Jump to content

Rekkevidde bærbar VHF

bliss X

Recommended Posts

Hva er rekkevidden for senderen på en bærbar VHF med 5W?

Har nylig gått til anskaffelse av en Garmin 725e, og lurer på hvor lang rekkevidde jeg kan forvente ved sending. Er imponert over batterikapasiteten. Den er oppgitt til 10 timer på standard niCad batteriene og 13 timer på den ekstra NiMH batteripakken som følger med i tilbudet fra Malfix.

Med niCad batterier har den nå stått på kontinuerlig siden torsdag ettermiddag, og det ser ut til å være godt med strøm igjen.

Har ikke noe problem med å få inn traffikken fra Horten kontroll i stua.

Håndholdt VHF er et flott hjelpemiddel, både rent praktisk og for å gi øket sikkerhet.

Men rekkevidden for VHF har meget til felles med rette linjer  -  sterkt avhengig av antennehøyden. Man skal derfor ikke ha overdrevne forventninger, ihvertfall ikke så lenge de brukes fra en lav båt og med sin vanlige antenne.

Min erfaring med diverse slike sett er at man ikke bør basere seg på å oppnå pålitelig forbindelse over mer enn 2-3-4 nautiske mil. For selv om man kanskje hører en kraftig sender (som Horten trafikk) over helt andre avstander, så må man huske på at utgående signal fra et håndholdt apparat er svært svakt, og når det i tillegg sendes ut over en komprimert antenne  -  da stråler det ikke så imponerende langt....

Men som sagt; et flott hjelpemiddel, men vær oppmerksom på begrensningene som ligger i den kompakte konstruksjonen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Spørsmålet kan sannsynligvis ikke besvares generelt "en gang for alle". Det gjelder vel for et håndapparat er som for "vanlige" VHF'er, at atmosfæriske forhold kan spille inn, foruten topografiske forhold. Således varierer rekkevidden med været. Om sender og mottaker ligger i samme posisjoner kan det en dag fungere, om 2 uker fungerer det ikke.

Med en vanlig VHF har jeg ligget ved Horten og snakket båt-til-båt med en som lå ved Fjällbacka. Tilsvarende ligget på Koster og snakket med en i Skagen. Under helt spesielle forhold har tyske radiostasjoner kunne høres nord av Horten. :cheers:

Er du fornøyd med VHFen så langt Lasse?

I og med at jeg etter alt å dømme har kjøpt en Columbie 66 vurderer jeg å kjøpe bærbar VHF. Stasjonær er nok ikke aktuellt....det blir bærbar eller ingen :rolleyes:

Noen som har erfaring med denne som ProNav selger ganske så billig:

http://www.pronav.no

Finnes det en bærbar på markedet som kan "dockes" og kobles til ekstern antenne og forsterker? Dette hadde i så fall vært rimelig optimalt.

Hei

Når det gjelder bærbar VHF anbefaler jeg alle at de velger en som er vanntett. Koster litt mer, men gir adskillig mer trygget dersom en skal ha den ombord i mindre fartøy. I tillegg vil den fungere selv om du skulle falle overbord. Pronav sin er såkalt "Sprutsikker". Det finnes flere merker som er vanntett og støtsikker. Bla. Simrad sin HT50 denne kan en også montere ekstern antenne på ved hjelp av et adapter.

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

• 11 måneder senere...

Håper noen med erfaringer kan hjelpe meg.  

Jeg skal få VHF i båten.  Jeg står mellom fastmontert og bærbar.  Med fastmontert vil antennen blir plassert i targabøylen.    I praksis betyr det at høydeforskjellen over havet med fastmontert eller bærbart er maks 1 meter.

Mens en fastmontert sender på 1 eller 25W, vil en bærbar sende på 1 eller 5W (i alle fall de jeg har sett).  

Jeg fant noen gode skisser i manualen til HT-50.  Den viste omtrent 5nm rekkevidde mellom 2 HT-50 hvis begge satt i robåt (havhøyde), mens med antanne i mast (seilbot med 10moh mast) ville rekkevidden være 12nm.

Som ingeniør og matematrikker begynner jeg selvsagt og regne, og finner ut at for vanlige båter vil den praktiske rekkevidden (med bruk av L1-L3 for båt-båt-komm) være omtrent 7-8 nm dersom antannen er plassert 3moh.

Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette med praktiske erfaringer ?

Og dersom en tenker seg klar sikt (ser bort fra jordens krumming), hvor langt rekker en 25W kontra en 5W (den rekker ikke 5 ganger lenger).  Noen som har erfaringer her ?

Og til sist:  Vil det for meg være noen fordel med fast kontra bærbar VHF ?  Dersom jeg står på en stol vil en bærbar VHF komme i samme høyde som en antenne i targabøyen,.

Håper noen kan svare meg her.

Hilsen en som skal ta VHF prøven i mars.

:yesnod::smiley:

Hei du er inne på et par vesentlige momenter,

jeg skal så vidt berøre ett av dem; nemlig antennen.

Antennen er på mange måter det viktigste i radiokommunikasjon, både monteringshøyden og antennens uforming og dermed dens "virkningsgrad".

På en bærbar VHF har man vanligvis en liten "pisk" av en antenne, kanskje 10 cm eller enda mindre. Dette er da en antenne hvor man har inngått ganske kraftige kompromisser for å redusere størrelsen  -  og dette går svært hardt utover antennens "virkningsgrad".

Derfor er 5 W fra en liten bærbar med en kort pisk en helt annen verden enn 25 W fra en VHF med kanskje en 5/8-antenne eller enda bedre. Rekkevidden vil mangedobles   -   kanskje 5-dobles, kanskje enda mer....

Som vanlig er det nok Ole Brum som har svaret: "Ja takk, begge deler!"

mvh

Poseidon

(som har 4 VHF-er ombord og starter nytt VHF-kurs i Stavanger 18.03.04)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det er som Poseidon sier.  Selv om du står like høyt, er det lengden på antennen som gir virkningsgraden.  På en bærbar er ikke den den beste.  Jeg har selv en bærbar (Garmin), og den er grei nok, så lenge avstanden ikke er så stor.  Men jeg må innrømme at det var betydelig mere futt i den fastmonterte jeg hadde i min forrige båt.  Så en ny fastmontert er ganske så høyt oppe på ønskelisten.  Begge deler er bra, for da kan man jo ha kontakt med "moderfartøyet" om man er ute en tur med jolla.

Skal du ha bare en VHF, sats på en fastmontert.  Det gir deg mye bedre rekkevidde.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Dersom du har muligheter til å montere en stasjonær bør dette være et absolutt første valg.

Bedre rekkevidde samt muligheter for DSC med alle de fordeler som dette gir, gjør at en er adskillig bedre utrustet med en stasjonær kontra en bærbar.

En bærbar er imidlertid ypperlig til bruk i mindre fartøy hvor det vanskelig lar seg montere en stasjonær VHF, eller som et nummer 2 apparat.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Poseidon har tidligere såvidt vært inne på antenneteori, og at det kan skrives side opp og ned om dette emnet.

Men jeg vil allikevel ta en kort betraktning:

Tenk deg en (teoretisk) antenne, som stråler like mye i ALLE retninger (også ned og opp)... Denne antenne er kalt "isotropisk". Tenk deg så at vi måler i "decibel" :nonod: og at +3 decibel (forkortet til "db") tilsvarer en dobbling av effekt (antenneeffekt) Dette er peanuts for innvidde, men skitt au.

Tenk deg at en halvbølgeantenne gir deg 2,1 db mere enn isotropisk, og at en 5/8-dels antenne gir deg 3,1 db.

Er du fortsatt med?? :nonod:

Ok.  En "forkortet" antenne er et kompromis mellom størrelse og hva senderen "ser".  Den har kanskje en "utstråling" på - (MINUS) 4 til 6 db (eller dårligere). I tillegg er sendereffekten dårligere (enn 25 watt), og det håndholdte apparatet er nærmere havet enn fastmontert..... Med slike betraktninger er det ikke noe rart at rekkevidden fra håndholdt er BETRAKTELIG dårligere enn fastmonert  :nonod:

Så om effekt og rekkevidde: Under ellers like forhold, må du FIREDOBBLE effekten for å dobble rekkevidden!

Men antennen er minst like viktig som senderen! Det beste jeg har oppnådd av rekkevidde er med 25 watt og en 5/8-dels antenne montert 28 meter opp i masta på et skip (med lavtaps coaxialkabel), fra Ekkofisk til Farsund radio! Antenne og HØYDE var avgjørende! :smiley: :

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Som mange anbefaler lengre oppe i tråden så er det ingen tvil om at en fastmontert VHF med ei god antenne, høgast mogleg over havflata gir best rekkevidde. Men det kan jo hende at det er vanskeleg å finne plass til ein fastmontert?

Sidan Ole Brum er sitert lengre oppe i tråden, dristar eg meg frampå med nok eit "Ole Brum forslag". Fastmontert antenne og bærbar VHF. Viss den bærbare VHF-en har moglegheit til å kople til ekstern antenne så vil det gi vesentleg betre rekkevidde enn den korte antenne som er montert på den bærbare. En har samtidig mogleheita til å lett kunne ta med VHF-en ut av båten når den ikkje er i bruk, samtidig som ein har god rekkevidde fra båten med den eksterne antenna tilkopla. Viss du ikkje skal på "havseilas" så vil dette gi ein heilt grei rekkevidde til dei fleste formål

Merk at det er antenne som har mest å seie for eit godt radiosamband. 3dB ekstra antennevinning tilsvarer ei dobbling av effekten, og har du 5 watt ut frå sendaren, så tilsvarer dette 10 watt viss du har 3 dB antennevinning.

OBS lang og tynn antennekabel fører til at du tapar effekt mellomsender og antenne. Det er derfor viktig å avgrensa lengden så godt det lar seg gjera og bruke den beste (dvs tjukkaste) kabelen du har plass til.

Lykke til.

Helsing Rossicus

OBS lang og tynn antennekabel fører til at du tapar effekt mellomsender og antenne. Det er derfor viktig å avgrensa lengden så godt det lar seg gjera og bruke den beste (dvs tjukkaste) kabelen du har plass til.

Lykke til.

Helsing Rossicus

Tja.. I hvertfall kabelen med det laveste tapet. Se på kabelspesifikasjonen og tap pr. m. ved 150 MHz, og sammenlign.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Med max 5-7 dager syd for Drøbak og resten nord for, vurderer jeg etter å ha hatt VHF-lappen i 25 år endelig å bruke denne.  Av tyverihensyn og andre praktiske årsaker, vurderer jeg en bærbar VHF inntil dagene syd for Drøbak evt. blir fler, turene lengre og båten evt. større.  Fra to forhandlere fikk jeg to helt forskjellige svar. Han ene mente at bærbar kun egner seg til bruk for å ha kontakt med jolla når det er rundt nærmeste nes. Han andre mente det var fullgodt med en bærbar ned til Tønsberg, som jeg tok som eksempel på rekkevidde på en slik båttur.

Noen med praktisk erfaring før messerabattene begynner ?

• 14 år senere...

Tar frem denne tråden også ....

Rekkevidden er vel ikke endret så mye på de 14 årene siden denne tråden ble startet.

Ser at jeg har 11nm til Kystradiosenderen og med håndholdt VHF så skal ikke dette gå. Med f.eks HX870E eller en IC-M93D så er rekkevidden mellom 5-5,5nm, da er det bortkastet å kjøpe håndholdt. Kan selvfølgelig la ferga være relestasjon, men det er kanskje ikke så smart.

Da ble jeg i tvil ...

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

her er en tegning,

Har du VHF er det lurt å sjekke  at  kabelen og alle kontakter er OK og smøre de opp  med syrefrivaselin  før båtsesongen starter.
Det skal ikke mye IRR til før rekkevidden blir redusert.
Og husk og bruk  arbeidskanalen  når du tar en sjekk med Tjøme radio.

Her er kanalplanen for Norden pluss...

Rekkevidde-VHF1.jpg

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...