Jump to content

Bytte nedre del av drevhus SD20

Erik

Recommended Posts

Er på land for å skifte zimmer ringer fordi jeg har funnet vann i drevoljen på mitt Yanmar SD20 drev. Men jeg finner at det er tæreskader på drevet, både på sidene og i kanten. Mest sannsynlig kommer vannet i olja herfra. :nonod:

På bildet under viser det hvordan det er tæret forbi den ytterste O-ringen, og lenger inn er det en svart flekk, Den er på innsiden av en tæreflekk på utsiden, så mest sannsynlig er det ikke tett så lenge der heller.

Ser dermed ut som jeg må bytte Drevhuset, og lurer da på :

Er det mulig å bytte dette nedeneifra, eller må motoren opp etc ?

Er det komplisert å bytte, eller fikser mann det selv hvis man bare har med nok tommeltotter ?

Hva koster ett slik drevhus, og er det lange leveringstider tro ?

img_0743.jpg

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Tror jeg ville sjekket mulighetene hos torresenmarine.com - de sender ikke ut av USA, men de sender til JetCarrier's adresse i New Jersey!

Alt av servicedeler kom på ca. halve priser av Norge - så jeg kjøpte like greit inn for 5 års forbruk.

Det ligger også ute verkstedmanualer for SD20 på nettet, men de er ikke enkle å finne.

Se gjerne her: http://www.marathondiesel.com/site/component/content/article/2-sailboats/11-3ym20.html, det er det nærmeste jeg klarte å komme.

På mitt Yanmar drev synes jeg det ser ut for at man burde kunne løsne nedre del under ifra via en ring Umbrakoskruer, og slippe nedre del av drevet nedover. Se bilde under av ett brukt slikt drev.

Spalten under båten er nok smalere enn kransen, men jeg tror det skulle gått med list og lempe og tatt det litt skrått.

Er det så enkelt så burde jeg kunne bytte dette selv ?

Men jeg har snakket med ett Yanmar verksted. De mente det måtte oppover (ergo flytte motor), og at å bytte alle delene over på nytt hus ikke var regningsvarende i forhold til nytt drev.

Sitter og venter spent på tilbud nå. Frykter dette blir ekstremt dyrt :sweat:

brukt_drev.jpg

Hei

Då eg skifta belgar på våre SD20 løyste eg ikkje motorane i det heile, men trakk akterenden, av motorane, opp nokre cm. Neste gong eg gjer denne jobben kjem eg til å løysa motoren og trekka den 4-5 cm framover. Akterenden av motoren bør då støttast opp med nokre treklossar. Drevet må opp og inn i båten. Dersom du har tilkomst over drevet treng du ikkje ta ut motoren. Dvs. at det ikkje er naudsynt å løysa kablar, dieselslangar m.m.

Etter kva eg hugsar så har du heile vinteren på denne jobben. I same situasjon hadde eg sett meg om etter eit brukt drev. Om det går an å sveisa tæringsskadane kan du eventuelt spørja sveisekyndige om.

Det er kanskje eit alternativ å kjøpa ny motor med drev og selja den gamle motoren?

Lykke til.

Ask

Dette var en utrolig kjedelig sak/trist historie!

Jeg ville mok, om mulig, tatt vinteren til hjelp. Alternativt få båten på land et annet sted nå i vinter. Sjekk priser på dette i utlandet, regn med ca halv pris fra f.eks. USA.

Dekker båtforsikringen denne type skader?

Hvordan er landstrømopplegget ombord? Det vil jo være greit å finne årsaken slik at dette ikke skjer igjen!?

Med Ny nedre del av drev + bytte av belger kom jeg på ca samme pris som helt nytt hele drevet (med fabrikk garanti), så da blir det det. Inkl jobben med å bytte havner det på 50 000,-

Smekker bare sammen det gamle og tetter med sikaflex nå og sjøsetter, så får jeg ihvertfall ett par båt-helger i høst på gammeldrevet, bytte til nytt drev kan først skje i November.

Jeg vil nå sitte igjen med ett brukt drev på 8 år, der øvre del + akslinger/innmat er OK, men der nedre del av drevet altså er tæret.

Kan dette ha noen som helst bruktverdi monn tro (bare så jeg får sukret pillen bittelitt for kona) ?

Ang tæringen så antas den å stamme fra forrige eier og manglende zink. Dessverre fikk jeg ikke sjekket skuta under før etter 1 år etter overtakelse, og da så jeg det var ille, men reklamerte ikke, syntes det var for sent.

Tror ikke det har blitt vesentlig verre nå på ytterligere 1,5 år, men nok til at det lekker da. Eller, det vet jeg heller ikke, Det kan jo være Zimmerringene som lekker også egentlig..

Regner ikke med at dette er en forsikringssak, selv om jeg har Kasko. Da hadde vel verkstedet nevnt det som mulighet ?

Jeg har faktisk ikke tenkt tanken engang før det ble nevnt her.

Dette er jo sånn sett minst like uforskyldt som en grunnstøting, som jo skyldes feil navigering, og som vel dekkes av forsikring.

Er det noen som har erfaring fra liknende, der forsikringen har dekket dette ?

Er det vits å engang spørre ?

Jeg har egenandel på 20 000,- men det er jo fortsatt ikke halvveis til hva dette faktisk vil koste meg....

På den annen side : Man får vel ikke dekket rustskader på bilen selv om man har kasko..?

Tja...

For et par år tilbake, var det em nabobåt spm praktisk talt fikk etstet bort hele drevet pga jordfeil i nabobåten. Dette var jo riktignok rimelig plutselig, men jeg tror faktisk det var skadelidende part som selv måtte dekke utbedringa hos eget selskap. Det skader nok ikke å høre, men hvorvidt dette skjedde plutselig eller ikke kommer vel kanskjen litt an på hvordan du legger det frem...

Det va jo også en sak oppe i media nå nylig, hvor en bruktbilkjøper fikk hevet kjøpet. Dette til tross format det egentlig kom klartnfrem at selger solgte bilen som den står. I dennjuridiske verden skal du ikke se bort i fra at du faktisk har et legitimt krav, såfremt dette er innenfor reklamasjonsfristen og det ikke står i kontrakten at vedlikehold og bytte av zink er utelatt....

Jeg kjøpte båten uten å få sett den under.

Skrev tydelig i kontrakten at jeg kjøpte den under forutsetning av at den var OK under, hvis ikke hevet jeg kjøpet.

Så fikk jeg den fraktet med skip til Stavanger.

Skulle møte den midtfjords og hente båten, og da inspisere under før den ble sjøsatt.

Menn alle tings iboende f... osv. Påhengeren på jolla mi svikta den dagen, og jeg måtte skaffe meg haik for å komme ut, og innen da var allerede båten sjøsatt.

Dermed gikk det ett år før jeg fikk sett den under. Da så jeg at det var ille, men da var det jo for sent å klage, vanskelig å bevise at det ikke hadde skjedd på brygga mi iløpet av det året....

Og nå er det gått snart 3 år, så nå er det ihvertfall for sent. Det har ikke ytterligere forverret seg så veldig siden sist, men altså for ille til å redde ...

:headbang: :headbang: :headbang:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...