Jump to content

Windy Grand Mistral 36, blått skrog med masse hvite prikker.


WGM36

Recommended Posts

20120910_152744.jpg

La det inn her for deg jeg.

 

Noen som har lakkert ved siden av deg?

 

Har du ett fra litt lenger avstand også?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

For å legge inn bilde klikker du på knappen (icon som ser ut som ett gammeldags Polaroid bilde) som er markert over der det står image i bildet her:

lage_bilde_1.jpg

 

Da kommer dette bildet opp:

lage_bilde_2.jpg

 

Skriv/lim inn bildeadressen her og trykk ok

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Men tilbake til båten din:

Har det blitt slik gradvis over lang tid eller kom dette plutselig?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Takk for hjelpen Daffy!

 

Har hatt båten ca 2 måneder, så egentlig skapelig ut når jeg kjøpte den.

Men da jeg skulle polere med et nano produkt ble det bare værre og værre, den hvite gelcoaten ble som ny og da mener jeg som ny. Strøken!

Ganske trygg på at båten har hvert fulgt godt opp på alle måter, forrige eier blandet noen jotunpigmenter el lign i turtle wax.

Så den har nok hvert sånn en stund, vil tro jeg fjernet pigmentene han hadde tilsatt med den nano greia.

 

Mvh terje

Redigert av WGM36 (see edit history)
Link to post

hvis du fikk dette etter du har polert har du gjort noe galt eller så var det ikke rengjordt sikkelig først. Husk at om du har forurenset lakk så hjelper det ikke å polere, først mp man ta en rubb/lakkrens og så føre på beskyttende voks. skal man gjøre det sikkelig vil det taa lit tid, og man må vite hva man gjør. Må si jeg så lite på det bildet.. men rekner med det er et blått gelcoatfelt mot fenderlista i øverkant av skroget! Jeg brukte Hempel rubbing og polering på min, og det ble et bra resultat. På bilene mine bruker jeg Meguiars produkter. Det er en fordel å ha en brukbar maskin om man ikke gjør det for hånd. Er man uerfaren er det sikkrere å gjøre det for hånd da man har bedre kontroll. har man en for dårlig maskin er det ofte for stor hastighet og for liten kraft, slik at du kan få brennmerker

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

nei det er nok i mange tilfeller Polyurethanelakk.

Men man kan få gelcoat som man tilsetter voks.

Det blir Topcoat som tilslutt er det samme som du har på skrogsiden din.

Vær obs på at noen Polyurethanelakker er kalt Topcoat...

 

Men tror ikke trådstarter skal tenke på dette helt enda.

Det er vel litt tykkere dette Topcoatlaget.

 

Jeg ville forsøkt på et lite område med 2000 vannslipepapir.

Er det success ville jeg fortsatt.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Jeg tror jeg vet hva dette er. Det er porer i gelcoaten som kom da båten ble bygget.

Dette er små luftlommer som bare blir værre og værre jo mer du pusser

 

Det som kanskje her har skjedd er at disse bakerste feltene på skroget er ofte mest utsatt for sol i havna.

Derfor blir disse raskere matte enn skrogsidene.

Etter mange år med ekstra rubbing blir disse porene større og større.

 

Det er nok mulig at du må få en etterpusser til å smøre noen lag med gelcoat, og senere pusse ned.

 

Triste saker men helt ufarlig.

Link to post

tcnano er mindre bra?

Er det ikke de som først ble kjent for sine gode nanoprodukter da?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Hmm det ser ikke ut som om du har crazing i gelcoaten (dette er små hårsprekker i gelcoaten).. men heller godt med "vulkan" overflate.. Jeg ville prøvd følgende på et lite felt. Få tak i abralon skiver til skikkelig poleringsmaskin. (dette er vannslipepapir bergnet for maskin) begynn med 800 grid så 1000,1500,2000,3000, og til slutt 4000 grid. så grov rubbing ala Norpool R10 så fin rubbing 12000 grid.. kjør hver av skivene med RIKELIG vann og til skiva er utslitt/glatt.. du vil da enten få tilbake den opprinnelige strukturen i gelcoaten eller rett og slett komme ned til stria..

Jeg har slipet opp hele båter med denne metode og de blir som nye.. men blått krever ekstrem tolmodighet.. Jeg tok en fairline i våres og brukte 3 fulle dager på 1 skrogside.. Blått skrog avslører "ringer", bulker,sår etc med engang.. Lykke til :thumbsup:

 

Fikk litt lyst til og prøve for deg.. da jeg "klør" i fingrene når jeg ser slike utfordrene overflater :saint:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...