oivindg Startet 10.September.2012 Del på Facebook Startet 10.September.2012 Jeg har kjøpt blå frostvæske fra Biltema, men på motoren er det grønn. Kan jeg blande de to, eller må jeg tappe ut all grønn før jeg har på blå? Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Om Du söker här på forumet så finns det flera trådar med utförliga disskussioner om detta. Även sökningar på google ger nog många träffar. Såvitt jag förstår så bör man inte blanda olika typer av frostvätska. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Hvis ikke du kjenner spesifikasjonene til den grønne frostvesken bør denne tappes ut og systemet skylles med vann før ny type tilføres. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 10.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2012 Beklager at jeg ikke har søkt på nettet, men jeg står på hodet i motorrommet og gikk for den enkleste løsningen. Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Jetling Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Blanding kan gi "levring" av kjølevæske... Da tetter det seg fort!!! Det har jeg smertelig erfart... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BjornLie Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Volvos grønne frostveske har nok en høyere kvalitet enn den du forsøker å blande inn. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Den gule er mest kritisk, den må ikke blandes med grønn eller blå. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 10.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2012 Snakket med andre båtfolk som sa at blå og grønn kan mikses, så jeg tappet av litt grønn og fylte på blå til frysepunktet ble passelig for norske forhold. I ettertid fant jeg info på nettet som bekrefter at det går bra å mikse blå og grønn. Levetiden på blå er imidlertid 1-2 år, mens grønn er 3-4 år. Blanding får også 1-2 år levetid. Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
27 hasla Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 Hei! Det går an å blande grønn og blå!Forskjellen er at den grønne volvo sin som vi også bruker på lastebil og buss holder en høyere spec og har lengre lntervallbytte enn den blå.Rød skal aldri blandes med noe!IDet som er best er å bruke den grønne som maskinen orginalt skal ha. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 Om en vet med sikkerhet at begge er kjøpt i Norge går det å blande blå/grønn, men ingen regel uten unntak. Spesielt originalvæsker til bilmerker kan variere en del. Tyskerne, Toyota, og sikkert andre sine langtids rosa/røde er orange hos GM, og grønn hos Honda. Den gode gamle blå her i landet går som den gode gamle grønne i USA...For kjølevæske er blank i utgangspunktet farget med fargemiddel. Og det finnes ingen internasjonal standard som er vedtatt av alle. Så fargen på væsken har egentlig ikke noe å si. En får "norsk gul" i blåfarge andre steder i verden. Så om det er original væske på motoren en ikke vet opphavet til bør en alltid tømme og skylle systemet. Det som betyr noe er type produkt væsken er basert på. Er ingen kjemiker. Men kjølevæske er jo også syrebasert. Så når en blander kan en fort få andre egenskaper vil jeg tro, og ikke alltid noe en vil ha i en motor. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
Haba Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 Så fargen på væsken har egentlig ikke noe å si. En får "norsk gul" i blåfarge andre steder i verden. Så om det er original væske på motoren en ikke vet opphavet til bør en alltid tømme og skylle systemet. Det som betyr noe er type produkt væsken er basert på. Er ingen kjemiker. Men kjølevæske er jo også syrebasert. Så når en blander kan en fort få andre egenskaper vil jeg tro, og ikke alltid noe en vil ha i en motor. Jo, fargen kan indikere hvilke tilsetningsstoffer/korrosjonstbeskyttere kjølevæsken inneholder. Hvis en vil ha fred i sjelen så tøm ut og skyll gjennom kjølesystemet og fyll på ny orange G30 kjølevæske. De aller fleste kjølevæsker (også den orange/røde) inneholder glycol som som frostbeskyttelse så det er likt. Men den blå og kanskje den grønne inneholder silikater og kanskje nitritter som i enkelte tilfeller kan korrodere metallene i kjølesystemet og bygge opp avleiringer som tetter kanalene. Den orange G30 har andre stoffer som hindrer korrosjon og som ikke leirer seg i kjølesystemet. Og den holder i 5 år. En utmerket investering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 Her en grei oversikt fra en tidligere tråd: Det råder vist fortsatt stor usikkerhet om hvilke frostvæsker som kan blandes. Kopierte dettte fra Bemas sine sider. Generell informasjon om frostvæsker: Frostvæske har flere egenskaper og skal i tillegg til å beskytte mot frostsprengning, også beskytte mot korrosjon i kjølesystemet. Korrekt blandet kjølevæske har også bedre kjøleevne enn rent vann. BLÅ frostvæske er den "vanligste" og har betegnelse G 11, brukes til de fleste motorer i støpejern eller aluminium. Den er basert på Etylenglycol. Anbefalt brukstid 2 år. RØD frostvæske er fremstilt av stoffer som reagerer med for eksempel blå eller grønn væske og må derfor ikke blandes. Betegnelsen er G12 eller G30 og brukes bla. på nyere Volkswagen og Audi, samt Yanmar båtmotorer Levetiden er inntil 5 år. Det finnes imidlertid en nyere variant som heter G12+, og den reagerer ikke med andre typer, og er derfor blandbar. Sjekk etiketten nøye før du etterfyller. GRØNN frostvæske har normalt betegnelse G 48 og brukes på tyngre kjøretøyer og av forsvaret. Denne har 3-4 års levetid og kan blandes med blå, men levetid blir da som for vanlig blå. Generelt er frostvæske fargeløs, og fargen er kun tilsatt for å skille typene fra hverandre. Fargen kan variere i styrke og er ikke en indikasjon på konsentrasjonen. Best blandingsforhold for alle typer er 50% frostvæske i forhold til vann. Redigert: Rett adr. skal være "www.bema.no" Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
JWi Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 Blå G11 er den vanlige gamle Rød G12 & G30 er vanlig på nyere motorer med alu-komponenter. Må ikke blandes med noe annet! G30 er vel en longlife utgave av G12 (?) (Audi / VW) Rød/Lilla/Rosa G12+ kan brukes og blandes med alle typer frostvæske! Grønn G48 har like egenskaper som G11, men har bedre holdbarhet (trenger ikke skifte så ofte). Kan blandes med blå, men da blir egenskapene degradert til de som gjelder for blå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 Legger inn samme svaret her som i en annen tråd vedrørende tema da jeg synes det er meget utfyllende: Teksten er hentet fra SOLguru og kåret til beste svar av brukerne: BLÅ KJØLEVÆSKE MEG-Monoetylenglykol 1-2 års levetid GRØNN KJØLEVÆSKE OAT – organisk syre teknologi G48/G11 3 års levetid AUDI/SEAT/SKODA/VW (TL774-C), BMW (N600.69.0) MAN (324-NF) MB (325.0) MTU (MTL5048) OPEL/GM (B 040 0240) PORSCHE, SAAB (6901599) Overgår standarden BS-6580-1992 og tilfredstiller AFNOR NFR 15-601 G48 (VW Code G11). Kan erstatte blå/grønn og gul kjølevæske RØD KJØLEVÆSKE OAT– organisk syre teknologi G30/G12/G12+ 5 års levetid AUDI/SEAT/SKODA/VW (TL774D/F), MB (325.3), MAN (324-SNF), PORSCHE Overgår standard BS-6580-1992 og tilfredstiller AFNOR NFR 15-601 VW Code G12 / G12 Plus Som hovedregel skal man ikke blande forskjellige typer kjølevæsker. Heller man rød kjølevæske på en bil som har blå væske fra før kan dette skape problemer i form av at væsken endrer konsistens eller egenskaper forringes. Det blir det samme som å blande en god og mindre god motorolje. Man kan alltid benytte en bedre kjølevæske en forskrevet, men det er viktig at kjølesystemet spyles først! MEN! Det finnes i dag en spesiell kjølevæske som kan blandes med alle farger uten at dette skaper problemer: Dette er en helt unik glykol med patentert avansert teknologi som gir maksimal beskyttelse til bilen i hele dens levetid. Den passer alle bilmerker uansett om kjøretøyet er originalfyllt med blå, grønn, orange, gul eller rød kjølevæske, og den kan fylles på (top-off) uten at dette endrer fargen på kjølevæsken i det aktuelle kjøretøyet. Motvirker effektivt galvaniske strømmer. Kjølevæsken er formulert for å benyttes i alle asiatiske, europeiske, amerikanske biler og lette lastebiler uansett merke, modell, produksjonsår eller original kjølevæske. Når kjølevæsken byttes fullstendig ut, holder den hele kjølesystemets levetid uten skifte. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Janee Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 Snakket med andre båtfolk som sa at blå og grønn kan mikses, så jeg tappet av litt grønn og fylte på blå til frysepunktet ble passelig for norske forhold. Hei, kort spørsmål i forbindelse med at du har tappet ned kjølevæsken på din TAMD63. Har denne motoren nippler på tappepunktene, eller "bare" plugger (som gjør oppsamling vanskelig)? Skal bytte frostvæske på mine motorer i nær fremtid så greit å vite hva jeg trenger av utstyr for å samle opp frostvæsken jeg tapper av! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 13.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2012 (redigert) Jeg tappet ikke ut alt. Skrudde bare ut pluggen under varmeveksleren. Dette er bare en vanlig bolt med kobberring, så det blir søl. I tillegg er det selvsagt fort gjort å miste pluggen eller kobberringen. Under lufting er det en nippel på øvre kjølerør til turboen som må åpnes. Denne går det fint an å feste en slange på. Redigert 13.September.2012 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.