Guest Tobby Startet 10.September.2012 Link til dette innlegget Startet 10.September.2012 (redigert) Hei, Jeg og en kollega skulle prøve å kommunisere på 1km avstand med våre båtradioer: Min radio: høcom 59 vanlige + L kanaler. Backupradio: håndholdt VHF fra china Kollega: Grønn enda eldre radio med sirkel man snurrer på i mitten og noen P kanaler Ingen av oss hørte den andre. Vi hører begge Rogaland radio. Når vi tester mot min håndhold backupradioen så: Mottar begge på 2 meter avstand. Han kan sende på kort avstand, men ingen lyd. Jeg kan ikke sende på noen avstand tilsynelatende.. Kan det være antennen som er rustet av? (riksTV kontakten i masten var det slik med). Vil da dette føre til slike problemer? Dvs kan motta sterke signaler, og på 1m men ikke sende eller andre? If so, vi har begge antenne feil da og han har også ødelagt MIC? Vanlige feil? Foreslått fiks? Redigert 10.September.2012 av Tobby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 (redigert) Antenne er veldig plausibelt, skal lite til for å motta sterkt signal mens en aldri så liten skade kan forringe sende-signalet veldig mye. Hvis dere får tak i et SWR-meter får dere raskt svar på styrke på sendestyrke og tilstand på antenne og kabel. Ellers bare helt hypotetisk; hvilken kanal prøvde dere på? Er en teoretisk mulighet dere har prøvd på en duplex-kanal hvor ene apparatet ikke benytter to frekvenser mens andre gjør det? Og dere hører kystradioen, men har dere prøvd å kalle opp den? EDIT: Og dere er sikker på at dere sendte med høy effekt? F.eks. på en gammel TRP25 jeg har er velgeren mellom høy og lav sendeeffekt satt med å dra knotten som justerer bakgrunnslyset (dimmeren) ut eller dytte den inn, altså lett å overse hvis man ikke vet om den. Og forsåvidt hvorfor prøvde dere ikke med båtene helt nær? Redigert 10.September.2012 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Tobby Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Hei, Jeg prøvde på 25w på min radio(og 1w just in case). Min håndholdte er på 2w, hans ukjent. Vi prøvde på Kanal 61 og Kanal 2. Begge apparatene er skamgamle så regner med at det er enveis? Kystradioen i stavanger, det er kanal 16 eller 18? Takk for tips om SWR ting, skal sjekke om biltema selger noe sånt. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Dere må bruke båt-båt kanaler, https://baatplassen.no/i/topic/19522-noen-oversikt-over-hvilke-vhf-kanaler-som-brukes-til-hva/ Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Vi prøvde på Kanal 61 og Kanal 2. :lol: Kanskje ett VHF sertifikat hadde vært en god ide' ! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Ja, jeg har ikke sertifikat, men akkurat det der kan jeg. Var ombord på en båt der nabobåten snakket med kystradioen på kanal 61. Jeg hørte kystradioen i 'min' båts VHF, men ikke nabobåten..... Lurte veldig, men forklaringen er at de sender og mottar på forskjellige frekvenser. Båt-båt kanalene bruker samme frekvens til sending og mottak. Mener iallfall at det er sånn... Håper du unnskylder Tobby, men jeg måtte flire når jeg så denne: Kollega:Grønn enda eldre radio med sirkel man snurrer på i mitten og noen P kanaler Sailor-menigheten Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Vi prøvde på Kanal 61 og Kanal 2. Både kanal 2 og 61 er duplex-kanaler, om dere er usikker om begge har L-kanaler så bruk 72 eller 77 eller til nød 6 eller 8 hvis ikke trafikk der. Kanal 16 har ofte annen bruk enn generell test og småprat, kanskje greit å vite om det? Ellers finner du kanal til kystradioen her: http://www.maritimra...lan_A5-2012.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 (redigert) Ja det er sånn. Det er snakk om enfrekvens og tofrekvens kanaler. Kystradioen opererer duplex på 2 frekvens arbeidskanalene. Skal man snakke båt-båt må man bruke enfrekvens kanaler. Logisk egentlig. Kystradioen kan ikke sitte å trykke tx for kunden på landsiden. Ta sertifikat ! Så vet dere i det minste hva dere holder på med ! Redigert 10.September.2012 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Tobby Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Tro meg, deg står på planen. Båtførerprøven på torsdag first tho:) Takk for alle tips:) Må nevnes at jeg var og såg på ny vhf i dag pga av dette:) 2x VHF radioer saved, hva er P kanaler? på dublex hvor mye z forskjell er det på sende og motta? +0.025? Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 (redigert) Kanal 2 bruker 156.100/160.700 mens 61 bruker 156.075/160.675 eller noe sånt, så en distanse på 4.600MHz? Uansett lite aktuelt å tenke på hvis man har en maritim VHF, da ligger jo kanalplanen inne. P-kanalene er vel bare private kanaler som "fritt" kan programmeres (av installatør) til f.eks. L-serien og F-serien eller tilsvarende. Redigert 10.September.2012 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Frekvensliste: http://trudelutt.com/linker/vhf_kanaler.pdf Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Guest Tobby Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 (redigert) Sweet. Noen som tilfeldigvis vet hvordan man programmerer in L på P på den grønne radioen med sort sirkel på? Ligner på en retningsbestemt mikrofon fra SIlent hunter 3 in my head. Redigert 10.September.2012 av Tobby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 (redigert) Jeg vet ikke hvordan den programmeres, men her er iallfall manualen til den (tror jeg) Trodde kanskje den var så gammel at du måtte ha et krystall til hver kanal/frekvens, men det ser jeg den ikke er likevel . http://www.polaris-a..._vhf/rt144c.pdf Og det kaller jeg manual. Alt er med - ned til hver eneste motstand og transistor. Deleliste - feilsøk - ja det meste. Programmering av den står på side 19 ser jeg - ikke at jeg skjønner så mye av det da ..... Editert Redigert 10.September.2012 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Pettern1972 Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 tvilsomt om du får gjort det selv. må nok sendes inn for det. og siden det er en gammel vhf så er det vel tvilsomt om det er lønnsomt Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Poseidon Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 .... Programmering av den står på side 19 ser jeg - ikke at jeg skjønner så mye av det da ..... Editert Og som så ofte ellers i de heftene mangler de mest aktuelle sidene Men når du finner en bok som inneholder side 19 er det ganske enkelt å programmere om selv. Det er bare noen små messingskruer som flyttes mellom ulike, ferdig gjengede hull, ihht opplysninger som hentes fra en tabell. Lykke til med programmeringen, men den som skal gjøre det bør ha SRC-sertifikatet først slik at man vet hvilke kanaler som brukes for hvilke formål Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mix Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 Men sjekk først. Kanskje er L1 L2 L3 allerede programert og finnes under P1 P2 P3. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 Takk for tips om SWR ting, skal sjekke om biltema selger noe sånt. SWR-meter har jeg aldri sett hos Biltema. Prøv 1-2-3 communication i Sandnes. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Grindøy Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 Eller et slikt fra Radiosalg.com http://radiosalg.com/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=457&zenid=607e955c96457c44ad5d10bfca29b977 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.