Jump to content

Ekstra batteri til baugtruster


Kenneth 85

Recommended Posts

Jeg har planer om å montere baugtrøster i båten min. Har 2stk nye 140amp forbruksbatterier i båten nå og hører om delte meninger når det gjelder å sette inn et til trøsteren... Det som jeg er i tvil på er dynamoen.. Den skal være av nyere dato, men er på 70 eller 79 amp. Orker den i det hele tatt å lade som det er i dag og da muligens enda et batteri?? ( har et start batteri på 105 amp)

Redigert av Kenneth 85 (see edit history)
Link to post

Kaster inn en brannfakkel?

Har selv trøster - uten eget batteri. Den går på startbatteriet som brukes så utrolig lite at der er det kapasitet i bøtter og spann. Faktisk til insjen også. Og om du manøvrerer med ror og motor lengst mulig (som i "gamle" dager), da er det ikke mange sekundene trøsteren går. 5 kanskje? Eller 10? Med riktig dimensjonerte kabler bør da startbatteriet holde, medmindre vi snakker om stoore båter med skikkelig kraftig trøster?

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post

Ditt nye forbruk vil bli det som det blir uavhengig av om du har et ekstra batteri eller ei, din dynamo må lade opp all den strømmen du har brukt enten det er to tomme batterier eller tre halvfulle. Et batteri plassert ved vispen vil sørge for rikelig med spenning når du trenger det å minimalt med tap i ledninger som igjen betyr mindre ladebehov. Det høres ut som om litt landladning kan være lurt av og til. Kablene frem til vispen koster endel å dermed blir et ekstra batteri ikke spesielt mye dyrere heller .

Link to post

Det er startbatteriet som bør levere strøm til både ankervinsj og trøster. (ref. jsw) Du kan selvfølgelig sette inn et ekstra batteri til trøsteren, men med så stort startbatteri burde det være helt unødvendig. Bruk heller kabler så tykke som mulig. Lykke til.

 

Jeg har denne løsningen med tykke kabler, men er ikke fornøyd. Tar altfor dårlig min truster, støyer mye men liten virkning, skal derfor til neste prøve å flytte ett 75 amp batteri frem.

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post

Det er nokså vanlig å bruke startbatteriet på f.eks. vinsj av flere grunner. Startbatteriet har vanligvis prioritert lading, og er beregnet for "krafttak", noe forbruks-batterier ikke er. Motoren er også igang når vinsj og trøster brukes. Jeg har selv et 70A startbatteri for start og 1000 w ankervinsj, og jeg bruker ankervinsjen svært mye. Som tidligere skrevet brukes ikke trøster mye dersom en kan manøvrer på vanlig måte og vil ikke trekke mye strøm, dette er relativt liten båt og går ut fra at trøsteren ikke er all verden. Men et ekstra batteri går selvfølgelig også og så for en vurdere om dynamoen har nok ladekapasitet.

Link to post

.. tykke kabler, men er ikke fornøyd. Tar altfor dårlig min truster, støyer mye men liten virkning, ... prøve å flytte ett 75 amp batteri frem.

Alt er jo avhengig energien som må overføres og dette kan måles.

Så før du begynner å flytte ting at og fram kan du jo først bare sjekke hvor mye spenningsfall det blir på både pluss og minus.

Et stykke kabel for skjøte målekablen til multimeteren finner du vel et sted og å måle spenningen på trustere log vinsjer er uansett livsviktig for den.

 

Bortsett av det.

Hvis du sier at den lager mye bråk, men at den viser lite effekt,

er du sikker på at både truster og tunnelen er riktig dimensjonert?

Også noen muslinger kan ødelegge for mye allerede og det går fort.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Mange båtprodusenter kjører thruster direkte på startbatteriet som originalt opplegg. Det er ganske vanlig da disse batteriene har en god evne til å avgi mye energi på kort tid.

 

Riktid det, men om man er i en situasjon der dette må etableres, kan man like gjerne putte på et batteri da kraftige lange kabler har en kostside. Etableringen av et batteri gir også mer lagret strøm totalt i båten. Siden de fleste med tiden opplever å øke forbruket (flere enheter), er dette bare en fordel.

 

Link to post

Et for meg viktig argument for ikke å ha ekstra trøster-batteri er redusert behov for vedlikehold. Det blir mindre å sjekke, mindre som kan gå istykker og litt letter båt. Trøsteren er for meg normalt i bruk bare noen få sekunder, det er knapt synlig på meteret. På veg inn til landligge blir det selvfølgelig som marginalt redusert startkapasitet, på veg ut fra landligge går motoren etterpå og lader, så da spiller det ingen rolle; derfor også vinsjen på startbatteriet (som forbruker mange fler Ah enn trøsteren når 30-40 meter kjetting skal opp).

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post

Det er ikke behov for å ha eget batteri til trøster forran om du bruker den normalt og batteriet er oppegående:)

Er også enig med Chiefengineer om ikke å ha batterier rundt i hele båten pga knallgassen,jeg har ett felles 115amp batteri på vinsj,trøster og start,disse går mest når motoren sviver.Jeg bruker ofte vinsjen uten å starte motoren,og aldri noe problem,men batteriet bør jo somsagt være oppegående.

Link to post

Noen som har tenkt på effektivitet på vispen, relatert til spenningstapet (som Jorg er inne på)?

Rotasjonshastigheten er direkte relatert til spenningen vispen! (Som på enhver DC-motor).

Og effekten av propell/vifte går ned med andrepotens av spenningstapet....

Ved å ta en rask kalkulasjon med gamle Ohm og kabeldimmensjon, vil man se at du bør ha "storkvadrat kabel" for å ikke få nedsatt effektivitet. (Med mindre avstanden til startbatteriet er rimelig kort).

 

Favoriserer derfor batteri ved vispen. Det går an å velge tette batterier hvis man er redd for gassutvikling.

Å lade "visp-batteriet" gjør du med en ganske tynn kabel.... ( 2 - 4 kvadrat).

(emnet har vært diskuttert mange ganger her tidligere)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Har selv fått pålegg fra Sjøfartsdirektoratet (kontrollorgan Eltilsynet) på skipsinspeksjon på en ferge noen år tilbake om å anordne avlufting fra batterikasse med tørrbatterier da man hevdet at disse også ved enkelte anledninger kan avgi gass. Tok ingen videre diskusjon på dette da jeg ikke hadde satt meg inngående inn i temaet og løsningen var forholdsvis enkel i dette konkrete tilfellet. Som ved all annen elektrisk installasjon tar man det som en selvfølge at kabling skal dimmensjoneres i forhold til lengde, kabeltype og strømtrekk. Da skal ikke spenningstap mellom batteribank og baugthruster være en problemstilling til bekymring.

 

Som nevnt tidligere her, med en dynamo på 75 Ah kan strømtrekket bli betydelig gjennom den "tynne ladekabelen" ved utladet batteri i forpiggen. Hvordan vil man løse denne problemstillingen teknisk til å holde dette strømtrekket nede på 15-20 A som vil være maks på en 4mm2 kabel når batteriet hyler etter strøm og dynamoen bare vil pøse på gjennom den tynne kabelen? Da må man isåfall inn med en ørlite granne mer sofistikert regulering i kretsen. Ingen av mine parallellkoplete forbruksbatterier eller startbatterier benytter "lampettledning" mellom hverandre.

Link to post

Litt rart at ingen tenker på dimensjon av kabel når batteri er plassert foran. La oss si vi ønsket oss ett ekstra batteri til drift av startmotor. Ingen hadde vel paralellkoblet ekstrabatteriet til eksiterende startbatteri med en tynn kabel, og i tillegg plassert det langt unna. Vi hadde nok plassert det på siden av det andre og brukt skikkelig kabel.

Man kan gjerne ha batterier hvor man vil, men da hadde jeg brukt skikkelig kabel, eller sørget for at forbindelsen ble brutt mellom batteriene når baugpropellen er i bruk.

I en årø 28 er det vel ikke så langt strekk. Dessuten er motor ganske langt fremme hvor det er god forbindelse til minus. Man trenger nødvendigvis ikke gå direkte til startbatteri med kabler hvis foreksempel startbatteriets hovedbryter står nærmere.

 

Bruk av forbruksbatteri avhenger vel litt hvordan lading er bygd opp. Er det med skillerele, og start har førsteprioritet, er du vel garantert releklappring så lenge baugpropellen trekker strøm fra forbruksbatteri. Men om det er skadelig for releet vet jeg ikke.

Så har vi alt det andre som er tilkoblet forbruk som ofte ikke liker plutselig spenningsfall : varmer, kjøleskap og elektronikk

 

Ja da ser jeg Chiefenginer kom meg i forkjøpet med omtrent samme oppfatning. Jeg er litt treig på tastaturet. :wink:

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Litt rart at ingen tenker på dimensjon av kabel når batteri er plassert foran. La oss si vi ønsket oss ett ekstra batteri til drift av startmotor. Ingen hadde vel paralellkoblet ekstrabatteriet til eksiterende startbatteri..........

 

Joda, jeg har tenkt på dimensjon av kabel når baugpropellbatteriet ligger langt fra startbatteriet. Jeg la tynne kabler på bare 16kv. mellom dem og det holder i massevis for lading, som de hovedsaklig brukes til. 60A er max av hva generatoren kan gi, og det er bare en brøkdel som får gjennom disse kablene ved lading (forbruksbatteriene forsyner seg med det meste). Jeg er klar over at når man får kraftig spenningsfall i batteriet foran ved baugpropellbruk, kan man få strømmer i disse kablene som er litt mer enn hva de er designet for, men det er så få sekunder av gangen at jeg ikke bryr meg om det. Dessuten er forbruket ved en seanse med baugpropellen ubetydelig. Ellers har jeg 70kv. kabel mellom batteri foran og baugpropellmotor (mindre enn 2m totalt). Tunnelendene er i tillegg godt avrundet så den sparker ganske godt. Batteriet er et Exide Maxxima batteri og startbatteriet er et Optima batteri. De er skilt med rele som lukker med styrestrøm fra hovedbryteren til motor. For meg fungerer dette aldeles strålende og jeg ville ha gjort det på nøyaktig samme måte hvis jeg skulle gjøre det om igjen (skulle gjerne hatt 2 identiske batterier).

 

Eivind

Link to post

Til eivindch. Flott å bli sitert, men ikke fullt så flott når sitering slutter akkurat der hvor poenget begynner :smiley: . Se også Chiefengineer innlegg nr 20.

Det fungerer sikkert så lenge begge batterier er ok og med kortvarig bruk av baugtruster. Men det kan gå galt når ett av batteriene sier takk for seg.

Det er vel en grunn for at startkabler er så tykke som de er også. Det er ikke bare spenningsfall jeg tenker på, men rett og slett at hele kabelen tar fyr. Så skal det være sikring som tilpasses kabel, og det er litt dumt å bytte denne hver gang man bruker baugpropell. Litt satt på spissen kanskje, men men..... :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...