må følges!... ...and here we go again... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Faxen Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Mouche må ut etter mer popkorn..... Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Mouche Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Ikke for å spore av diskusjonen, men alle folkets klasser kan vel melde seg inn i KNS! man trenger ikke ha blått blod, for å si det sånn!! Man blir vel ikke automatisk en kongelig borger om man melder seg inn i seilforeninga KNS! Ikke for å skjelle ut eller kritisere medlemmene der, for foreninga gjør en bra jobb for båtfolket og ivaretar båtfolket på en god måte, men å føre splittflagg på en lystbåt synes jeg rett og slett blir lit flåsete og dumt! Nå kan man være medlem i KNS og sågar registrere sitt stolte fartøy der selv om båten er forskånet for alle vertikale stenger med laken hengende i diverse tau og hyssinger, og et skrog som er aldri er nok i vater for sarte sjeler. Og liker man ikke å menge seg med seilere, men har behov for å være litt kongelig så har man jo heldigvis et alternativ; Kongelig Norsk Båtforbund - KNBF - http://www.knbf.no/ Men de har dessverre ikke splittflagg og er heller ikke egnet for de som har fremdriftsmaskineri basert på bensin, kun diesel! Og nå blir det nok en runde med popkorn - livet er herlig! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Nils1 Svart 10.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Nå kan man være medlem i KNS og sågar registrere sitt stolte fartøy der selv om båten er forskånet for alle vertikale stenger med laken hengende i diverse tau og hyssinger, Og nå blir det nok en runde med popkorn - livet er herlig! Humor er helt uvurderlig i enhver seriøs diskusjon - :-) Setter stor pris på slike formuleringer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.