Jump to content

Splittflagg med krone og V i midten, er det et kongelig flagg?

Nils1

Recommended Posts

Er kongen ombord, føres kongeflagg, som er helt rødt med riksløve på (kanskje ikke på sjaluppen, da).

Joda, på sjaluppen og! bildet av sjaluppen er av den sjaluppen som kongen ikke satt i, når kongen kom inn i havna var kongeflagget det første vi så i baugen, videre kom de så nær at de subba badeplattformen min ble bare surr med zoomen på mobilen, det ble derimot utvekslet noen korte ord med dronningen ( Er det koldt i vannet? - : JA!!! ).

Har ikke noe godt nærbilde av kongeflagget dessverre.

Kan vi foreløbig konkludere med at trådstarter ikke har fått et korrekt å entydig svar?

Flagging til sjøs har jo klare regler. At KNS får bruke splittflagg skjønner jeg ingenting av. Jeg synes et vanlig firkantet norsk flagg passer best på en lystbåt! For Marinen og posten gjelder splittflagg.Posten har postmerke på sitt. Jeg var på MTB i marinen og vi førte bare splittflagg uten noe merke.I masta var det bare et vanlig flagg. Vi hadde Orlogskaptein ombord.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ikke for å spore av diskusjonen, men alle folkets klasser kan vel melde seg inn i KNS! man trenger ikke ha blått blod, for å si det sånn!! Man blir vel ikke automatisk en kongelig borger om man melder seg inn i seilforeninga KNS! Ikke for å skjelle ut eller kritisere medlemmene der, for foreninga gjør en bra jobb for båtfolket og ivaretar båtfolket på en god måte, men å føre splittflagg på en lystbåt synes jeg rett og slett blir lit flåsete og dumt! På en annen side synes jeg det er både flott viktig og vakkert å ha et norsk flagg på båten! Flaggreglene må følges! Sjømannskap flagging og stil er noe jeg har fått innprintet i Marinen, og dette har jeg jo på godt og vondt tatt med meg videre..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ikke for å spore av diskusjonen, men alle folkets klasser kan vel melde seg inn i KNS! man trenger ikke ha blått blod, for å si det sånn!! Man blir vel ikke automatisk en kongelig borger om man melder seg inn i seilforeninga KNS! Ikke for å skjelle ut eller kritisere medlemmene der, for foreninga gjør en bra jobb for båtfolket og ivaretar båtfolket på en god måte, men å føre splittflagg på en lystbåt synes jeg rett og slett blir lit flåsete og dumt!

Nå kan man være medlem i KNS og sågar registrere sitt stolte fartøy der selv om båten er forskånet for alle vertikale stenger med laken hengende i diverse tau og hyssinger, og et skrog som er aldri er nok i vater for sarte sjeler. Og liker man ikke å menge seg med seilere, men har behov for å være litt kongelig så har man jo heldigvis et alternativ;

Kongelig Norsk Båtforbund - KNBF - http://www.knbf.no/

Men de har dessverre ikke splittflagg og er heller ikke egnet for de som har fremdriftsmaskineri basert på bensin, kun diesel!

Og nå blir det nok en runde med popkorn - livet er herlig!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...