Jump to content

Rekkevidde bærbar VHF

bliss X

Recommended Posts

Spørs om ikke du når den kystradio stasjonen sin sender, den står høyt.  

Det finnes en formel som sier:

Kvadratroten av den ene antenne høyden + kvadratroten av den andre antenne høyden × 4.1 da får du teoretisk rekkevidde mellom de to stasjonene.  Da er det bare å finne høyden på din basestasjon.  Var det Ørlandet som var nærmest?

Jeg har nådd gamle Tjøme radio på ca 30nm med håndholdt, men da stod jeg høyt og rett linje.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Mener og tror at senderen til Kystradioen er flyttet til Kopparen, den er 483 m høy + mast. Sender på kanal 27. Når Ørland radio var operativ så var antenneparken plassert på Grande (Ørland). Avstanden fra Kopparen til Agdenes fly (Trondheimsleia) er 11 nm. Som sakt så har jeg i dag en gammel Simrad HT50, den hører jeg kanal 27 godt, avstanden fra Kopparen er ca.8-9 nm.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

John_Kr skrev 18 minutter siden:

Mener og tror at senderen til Kystradioen er flyttet til Kopparen, den er 483 m høy + mast. Sender på kanal 27. Når Ørland radio var operativ så var antenneparken plassert på Grande (Ørland). Avstanden fra Kopparen til Agdenes fly (Trondheimsleia) er 11 nm. Som sakt så har jeg i dag en gammel Simrad HT50, den hører jeg kanal 27 godt, avstanden fra Kopparen er ca.8-9 nm.

Sender står nok fremdeles på Ørlandet. CH 27. Om du hører på din gamle Simrad så hører du på nye radio også. 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Lars H. skrev 10 minutter siden:

Finnes det noen oversikt over posisjon og høyde for basestasjonene her i landet som en kan laste ned?

Litt usikker på om du finner de på siden til Kystradio Lars. 

Det finnes en publikasjon som heter. List of coaststation om den finnes på nett så står alt av info der. Har faktisk ikke sjekket om det ligger på nett. 

Dersom antenneparken til Ørland radio fortsatt er operativ så har jeg ingen utfordringer, stasjonen ble lagt ned i 2004 og jeg mener at antenneparken ble flyttet til Kopparen. Ser du på den nye kanalplanen så ser du at trekanten er flyttet fra Ørland til Kopparen.

Er du sikker på at senderen står fortsatt på Ørland eller antar du det?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

John_Kr skrev 6 minutter siden:

Dersom antenneparken til Ørland radio fortsatt er operativ så har jeg ingen utfordringer, stasjonen ble lagt ned i 2004 og jeg mener at antenneparken ble flyttet til Kopparen. Ser du på den nye kanalplanen så ser du at trekanten er flyttet fra Ørland til Kopparen.

Er du sikker på at senderen står fortsatt på Ørland eller antar du det?

Ble usikker nå. Må sjekkes opp når jeg er i heimen igjen. 

Benji skrev for 1 time siden:

Litt usikker på om du finner de på siden til Kystradio Lars. 

Det finnes en publikasjon som heter. List of coaststation om den finnes på nett så står alt av info der. Har faktisk ikke sjekket om det ligger på nett. 

Da søkte jeg litt på "List of Coaststations Norway" og kom frem til denne adressen hos ITU:

http://wwwa.itu.int/en/ITU-R/terrestrial/mars/Documents/LIST IV_2nd_Update_November2016.pdf

Her finner en posisjonene til alle norske stasjoner, men ikke noe om høyden. Men legger en inn posisjonen på et topografisk kart, ser en i hvert fall høyden der masten står. Listen er fra november 2016, så der opereres det fremdeles med Tjøme Radio, Florø radio osv. Men de enkelte mastene har ikke byttet navn. Når det står Tryvann, er det vel ikke noe tvil.

Her litt forenklet for Tjøme Radio:

tjome_radio_posisjoner.jpg.fc0e3c2a3b5a40db089e3206f61d14a1.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bra kart, bare å vensteklikke på stedet og få opp høyden. Men når en fører musepekeren over kartet er det dessverre UTM som vises (markert med rød pil på kartutsnittet). Er det noen settings en kan gjøre for å få det i en eller annen for med grader og minutter? Det er jo litt tungvindt å måtte regne om 59°14'10''N   009°51'56''E til UTM.

hoydekart.jpg.896686ce249107ef4d879236dfb3d70a.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi gjorde en test her forleden.

Jeg kalte opp Kystradio Sør her ved Svelvikstrømmen mot senderen i Drammensfjorden. Jeg ba os en samtale til en båt på motsatt side av Hurumlandet. Og Hurumlandet er høyt og kuppert. 

Jeg hadde en håndholdt Cobra. Det v´fine ved å utnytte kystradioen er at du har uante muligheter da de kan kalle opp båter langs vår langstrakte kyst og så sant de lytter har du kontakt via den håndholdte radioen. Det eneste du trenger er å oppnå kontakt mot nærmeste sendemast til kystradioen. Jeg må legge til at den nye håndholdte Cobraen er jeg godt fornøyd med. 

Cobra HH600-2.jpg

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Roger jo skrev for 3 timer siden:

Du har  WGS84 desimal øverst i  det sorte felter

WGS84 desimal (lat, lon)

59.511812, 10.638242

Jo, jeg ser det i det mørke feltet etter at jeg har klikket, men da må jeg jo på forhånd vite hvor jeg skal klikke. Det var der jeg har markert med pil jeg skulle ønske posisjon i grader.

Astor skrev for 9 timer siden:

Vi gjorde en test her forleden.

Jeg kalte opp Kystradio Sør her ved Svelvikstrømmen mot senderen i Drammensfjorden. Jeg ba om en samtale til en båt på motsatt side av Hurumlandet. Og Hurumlandet er høyt og kuppert. 

Jeg hadde en håndholdt Cobra. Det fine ved å utnytte kystradioen er at du har uante muligheter da de kan kalle opp båter langs vår langstrakte kyst og så sant de lytter har du kontakt via den håndholdte radioen. Det eneste du trenger er å oppnå kontakt mot nærmeste sendemast til kystradioen. Jeg må legge til at den nye håndholdte Cobraen er jeg godt fornøyd med. 

Cobra HH600-2.jpg

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...