Jump to content

Fjordterne vs Marex Duckie - Hvilken er best i sjøen...?

Honduras

Recommended Posts

Vi solgte Polar-snekka, og kjøpte Nor-Dan 22 Bowrider. Jeg er godt fornøyd med båten, mens kona lengter litt tilbake til snekka. Primært fordi den ikke kunne gå så fort...

Samtidig har hun signalisert at Fjordterna ser fin ut. Kanskje som et resultat av at jeg gjør henne oppmerksom på hver eneste vi passerer eller møter.

Vi er enige om at 24' er finest i linjene. 21' blir litt stutt, 28' blir unødvendig lang.

Siden vi tilhører disse elendige hyttefolka med egen brygge, er det dagstur-båt/solskinnsbåt som primært er kriteriet. I drittvær blir vi på hytta. Fiske osv gjør jeg fra ei jolle.

I dette sjiktet er vi begge litt svake for "åpen snekke" varianten, men jeg vil samtidig ha litt større aksjonsradius enn seks knop i timen kan gi meg.

Så jeg myser litt på brukt Fjordterne, samtidig som Marex Duckie har både utseendet og aksjonsradiusen med seg. Begge kan også kjøre sakte med en viss stil, selv om de ikke kan konkurrere med en Marna når det gjelder lyd.

På "Båter i sjøen" snakket jeg med en Marex-selger. Etter en kort prat lurte han på om jeg hadde kjørt ei FT, noe jeg måtte svare benektende på.

Han påsto da at FT i (plane)fart reiser seg så mye at man må stå å kjøre.

Andre har påstått at den er så våt å kjøre i sjø at man bør ha på den fremste kalesjen.

Er dette korrekt?

Er det andre forhold ved sjøegenskapene på FT eller Duckie man bør være oppmerksom på, og som bør være med i beslutningsgrunnlaget?

Så hvilken båt er "best", Fjordterne eller Duckie?

Kjør debatt... :)

Er sjøl Polar-eier, og syntes dette er ei bra snekke, slik snekker skal være, når man ser på utseende, fart, innredning, osv. Men skal du ha noe mere fart, og dobble aksjonsradiusen (og prisen), så syntes jeg Fjordterna er en nydelig båt. Marexen har nok mye for seg den også, men når liksom ikke helt opp på samme nivået som Fjordterna, syntes nå jeg.

Her skal du ikke høre på selgeren, han har nok salg i hodet :wink:

Fjord Terna er flott i sjøen, jeg har vært i en selv og den er tørr, reiser seg ikk for mye og best av alt, den er meget myk. Trimplan er en fordel om folk beveger seg om bord.

Les testen til Båtmagasinet, de har testet den.

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-fjord-terne-21

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...