Jump to content

Tyveri av motor på opplagsplasser - Erfaringer

Homer

Recommended Posts

Den gamle seilbåten med innenborsmotor ble byttet ut med en nyere daycruiser pga småbarn i huset. Skal tilbake til seilbåt om noen år, men det er moro med noe nytt.

Den gamle seilbåten lå stor sett åpen under vinteropplag, der var det ikke mye å stjele, og jeg har ikke tenkt så mye på dette. Nå er det annerledes. Bak på Yamarinen henger det en skinnende og fin 150 HK, som sikkert er lett omsettelig både her og der.

Mitt spmål - har dere erfaringer fra om denne type motorer blir stjålet fra opplagsplasser? Dette er en svær plass i Oslo, det ligger masse båter der, og de ligger tett i tett. Slippmannskapet kjenner til at mindre påhengere, str 9,9 man bare kan bære avgårde har blitt borte, men ingen tilfeller av tyveri av såpass store motorer.

Innendørs lagring er dyrt, men enkelt, utendørs på opplagsplassen er mer usikkert. Hva gjør dere? Noen erfaringer?

Mvh

Selv om noen av disse østeuropeiske bandene ble tatt i sommer er det nok mange flere der ute. En 150hk på land er som fluepapir for disse. Det er ikke så lenge siden det ble stjelt noen påhengere i den klassen fra en båtforhandler i nærheten her. Der bor det folk på plassen og er vakthold. Men de kom på natten og bar motorene noen hundre meter gjennom skogen (en utrolig slitsom tur vil jeg tro). Jeg ville enten tatt av motoren eller lagret innendørs.

Jeg har alltid sveiset fast bolter/muttere på de øvre motorfestene. Da setter det krav til mer enn en skiftenøkkel for å skru de løs i alle fall. Nå er det jo kommet så mye flott batteriverktøy, som f.eks. vinkelsliper, så det er mulig min metode har gått noe ut på dato....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Ble frastjålet en Suzuki 115 HK 4T på rundt 180 kg for et par år siden. Motoren forsvant ca. 14 dager etter at båten kom på land. Det faktum at båten stod midt inne på opplagsområdet, med tett i tett av båter rundt seg var tydeligvis ikke noe problem for kjeltringpakket. De må ha båret eller trillet motoren minst 100 meter for å få den over i en bil. Tok med seg 3 motorer fra samme båthavna den natta.

I følge takstmannen jeg hadde på besøk var det ikke uvanlig at enda større motorer forsvant på tilsvarende vis (på både 200 og 250 hk).

Muligens kan en god lås eller sveisede bolter gjøre at kjeltringene velger å stå over, men jeg har også hørt historier om at motorer er blitt stjålet ved at man har skåret dem ut av akterspeilet. Med det i tankene tror jeg kanskje jeg ville latt sveiseapparaet ligge. Enklere å skaffe ny motor enn å gjennoppbygge hele akterspeilet skulle jeg tro.

Redigert av Dolfin (see edit history)

Vurder sveising av motorfester eller lignende, som nevnt over. I tillegg kan du ta av propellen med dertilhørende mutter og skiver, det er en enkel forsikring og bør gjøres uansett. En komplett salgbar motor er langt mer attraktiv enn et ufullstendig objekt som trenger deler for å virke, og i noen tilfeller kan jo noen mangle en sånn propell også.

Om båten lagres på henger, må du selvsagt ha draglås på kulefestet. I tillegg kan du sette hengeren på bukker/ leca etc, og ta med hjulene hjem. De færreste av tjuvpakket har med ekstra hjul inkl bolter i varebilene sine...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

har gjennom årene hatt en del innbrudd og tyverier etc, inkl en 70Hk Suzuki.

En tyv er også en slags fagmann, som er utstyrt med det verktøy og erfaring som trengst.

Det de vil ha, det tar de !

Hadde derfor ikke turt å sveise eller manipulere boltene, det er fort gjort å sage

gjennom akterspeilet med en batteridrevet bajonettsag.

Enten må man ta motoren av, eller sørge for best mulig forsikring og krysse fingrene.

Motortyveriene er blitt kraftig profesjonalisert. I praksis er intet sikkert. Det dreier seg om å heve terskelen mest mulig. Selv innendørs lagring med alarm er ikke sikkert. Tror lagring med overvåkning er det beste, men koster sikkert bøtter og tilbudet er vel begrenset.

Redigert av Fargo Lillehamme (see edit history)

Kan også nevne et par andre tyverihemmende tiltak jeg har gjennomført på min båt: Godt skjult GPS tracker i båten. Gir GPS signal i ca 1 uke etter at tyvene måtte finne på å fjerne batteriet. Kjøpt for noen få hundrelapper fra Kina. Bonus er at jeg kan finne ut hvor veslefrøkna er, om det skulle være nødvendig (ja hun vet at jeg kan tracke båten). I tillegg har jeg "hjemmelaget" sikkerhetsmerking på alle demonterbare deler på motoren. Jeg har ikke investert i Securmark, så jeg har bare laget mitt eget sikkerhetsmerke med tilhørende "idkort" i lommeboka. Om ikke annet så vil jeg i alle fall selv kjenne igjen motoren / delene om jeg måtte komme over dem. I tillegg så kan de også benyttes ved etterlysning. Merkene er gravert inn med Dremel.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Benytter kraftig kjetting eller ferdig produsert stålwire med øyer (fås kjøpt i båtutstyrsforretninger) på utenbordsmotoren gjennom hullet mellom motoren og motorens brakett. Fester med forsikringsgodkjent kraftig udirkbar hengelås til båthengeren, et fast punkt eller lecablokker eller lignende.

Ingenting hjelper mot vinkelsliper, men det bråker og tar litt tid.

Andre kan kanskje svare på hva slags kvalitet, hvor tykk kjetting eller wire som skal til for å vanskeliggjøre kapping med en wire-kutter eller boltsaks.

Jag har hørt om store motorer som har forsvunnet fra flytende båter med motor ut av båsen på bryggen, dette er beist på et par hundre kilo, er det noen som vet hvordan i h...vette dette er mulig??

Båten i dette tilfellet var fortøyd med kjetting og har ikke vert flyttet på, båten ligger så langt fra land at lastebilkran kunne ikke vert benyttet.. jeg vet om sterke folk, men å lempe en tohundre kilos uhandterlig klump på land over en flytende båt er ganske imponerende, How do they do it?

Eller tegne en forsikring?

Det er helt klart økonomisk uforsvarlig å ikke ha forsikring, men skader ikke å gjøre det vanskelig for tyvene heller. Blir utenbordsmotorer vanskeligere å stjele blir det gjerne færre som forsvinner. Med den følge at forsikringspremiene blir gunstigere priset. I en ideell verden finner tyvene seg da heller bedre ting å gjøre, men den tanken er nok for god til å være sann :wink:

Slik jeg ser det bør man forsikre alt man er redd for å miste, men trenger ikke gjøre det lett for tyvene selv om man er forsikret. Litt flåsete sagt; det er ikke nødvendig å nærmest "støtte" bransjen med å la ting være lettstjelte. I tillegg er det frustrerende med alt ekstraarbeidet en forsikringssak medfører, er det ikke kjekkere å heller benytte tiden på sjøen i steden for på kontoret til forsikringsselskapet?

Nå er det ikke mange forsikringsoppgjør jeg har måttet gå gjennom, eller gjennomgå, men de få som har vært har stort sett blitt ordnet per en telefonsamtale og et enkelt brev. Siste tilfelle var det kun to linjer på en mail til saksbehandler for han trengte info om hvilken bankkonto han skulle sende pengene til.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...