Jump to content

Kjøp av Trawler

All In

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter trawler, og har kikket litt rundt. Noen som kjenner til en slik båt? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35734971

Synes de som er bygget i Taiwan ser solide ut og godt bygget. Holdt på å kjøpe en Mainship 390 i våres, men den glapp. Så nå er jeg på let igjen. Ideer og erfaringer mottas med takk. Må ha marsjfart på 12 knop, og være driftsikker.

Hei, tror denne er både solid og traust av god kvalitet.

Lett solgt er den imidlertid ikke.

Denne har ligget på markedet i flere år.Forstår egentlig ikke hvorfor.

Når det gjelder marsjfart så går det fint med 12 knop, men du må regne med å dra med deg halve fjorden og får unødig høyt forbruk. Tipper skrog farten er ca 7,8 knop, du bruker mye energi for å få båten derfra til 12.

Trawlere liker seg best fra 7 til 9 knop, men det er fint å kunne gi på over åpne strekk og når det er mye sjø og vind,

Tror du blir positivt overrasket når du prøver dette livet, det handler ikke lenger om å komme seg fra a til å men å være underveis og ha langt høyere komfort en i en nidelv.

Lykke til.

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Hei og takk for svar. Jeg skal se på en båt i Skjerhallen i helgen, som er litt lik denne. Mulig du kjenner båten som heter "Andorra"? Den er ikke så høy i baugen som den jeg la ut link på. Det er en 38 fot som er forlenget med tre fot for å få bedre plass på akterdekket. Den fikk to yanmar 245 hk installert nye i 2000, og har gått 1600 timer. Var ombord for to uker siden, Og båten så fin ut.

Er du godt kjent med trawlermarkedet? Hva bør jeg kjøpe til 1 mill?

Ronny

Selv anbefaler jeg å kjøpe trawler med maskinkraft nok. Det vil si at du kan stabilisere båten i sjø med motorkraft. Det er den erfaringen vi sitter med med vr GB 36. Mulig jeg tar feil når det gjelder den du referer til her. Trr kankje det vil slå godt i motsjø med den baugprofilen du får her. Vår GB er mer rett i baugen og lår lite i motsjø men skjærer tvers gjennom.

Å se bilder kan ofte lyve. Har dårlig erfaring i å stole på bilder. Reis å se!

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hei Reidar. Ser at det blir endel rare tegn når jeg skriver på Ipad. Men hvertfall har den båten jeg skal kikke på i helgen 2 motorer på 245 HK, dvs yanmar fra år 2000. Dette er vel det som gjør det interessant. Motorene er det jeg er mest skeptisk til på slike båter, men her bør jeg ha gode kort på hånda. Eieren har hatt båten i 20 år, og fulgt den opp hele tiden. Var såvidt ombord sist helg, og skal ha med kona ned for å se og prøve til helgen. Kjenner du noen som eier en slik Taiwanbygd?

Hei, når det gjelder motor så er innstallasjoner fra Cat, Ford Lehmann og Volvo Penta vanligere enn Yanmar i Trawlere. Selv har jeg Lugger i vår GB.

Yanmar har jo ett godt rykte, men det begynner å bli mye elektronikk og kompakte motorer som gjør service for oss glade amatører mer vrient. Dele prisene er heller ikke til å kimse av.

Uansett hvilken motorleverandør som står bak innstallasjonen, er det viktig å gå over og teste båten og motror i alle turtall (også full spiker en god stund) for avdekke problemer. Sjekk om det er ført oversikt over vedliekhold, filter, olje bytte, kjøleveske, sink anonder vifteremmer mm. Du ser fort om motor og innstalasjon er godt vedlikeholdt.

Tenk plass og godt arbeidslys rundt motor, vi blir erfaringsmessig ikke mindre og mer smidige med årene. Vanskelig tilgjengelighet, gjør at vedlikehold utsettes.

Jeg tror jeg kjenner båten på Skjærhalden, fra yttersiden så ser den bra ut. Har selv ikke hvert ombord.

Generrelt for Trawlere bygget i Taiwan så er disse ofte bygget i små serier, på små verft. Dette gjør jakten på reservedeler ol vanskelig. Manualer er også ofte mangelvare. Det kan imidlertid være båter av høy kvalitet, men med mange små verft så er dette veldig varierende.

Se på innstallasjoner og valg av leverandører på utstyr. Det er lettere å finne deler til kjente merkevarer enn fra lokale helter i Østen:)

Lykke til.

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...