Jump to content

Hva slags antenne er dette?

Maika

Recommended Posts

Jeg har pelt av noen gamle greier av båten; en Shipmate RS5500 GPS, en Sailor RT144B VHF, og en Vtronix High Performance Antenna.

Kabelen til antennen var kappet av forrige eier, men det så ut som den hørte til GPS-en ift hvor antenneledningen lå og fargen på kabelen. Antennen syns jeg derimot ser ut som en VHF-antenne (jeg finner heller ingen Vtronix GPS-antenne). Hva tror dere?

PS. Hvis noen er interessert i disse, så kan jeg være åpen for bud. (VHF-en er derimot en så lekker sak at selv om den er for stor/tung til å ha i båten, tror jeg den kan være vakker på veggen hjemme:)

bilde.jpg

Redigert av Maika (see edit history)

Antennen på bildet ser ut som en 1/4-bølge antenne med kunstig jordplan, bortsett fra at det mangler 2 eller tre pinner (radianer for jordplanet) ved "roten". Uten å vite målene på antennen, kan det godt være en antenne for NMT450 mobil, men heller NMT900 eller GSM 900. Synes den ser litt liten ut for 450MHz. Men stemmer dimmensjonen med 450MHz og manglende radianer settes på, kan den brukes til ICE mobilt bredbånd.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvor skulle disse radianene vært montert? Det ser ikke ut som det har sittet noe på den tidligere, men de var kanskje bare tredd løst rundt?

Oppdaget nå at jeg blingset litt på bildet ditt. Jeg trodde at det svarte som stakk ut var en en radian, men det er selvfølgelig en avklippet antennekabel. Dette er nok heller en forkortet VHF-antenne. Men slike antenner er ikke mye tess, så bossdunken er nok rette stedet for den.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg kjenner jo den båten du har, fra den var ny og ble utstyrt, men jeg snakket aldri med Vidar om den antenna. Men hadde du vært her omkring med antenna di, kunne jeg sjekket hvilket frekvensområde den funker best på. Det er sikkert mange i Oslo som også har måleinstrument for slikt.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...