Jump to content

Fortvilet båteier med dyp ripe i lakken

Mary

Recommended Posts

Hei alle sammen!

I går var jeg og noen venner ute med båten, en 23 fots Jeanneau Merry Fisher, som grunnet sterke vindkast plutselig fikk et ublidt møte med en metalldel på kaia. Båten fikk en stor ripe på siden et stykke over vannlinjen, ca 10 cm i lengde og et par millimeter bredt. Ripen går gjennom malingen, og det jeg mener heter gelcoat, og inn til glassfiberen. Heldigvis ser det ikke ut til at selve glassfiberen har blitt "skrapt ut" i sammenstøtet, så det er kun snakk om avskrapning av lagene utenpå dette. Hverken jeg eller noen i familien har erfaring med denne typen riper eller sliping/dparkling av båt, så den må nok repareres av profesjonelle (med mindre dette er noe som lett kan fikses selv med lite spesialisert utstyr). Så derfor lurer jeg på om noen har vært borti noe lignene, og hva en kostnad ev. vil ca komme på hos verksted? Vi er studenter som vil stå for regningen og er selvfølgelig interessert i hva en slik skade koster...

Tusen takk for svar!

:)

Det trenger ikke være store problemet. Et oppegående båtverksted blander gelcoatsparkel til deg etter fargekoden på båten din. Du legger den på med sparkelspade og vannsliper med vanlig vannslipepapir etterpå. Å arbeide med glassfiber og gelcoat er ikke noen stor kunst. Finnes mange fine videoer på youtub som forklarer deg veldig godt hvoirdan du skal gjøre det.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Sorry for å ha missforstått dette med Tjøme......bare slang på en kommentar etter å ha skumlest inlegget forran meg. Ripa fikser du lett selv. Det handler kun om litt sliping og rubbing....rubbing og enda ltt rubbing. Området blir sikkert så pent at du må rubbe og polere resten av båten også..! Surf litt på nettet og du er selvlært spesialist etter at jobben er gjort.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...