GeirMartin Startet 12.September.2012 Link til dette innlegget Startet 12.September.2012 Hei. Jeg lurer på om noen baker brød i en propansteikeovn og om de har noen tips hvordan få gode brød. Jeg har prøvd engang i campingvogna dessverre ble det fiasko,men nå er jeg igang å planlegge en lengre seiltur og ønsker ferskt brød. MVH Geir Martin Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Har bare erfaring med boller...men det er godt det òg Det som er viktig er at du setter ei plate nederst mot blussene og stekerista over og så høyt som mulig i ovnen. Gjelder nok det samme for brød vil jeg tro... Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Det er vel bare undervarme da ? viktig at ovnen er ren slik at varme reflekteres godt, du må nok regne med å sette ned temperaturen litt og heller bruke lang tid. Det kan også fungere godt å bruke en pizzastein å bake på. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Bruk Omnia-ovn - det funker som f... Bare spø konemor! Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Pettern1972 Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 (redigert) vi bruker en vanlig 220v kenwood brødbakemaskin når vi ligger i gjestehavn. blandes ferdig og setter på timerfunksjonen. klart dette funker dårlig om en ikke har 220v tilgjengelig. Redigert 12.September.2012 av Pettern1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Ask Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Brødbaking har funka bra i steikeomnane i våre båtar. Problemet er at omnane ikkje blir så varme som omnane heima. Sett brøda så høgt som mogeleg og berekn lengre tid. Vår omn har blusset innerst og nederst. Etter halve steiketida byttar me plass på det innerste og ytterste brødet. Ask Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Brødet kan også snus opp-ned for deler av steketiden. (Må ha blitt skorpe på toppen først nødvendigvis) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Lars H. Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Bruk Omnia-ovn - det funker som f... Bare spø konemor! Spennende! Men hva brukes som varmekilde? Gassapparat, rødspritbrenner eller hva? Selv har vi Wallas Safeflame med keramisk topp, og jeg lurer på om noen har forsøkt Omnia-ovnen på et slikt kokeapparat. Trenger en mye varme for å steke brød? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Free Lillehammer Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 (redigert) Formene høyt i ovnen, lavere varme og lengre steketid enn på el, gir kanon resultat. Bak brødene mindre enn hjemme eller kjøp mindre former. Også lettere å få små brød til å holde seg lenger. Redigert 12.September.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Vi har god erfaring med halvstekte brød og enda bedre med rundstykker/Baguetter. Disse har ofte mange måneder holdbarhet, så vi handler ett lager om våren, og trenger normalt ikke handle nytt før til høsten eller når vi er tomme. I Karibien har vi hatt med melblanding hjemmefra og bakt selv. Også der er rundstykker/små baguetter lettere å få gjennomstekt enn store brød, og det fungere fint der ihvertfall (men det er muligens mer futt i den ovnen enn i den hjemme i vår egen båt med bare undervarme) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Worry II Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 I båten min er det jeg som er konemor ! Jeg har Omnia og baker kake i den på Origo ! Helt uten bismak av Fin Fyr Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Da er det vel noen som er såpass tilfreds med bakeverket fra omniaovnen at de noen fine bilder av resultatet å legge ut her? Jeg har sett bilde av ovnen på finn, men det hadde vært kjekt å sett bilde av den i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Hmmm.. har ikke for vane å ta bilde av bakeværket men jeg skal gjøre det neste gang, lover ! Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Spennende! Men hva brukes som varmekilde? Gassapparat, rødspritbrenner eller hva? Selv har vi Wallas Safeflame med keramisk topp, og jeg lurer på om noen har forsøkt Omnia-ovnen på et slikt kokeapparat. Trenger en mye varme for å steke brød? Lars H. Vi bruker Omnia på gass. Varmen skal være lav så det fungerer sikkert med Wallas også. Kona baker supert Focaccia-brød i denne. Hjelper sikkert at dette er fullt av oliven-olje men det brenner seg ihvertfall ikke fast. Fungerer også å varme små halvstekte rundstykker. Beregn bare litt tid. Fantastisk løsning for oss som ikke har stekeovn. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Worry II og Terje_F kom meg i forkjøpet... Vi bruker Origobluss, MEN det MÅ brukes Fin Fyr. Rødsprit fra Biltema setter smak... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Worry II Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 ..Rødsprit fra Biltema setter smak... Ser hva du skriver bjornas, men har du selv erfart det ? Jeg er faktisk ikke sikker på om det er tilfelle... Biltema eller ikke, tror nesten jeg må prøve. Om Fin Fyr på Origo 3000 ikke lager smak/lukt på baksten... vil vanelig rødsprit gjøre det ? Interressant ! Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Ja, jeg har prøvd det. Det med Biltema var et sleivspark; det er de ulike brekkmidlene som setter smak og dessuten soter rødspriten. Fin fyr er laget nettopp for å unngå dette (nei, det er ikke jeg som har patentrettighetene). Vi (kremt, skal vel være konemor) prøvde oss på å bake en quiche i Omnia'en i sommer. Det funket ikke. Dvs. jeg synes ikke det var så ille, men konemor besluttet at det var det. Så da var det det. Deretter prøvde vi oss med Fin Fyr. Og da ble resultatet straks et annet. Husk at flammene går opp og "inn" i Omnia'en, så det kan trekke sot i baksten. Og akkurat nå kom konemor med tips om at det er viktig at Origo'en betjenes på laveste temperatur, slik at sot-dannelsen kan reduseres til et minimum. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Roger jo Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Ikke bare brød http://www.omniasweden.com/fileadmin/omnia_files/Manual/HR_manual_NO.pdf http://www.omniasweden.com/index.php?id=3956 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.