-morten- Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Om problemet ligger i selve Gelcoaten ville jeg ha foliert den blå stripa. Men det er verdt å prøve rubbing om det er overflaten på gelcoaten som er ru eller feil behandlet. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
WGM36 Svart 13.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Hei Thorlyn. Du skal få prøve helt gratis. Får du den bra igjen blir vi sikkert enige om prisen, men hvor kjøper jeg utstyret du nevner.? Bare må få orden på dette, båten ellers er jo nesten som ny. Rubbing med autosol prøvde jeg på et lite område i går, ingen synlig forskjel. Terje Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Abralon kan du handle her: http://www.norbond.no/ShowSearchResult.aspx?pagesize=20&searchstring=abralon Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
-morten- Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 skal man rubbe må man bruke sikkelig produkter og vite hva man gjør. Det er forskjellig grader av grovhet på rubbing. Er det porer eller blærer i gelcoaten så hjelper det nok ikke, da er det en feil som er skjedd under støping av skroget.. slike vidundermiddel har jeg haldrig hatt tro på. På bil bruker jeg bare meguiars produkter og er veldig fornøyd med det. på båten i fjor brukte jeg Hempel produkter og det gav bra resultat. båten var allerede blank og fin i utganspungtet da.. blåstripa ble sikkelig fin med dyp glans Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
WGM36 Svart 13.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Har nå prøvd ett lite felt med 1000 papir, ser ut som det er mulig å få den bra igjen. Brukte ca 10min på to x tre cm Men Thorlyn tar jobben med maskin tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 det høres bra ut!! håper du slipper å lakke opp legge ny gelcoat eller foliere på nytt! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Thorlyn Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 He he.. ja jeg bruker kun maskinell bearbeiding.. og ja det er en enormt grisete jobb og tidkrevende. Den Fairlinene jeg tok i våres var helt hvit i hekken på det blå.. den ble 100% som ny.. men dette betinger selvsagt TJUKK gelcoat noe ikke alle båter har.. langt ifra.. men windy tror jeg er ganske ok. Ser du bor på andre siden av fjorden for meg. Desverre har jeg fullt opp hele høsten både i arbeid og privat. Følg oppskiften jeg skrev og prøv deg forsiktig fram.. det blir så bra skal du se glem alt av remedier fram til du har slipet opp en tilnærmet blank overflate igjen.. da kan du begynne med rubbing. Som sagt så er blått skrog 3 ganger mer arbeid enn hvitt.. men veldig pent når det er skikkelig behandlet. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Framtia Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 snaut dobbelt så mye arbeid, og minst tre ganger så pent vil nå jeg hevde :-). Og kan man leve med en ikke helt nypolert båt vises sverting og skitt mye dårligere på blå båt, i hverfall på litt avstand. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ingar Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Søk på Abralon så kommer det opp en mengde tråder. http://www.mirka.com/no/se/NO_APPLICATIONS/NO_Marine-Industry/NO_Polish-your-boat-with-Abralon/NO_Cleaning-with-Abralon/ Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 14.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 (redigert) Vannslipepapir til poleringsmaskin? Mulig jeg er blind, men finner bare til slipemaskin jeg.(150mm) Ceros ser ut som en fin maskin. Er det det du tenker på Thorlyn? Mvh Terje Redigert 14.September.2012 av WGM36 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Ikke poler for mye nå da. Jeg har jobbet på windy i 11 år nå, og vet at det problemet ditt er kjent. Det er et H......problem for de som sprøyter gelcoat på slike store områder i støperiet. Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 15.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Ikke poler for mye nå da. Jeg har jobbet på windy i 11 år nå, og vet at det problemet ditt er kjent. Det er et H......problem for de som sprøyter gelcoat på slike store områder i støperiet. Hei Taunus. Mener du det er tynt med gelcoat, ettersom jeg ikke skal polere for mye? Regner med at det ikke er hvit gelcoat under den blå, eller er det det?? Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Vinylester Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Ring meg på 90698971 så skal jeg prøve å hjelpe deg,.. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 (redigert) Det er ikke hvit gelcoat under det blå, Men det jeg mener er at jo mer du rubber dess større vil disse porene bli, og skaden blir værre og værre. Løsningen er nok å smøre med blå gelcoat og pusse ut. Det er nok ikke så tynt med gelcoat. DVS. Fra 0,4 mm til 0,8 mm. Det er spesifikasjonene som man skal tilstrebe. Blir det for tykt sprekker det veldig lett ved vridninger eller slag fra tøff kjøring. Redigert 16.September.2012 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Skal man først legge på nytt overflatebelegg må velsprøyting med en billakk av beste kvalitet, og i samme farge som gelcoaten, være det beste? Iallfall på båter med farget skrog. Billakk står seg langt bedre mot falming enn gelcoat. Ingen som ville finne på å lakkere en Corvette med noe annet enn billakk.... Ikke minst må det bli en enorm jobb å få overflaten perfekt om man benytter gelcoat. En annen sak er at jeg ikke trodde det var mulig å legge på gelcoat utvendig, at man måtte benytte topcoat?? Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 17.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 Hmmm? Kan virke som mange mener det er bedre med en god lakk, jeg vil tro at gelcoat tåler mer. Hvis ikke er det jo bedre å lakke, hva mener menigheta om det. Velsprøyting? Hva i all verden er det?? Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 Velsprøytning er en skrivefeil der et mellomrom har stukket av. Det å lakkere en båt er en mye større feil som bør unngåes. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 Til ingar..... Det man gjør når man reparerer er å smøre på gelcoat .feks 5 strøk.. Det siste strøket iblandes en voks slik at det blir hardt ytterst. Det blir på en måte til topcoat. Men tar man og smører topcoat er dette en dårligere løsning om man vil ha fullgod finish. Det er små varianter her, og jeg kan ikke fortelle deg hvilke....jeg er ikke kjemiker Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Hei TerjeFant du noen løsning på dette problemet fra i fjor?Interessant for flere med WGM og blå skrogsider dette her.Har selv små hvite prikker på felter på skrogsidene som jeg er litt usikker på hvordan jeg skal handtere. Vet ikke om det er rubbet så mye at det er nede på det hvite underlaget, eller om jeg skal gå på med fin Abralon før rubbing og polering. Hvis gelcoatlaget er +/- en halv mm skal man rubbe lenge og vel for å komme igjennom dette. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Hvis dette er porer fra gelcoat sprøytingen, blir disse større og større. Løsningen er nok å smøre over og pusse ut. Det trenger du en proff til. Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 10.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Hei. Har mareritt om hvite prikker enda!! Jeg vannslipte et lite område først, ble veldig bra, området var 5x5 cm. Så gikk jeg løs med abralon, ble bare enda flere, så vannslipte jeg med maskin i evigheter. Brukte til slutt 600 korning på et mindre område, så 800-1000-1200-rubbing og polering. Ble rimelig bra, men det var jo knapt gelcoat igjen på et lite område. Så ga jeg opp hele greia, kjøpte sort turtle wax og gikk på med poleringsmaskin, båten så bra ut bare du ikke tok på briller og ikke nærmere enn en meter. Holdt seg godt i ca tre måneder, så forfalt den veldig raskt, hvit oksydering over store felter på sidene. Blir sort turtle til året, forrige eier blandet in noe farge når han polerte, husker ikke helt hva det var. Når neste sessong er slutt håper jeg Modal bretter opp armene og legger ny gelcoat. Da blir det hvite skrogsider, blått gir meg magesår. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Conquest Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Hvitt er fint ,Terje Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Hvis dette er porer fra gelcoat sprøytingen, blir disse større og større. Løsningen er nok å smøre over og pusse ut. Det trenger du en proff til. Høres jo ut som en rimelig riktig forklaring dette. Er dette et spesielt Windy-problem eller er det et generelt problem med fargede skrog. Har jo ellers inntrykk av at kvaliteten hos Windy har ligget flere hakk over de aller fleste man kan sammenligne med. Du sier jeg trenger en proff til å løse problemet. En proff hva ? Og hvor i Norge finnes slike proffer ? Synd du ikke fant en varig løsning Terje, etter så mye jobb. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Synd å høre at dette problemet ikke er løst ennå!! Virker som toppcoaten din har feil. Har selv en blå stripe under fenderlista på min askeladd, men den virker å være tykk, og har en fin dyp glans selv etter 10 år. Synd å høre at dette er en gjenganger hos et så renomert merke som Windy! Jeg trodde de båtene hadde gjennomsnittelig bedre byggekvalitet og kvalitetskontrol enn de fleste andre. Jeg har selv lagt ny toppcoat på en Kano som jeg pussa opp. Dette er jo tokomponent med herder og greier. Jeg rulla dette på, så det ble ikke perfekt finnish. men om det f.eks går an å sprøyte og det er noen som kan det så er det sikkert en mulighet Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
WGM36 Svart 11.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Modal som holder til innerst i Skjebergkilen er meget dyktig. De sliper ned og sprøyter med gelcoat, blir som en apelsin etter sprøyting:-) Så sliper de den til den blir jamn, deretter blir det rubbet og polert. Gjorde det på en Scirocco sist vinter, ble meget bra. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.