Jump to content

Ekstra batteri til baugtruster


Kenneth 85

Recommended Posts

Eg legger min baugpropell opp med kabler fra forbruksbatteri. Får eg for lite effekt pga spenningstap og evt legger ekstra batterier framme, så ville eg uansett beholdt kabel av tykk type for god lading. Eg er usikker på kva dimmensjon eg har lagt. Eg har glemt det ut nå... Tykkeste sveisekablene eg fikk tak i. Eg har 24V, så det gir besparelse på kabeldiameter.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Ikke all verden, mye har jeg lært her på baatplassen :smiley: , men jeg hadde ikke paralellkoblet to batterier med en tynn ladekabel når det er fare for at strømmen kan overstige ladestrømmen. Joda, det går sikkert bra i de fleste tilfeller, men jeg mener dette er ikke noe å gamble med.

OK,det var ikke for å slenge med leppa, men å satse på lærdom fra BPens forum er svært risikabel sak. Men bl.a. Chifeng. og Becker vet hva de snakker om. Ta en prat Becker dersom du er tvil. Lykke til

Link to post

Alt er jo avhengig energien som må overføres og dette kan måles.

Så før du begynner å flytte ting at og fram kan du jo først bare sjekke hvor mye spenningsfall det blir på både pluss og minus.

Et stykke kabel for skjøte målekablen til multimeteren finner du vel et sted og å måle spenningen på trustere log vinsjer er uansett livsviktig for den.

 

Bortsett av det.

Hvis du sier at den lager mye bråk, men at den viser lite effekt,

er du sikker på at både truster og tunnelen er riktig dimensjonert?

Også noen muslinger kan ødelegge for mye allerede og det går fort.

 

:seeya:

Jørg

 

Du har rett Becker, så jeg skal måle det først. Har en stor engbo truster, så burde være kraft nok. Er montert av proffer. Den flytter seg jo, men ikke så bra som den burde, og dermed ender man opp å kjøre trusteren mye lengre. Det er veldig trangt inn og ut ved min båtplass, derfor blir det en del truster bruk. Nå er nok ikke jeg like redd for knallgass som andre er, dessuten har mange biler idag batteriet under baksetet, det hadde de ikke gjort om ikke det er sikkert. De vil i tilfelle bli saksøkt for millioner. Alternativet kan jo være å prøve med ett annet startbatteri også, kan jo hende batteriet er svakt fordi om motorer starter greit.

Link to post

Mye att og fram, men det meste er jo riktig.

Poenget her er jo først og fremst at vi diskuterer i riktig rekkefølge.

 

Spørs ha vært: Ekstra batteri i baugen, ja eller nei.

Svaret kan bare være "Hvis du trenger" og så "Hvis det er mulig".

 

Når man har mulighet å kjøre baugpropellen ved hjelp av startbatteriet da er det jo ingen vits å bruke plass og vekt (som krever drivstoff) for noe separat batteripakke der.

Forresten bør man ikke regne det som kapasitetsøkning hvis man ikke er villig å ha kabler og ladekabler også for det,

ellers blir det det samme kabelbelastning som dere tenkte på mht. kabel fra dynamo til baugen..

 

Blir det vanskelig med å strekke tilsvarende kabler (som også kan rekke opp til over 120mm²) da er det dags for et ekstra batteri og passe ladesystem for den.

Og for å svare på alle spørsmål om det:

Også dette blir en positiv ladekrets, som krever tilsvarende kabler og sikring.

Og det er mulig at man må strømbegrense det hele, selv om lading av baugbatterier ikke er noe problem i det hele tatt siden det ikke blir stor utlading..

 

Likevel må man vel gå ut i fra et system som får vedlikehold som alle andre komponenter og.

Det betyr at vi kan gå ut i fra batterier som er beregnet etter behov,

som betyr at den kan levere både strøm med tilstrekkelig "mengde" over tiden som må til og passe spenning samtidig.

Hvorfor ellers skal man da montere ekstra batterier.

 

Baugtrusteren er da heller ikke det verste/eneste problem som skal løses, sånt sett.

Den trekker stor strøm men vanligvis bare ila få sekunder.

Da må batteriet bare kunne levere mye CCA, som de fleste løser (feilaktig) med et vanlig startbatteri. (se kurve)

 

Elektrisk er det verre med ankervinsj og stor ankervekt ....og strøm fra et dårlig valgt batteri.

Ser man da f.eks. på 10mm kjetting som er 70m lang (tar eget eksempel) med en vekt av en halv tonn

og vinsj (24m/min) som trekker opp til 1600W da blir det en strøm med opp til ca. 120 - 150A.

Det er da ikke bare batteriet som blir belastet, men e-motoren som blir veldig varm pga. da hele 3 minutter gangtid.

Vinsjmotorer brenner veldig veldig gjerne opp når den får for lav spenning.

 

Omtalt ladekablen skal da i grunn bare virke som det det er tenkt for, nemlig som ladekabel men ikke som forsyning.

Ellers kan jo et litt tykker kabel være interessant for å holde spenningen konstant når man har en kraftig dynamo.

Høy flytter til lav spenning, så får batterispenningen støtte av hver Watt som kan leveres

og med 40 - 80A i fra dynamo (med litt mer turtall) er det allerede interessant med 16 - 25 mm² for de fleste.

 

Forresten er kabelkalkulatoren et fint leketøy og hjelper til å forstå hvis man regner med ikke mer enn 2V spenningsfall.

 

Likevel, back to the roots, baugbatteriet må passe til oppgaven ellers er den i grunn meningsløs.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Joerg,

veldig mye bra i din oppsummering. Bare for å forenkle det hele enda mer litt:

Jeg skal starte to TAMD 41B motorer, jeg skal kjøre baugtruster på det batteriet og jeg skal kjøre ankervinsjen på det batteriet.

Hvilke batteri og hvor mye amper vil du anbefale? Jeg vil kun ha ett startbatteri, så tar heller ett så stort som mulig, enn to små.

Link to post

Jeg må blande meg inn jeg også.

 

De som har volvo sin D4-D6 motorer bør styre unna å bruke thrusteren på startbatteriet.

Elektronikken der har fått mange black outs fra nettopp denne bruken.

 

En annen løsning jeg ble forespeilet på et sønnak kurs jeg var på , var å ha en DC-DC lader mellom forbruksbanken og til batteri fremme.

Denne skal da begrense strømmene ved feks batteri breakdown.

Dette er ikke egenerfart, men ville bare nevne det.

 

De biler som har batteri inne i bilen, er vel BMW. De bruker AGM batterier som ikke er mulighet for å koble på lufting.

Jeg ser jo absolutt denne ulempen med å fylle opp hulrommet thrusteren står i med knallgass, for så å kjøre thruster.

Det kan smelle kraftig.

Vi fikk sprengt en båt på jobb der knallgass kom på avveie.

Det var et heftig smell, og godt at ingen var ombord og jobbet i det motorrommet. En spennende historie jeg kan fortelle hvis noen er interressert.

Link to post

Jeg ville valgt å bruke startbatteri til thruster, og jeg ville sørget for å ha en god startbank. Selv liker jeg Optima Redtop, og har installert disse på flere båter, og disse brukes også til å forsyne uttak som krever høy strøm av begrenset varighet, typisk baugthruster og ankerwinch.

De båtene vi installerer er jo en del større enn din (15-25m), og typisk med thrustere fra Sleipner på 240-285 kg skyvekraft. 2 stk seriekoplede RedTop som startbank, dvs 24V/50Ah holder i massevis til SP240.

 

Skal du inn med flere batteribanker ladet fra samme kilde, så vil du også måtte ta hensyn til ladekretsen, skillerelé eller FET-isolator, sikringer mm. Du vil, slik jeg ser det, komplisere anlegget uten å få noe igjen for det.

Men selvsagt; Thrusterens hastighet, og dermed skyvekraft, er avhengig av spenningen. Skikkelig kabelkvadrat er selvsagt et must, og nei ...billige er de ikke, men det er ikke et opplegg med ekstra "startbank" og alt som hører med heller. (Som andre har sagt, et forbruksbatteri er langt fra optimalt på thrustere). Er du usikker på hvilket kvadrat du skal bruke, så spør noen som kan gi deg et pålitelig svar fremfor mer eller mindre kvalifiserte gjetninger.

Er du redd for kapasiteten på startbanken, så kan du jo evt utvide denne kapasiteten.

Det enkle er ofte det beste!

 

Selv har jeg to Optima Redtop 50 Ah som startbank på sjarkens 22 hk Sabb. Overkill ville vel de fleste hevde, men når jeg fikk vann i dieselen og måtte tømme/lufte systemet i drift i liten kuling, så var jeg glad jeg hadde batterikapasitet til å sveive Sabben til jeg omsider fikk start. (Før jeg fant ut av hva problemet var, så hadde jeg sikkert tappet halve banken allerede)

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post

De biler som har batteri inne i bilen, er vel BMW. De bruker AGM batterier som ikke er mulighet for å koble på lufting.

Jeg ser jo absolutt denne ulempen med å fylle opp hulrommet thrusteren står i med knallgass, for så å kjøre thruster.

Det kan smelle kraftig.

Vi fikk sprengt en båt på jobb der knallgass kom på avveie.

Det var et heftig smell, og godt at ingen var ombord og jobbet i det motorrommet. En spennende historie jeg kan fortelle hvis noen er interressert.

 

Mercedes w210 har batteri i baksetet, og den kom i 95 på markedet, og er helt vanlige batterier.

Finnes en rekke biler til som gjør dette.

Link to post

Mercedes w210 har batteri i baksetet, og den kom i 95 på markedet, og er helt vanlige batterier.

Finnes en rekke biler til som gjør dette.

Nå har vel Mercedes alltid hatt så dårlig lading at de aldri har vært i nærheten av gassespenning for batteriet!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Problemet er fragmentarisk, selv på 'gammeldagse blybatterier'. Har tittet på noen redningskryssere, selv ikke de har lufting av batteriene. Ikke jeg heller, og jeg har tre batteripakker. Har aldri registrert knallgass ombord. Dog holder jeg et fornuftig batterivedlikehold. Men før eller senere kommer jeg vil til å sette inn lufting, men prosjektet har lav prioritet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...