hegra Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 pettersand : Hva vet du om elektro,hegra? Ikke all verden, mye har jeg lært her på baatplassen , men jeg hadde ikke paralellkoblet to batterier med en tynn ladekabel når det er fare for at strømmen kan overstige ladestrømmen. Joda, det går sikkert bra i de fleste tilfeller, men jeg mener dette er ikke noe å gamble med. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 Eg legger min baugpropell opp med kabler fra forbruksbatteri. Får eg for lite effekt pga spenningstap og evt legger ekstra batterier framme, så ville eg uansett beholdt kabel av tykk type for god lading. Eg er usikker på kva dimmensjon eg har lagt. Eg har glemt det ut nå... Tykkeste sveisekablene eg fikk tak i. Eg har 24V, så det gir besparelse på kabeldiameter. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Magne A. Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 Hva vet du om elektro,hegra? Han har oppfattet et viktig poeng: Hvis og når batteriet som er montert fremme ved trusteren ikke lenger er iorden vil trusteren trekke strøm gjenom de tynne kablene, som i værste fall rett og slett tar fyr.... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 Ikke all verden, mye har jeg lært her på baatplassen , men jeg hadde ikke paralellkoblet to batterier med en tynn ladekabel når det er fare for at strømmen kan overstige ladestrømmen. Joda, det går sikkert bra i de fleste tilfeller, men jeg mener dette er ikke noe å gamble med. OK,det var ikke for å slenge med leppa, men å satse på lærdom fra BPens forum er svært risikabel sak. Men bl.a. Chifeng. og Becker vet hva de snakker om. Ta en prat Becker dersom du er tvil. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 Alt er jo avhengig energien som må overføres og dette kan måles. Så før du begynner å flytte ting at og fram kan du jo først bare sjekke hvor mye spenningsfall det blir på både pluss og minus. Et stykke kabel for skjøte målekablen til multimeteren finner du vel et sted og å måle spenningen på trustere log vinsjer er uansett livsviktig for den. Bortsett av det. Hvis du sier at den lager mye bråk, men at den viser lite effekt, er du sikker på at både truster og tunnelen er riktig dimensjonert? Også noen muslinger kan ødelegge for mye allerede og det går fort. Jørg Du har rett Becker, så jeg skal måle det først. Har en stor engbo truster, så burde være kraft nok. Er montert av proffer. Den flytter seg jo, men ikke så bra som den burde, og dermed ender man opp å kjøre trusteren mye lengre. Det er veldig trangt inn og ut ved min båtplass, derfor blir det en del truster bruk. Nå er nok ikke jeg like redd for knallgass som andre er, dessuten har mange biler idag batteriet under baksetet, det hadde de ikke gjort om ikke det er sikkert. De vil i tilfelle bli saksøkt for millioner. Alternativet kan jo være å prøve med ett annet startbatteri også, kan jo hende batteriet er svakt fordi om motorer starter greit. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 pettersand : OK,det var ikke for å slenge med leppa, men å satse på lærdom fra BPens forum er svært risikabel sakOppfattet det ikke som slenging med leppa og jeg håper heller ikke eivindch har den oppfatningen av mitt innlegg. Jeg bare skriver det jeg mener er riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.September.2012 Del på Facebook Svart 12.September.2012 Mye att og fram, men det meste er jo riktig. Poenget her er jo først og fremst at vi diskuterer i riktig rekkefølge. Spørs ha vært: Ekstra batteri i baugen, ja eller nei. Svaret kan bare være "Hvis du trenger" og så "Hvis det er mulig". Når man har mulighet å kjøre baugpropellen ved hjelp av startbatteriet da er det jo ingen vits å bruke plass og vekt (som krever drivstoff) for noe separat batteripakke der. Forresten bør man ikke regne det som kapasitetsøkning hvis man ikke er villig å ha kabler og ladekabler også for det, ellers blir det det samme kabelbelastning som dere tenkte på mht. kabel fra dynamo til baugen.. Blir det vanskelig med å strekke tilsvarende kabler (som også kan rekke opp til over 120mm²) da er det dags for et ekstra batteri og passe ladesystem for den. Og for å svare på alle spørsmål om det: Også dette blir en positiv ladekrets, som krever tilsvarende kabler og sikring. Og det er mulig at man må strømbegrense det hele, selv om lading av baugbatterier ikke er noe problem i det hele tatt siden det ikke blir stor utlading.. Likevel må man vel gå ut i fra et system som får vedlikehold som alle andre komponenter og. Det betyr at vi kan gå ut i fra batterier som er beregnet etter behov, som betyr at den kan levere både strøm med tilstrekkelig "mengde" over tiden som må til og passe spenning samtidig. Hvorfor ellers skal man da montere ekstra batterier. Baugtrusteren er da heller ikke det verste/eneste problem som skal løses, sånt sett. Den trekker stor strøm men vanligvis bare ila få sekunder. Da må batteriet bare kunne levere mye CCA, som de fleste løser (feilaktig) med et vanlig startbatteri. (se kurve) Elektrisk er det verre med ankervinsj og stor ankervekt ....og strøm fra et dårlig valgt batteri. Ser man da f.eks. på 10mm kjetting som er 70m lang (tar eget eksempel) med en vekt av en halv tonn og vinsj (24m/min) som trekker opp til 1600W da blir det en strøm med opp til ca. 120 - 150A. Det er da ikke bare batteriet som blir belastet, men e-motoren som blir veldig varm pga. da hele 3 minutter gangtid. Vinsjmotorer brenner veldig veldig gjerne opp når den får for lav spenning. Omtalt ladekablen skal da i grunn bare virke som det det er tenkt for, nemlig som ladekabel men ikke som forsyning. Ellers kan jo et litt tykker kabel være interessant for å holde spenningen konstant når man har en kraftig dynamo. Høy flytter til lav spenning, så får batterispenningen støtte av hver Watt som kan leveres og med 40 - 80A i fra dynamo (med litt mer turtall) er det allerede interessant med 16 - 25 mm² for de fleste. Forresten er kabelkalkulatoren et fint leketøy og hjelper til å forstå hvis man regner med ikke mer enn 2V spenningsfall. Likevel, back to the roots, baugbatteriet må passe til oppgaven ellers er den i grunn meningsløs. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Jori Svart 12.September.2012 Del på Facebook Svart 12.September.2012 Joerg, veldig mye bra i din oppsummering. Bare for å forenkle det hele enda mer litt: Jeg skal starte to TAMD 41B motorer, jeg skal kjøre baugtruster på det batteriet og jeg skal kjøre ankervinsjen på det batteriet. Hvilke batteri og hvor mye amper vil du anbefale? Jeg vil kun ha ett startbatteri, så tar heller ett så stort som mulig, enn to små. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 85 Svart 12.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2012 Mye gode svar og fakta, så takk for det. Men dette med 70 eller 79 amp dynamo og til sammen 280 amp forbruk.. Greier den å lade dette tilfredstillende, eller sliter dynamo noe veldig med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 13.September.2012 Del på Facebook Svart 13.September.2012 Jeg lader 700 Ah med 69 A dynamo. Det funker det. Båten er også utstyrt med baugbatteri på 180 Ah. Funker det også. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 13.September.2012 Del på Facebook Svart 13.September.2012 Jeg må blande meg inn jeg også. De som har volvo sin D4-D6 motorer bør styre unna å bruke thrusteren på startbatteriet. Elektronikken der har fått mange black outs fra nettopp denne bruken. En annen løsning jeg ble forespeilet på et sønnak kurs jeg var på , var å ha en DC-DC lader mellom forbruksbanken og til batteri fremme. Denne skal da begrense strømmene ved feks batteri breakdown. Dette er ikke egenerfart, men ville bare nevne det. De biler som har batteri inne i bilen, er vel BMW. De bruker AGM batterier som ikke er mulighet for å koble på lufting. Jeg ser jo absolutt denne ulempen med å fylle opp hulrommet thrusteren står i med knallgass, for så å kjøre thruster. Det kan smelle kraftig. Vi fikk sprengt en båt på jobb der knallgass kom på avveie. Det var et heftig smell, og godt at ingen var ombord og jobbet i det motorrommet. En spennende historie jeg kan fortelle hvis noen er interressert. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 13.September.2012 Del på Facebook Svart 13.September.2012 Det er BMWer med vanlig blybatteri inne i bilen også, men de har en lufteslange ut under bilen. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Sunnmøringen Svart 13.September.2012 Del på Facebook Svart 13.September.2012 Jeg ville valgt å bruke startbatteri til thruster, og jeg ville sørget for å ha en god startbank. Selv liker jeg Optima Redtop, og har installert disse på flere båter, og disse brukes også til å forsyne uttak som krever høy strøm av begrenset varighet, typisk baugthruster og ankerwinch. De båtene vi installerer er jo en del større enn din (15-25m), og typisk med thrustere fra Sleipner på 240-285 kg skyvekraft. 2 stk seriekoplede RedTop som startbank, dvs 24V/50Ah holder i massevis til SP240. Skal du inn med flere batteribanker ladet fra samme kilde, så vil du også måtte ta hensyn til ladekretsen, skillerelé eller FET-isolator, sikringer mm. Du vil, slik jeg ser det, komplisere anlegget uten å få noe igjen for det. Men selvsagt; Thrusterens hastighet, og dermed skyvekraft, er avhengig av spenningen. Skikkelig kabelkvadrat er selvsagt et must, og nei ...billige er de ikke, men det er ikke et opplegg med ekstra "startbank" og alt som hører med heller. (Som andre har sagt, et forbruksbatteri er langt fra optimalt på thrustere). Er du usikker på hvilket kvadrat du skal bruke, så spør noen som kan gi deg et pålitelig svar fremfor mer eller mindre kvalifiserte gjetninger. Er du redd for kapasiteten på startbanken, så kan du jo evt utvide denne kapasiteten. Det enkle er ofte det beste! Selv har jeg to Optima Redtop 50 Ah som startbank på sjarkens 22 hk Sabb. Overkill ville vel de fleste hevde, men når jeg fikk vann i dieselen og måtte tømme/lufte systemet i drift i liten kuling, så var jeg glad jeg hadde batterikapasitet til å sveive Sabben til jeg omsider fikk start. (Før jeg fant ut av hva problemet var, så hadde jeg sikkert tappet halve banken allerede) Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Jori Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 De biler som har batteri inne i bilen, er vel BMW. De bruker AGM batterier som ikke er mulighet for å koble på lufting. Jeg ser jo absolutt denne ulempen med å fylle opp hulrommet thrusteren står i med knallgass, for så å kjøre thruster. Det kan smelle kraftig. Vi fikk sprengt en båt på jobb der knallgass kom på avveie. Det var et heftig smell, og godt at ingen var ombord og jobbet i det motorrommet. En spennende historie jeg kan fortelle hvis noen er interressert. Mercedes w210 har batteri i baksetet, og den kom i 95 på markedet, og er helt vanlige batterier. Finnes en rekke biler til som gjør dette. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Jeg håper at folk som skal ha familien sin sovende i forpiggen, gidder å legge opp en lufteslange fra batterirommet ut i friluft. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Mercedes w210 har batteri i baksetet, og den kom i 95 på markedet, og er helt vanlige batterier. Finnes en rekke biler til som gjør dette. Nå har vel Mercedes alltid hatt så dårlig lading at de aldri har vært i nærheten av gassespenning for batteriet! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Free Lillehammer Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Hvor stort er egentlig problemet med knallgass når man har gått bort fra de gamle blybatteriene? Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 15.September.2012 Del på Facebook Svart 15.September.2012 Problemet er fragmentarisk, selv på 'gammeldagse blybatterier'. Har tittet på noen redningskryssere, selv ikke de har lufting av batteriene. Ikke jeg heller, og jeg har tre batteripakker. Har aldri registrert knallgass ombord. Dog holder jeg et fornuftig batterivedlikehold. Men før eller senere kommer jeg vil til å sette inn lufting, men prosjektet har lav prioritet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.