Jump to content

Rekkevidde bærbar VHF

bliss X

Recommended Posts

Lars H. skrev for 18 timer siden:

Jo, jeg ser det i det mørke feltet etter at jeg har klikket, men da må jeg jo på forhånd vite hvor jeg skal klikke. Det var der jeg har markert med pil jeg skulle ønske posisjon i grader.

Skulle du lete deg fram til en posisjon med å å lese i feltet?

Vet du posisgonen   59.51145,10.63939  skriv det i søkerfeltet med komma mellom  og enter

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har fortsatt min gamle Simrad HT-50 håndholdt VHF, har fulgt med noen dager nå bare for å finne ut av om jeg greier meg med håndholdt. Det jeg reagerer på er at kvaliteten på lyden fra Kystradiostasjonen varierer sterkt selv om VHFn står nøyaktig på samme sted. Kvaliteten på lyden er helt fra elendig med mye sus til krystalklar tale. Alt på kanal 27.

Hva som gjør dette er jeg noe usikker på, variasjonene ligge i hva som formidles, er det værmelding eller annen kommunikasjon. Mistanken er om man veksler på antennepark eller benytter andre kommunikasjonsveier fra Stavanger (Sola) til Ørland.

Ikke vet jeg ...

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Det er nok en normal variasjon, hvor langt en sender høres. Før i tiden med radio som en snakket virkelig langt med var det mye snakk om "skip", dvs. hvor langt radiobølger rakk.

Hva som innvirker på dette, skal jeg ikke begi meg ut på, men det er ikke sånn at i klar vær går de lengre enn i overskyet i hvert fall.

Har arbeidet på sjøen, og det var store variasjoner på stasjonær VHF også. (har inntrykk at det er store variasjoner mellom de ulike produsenter også, hvor godt de tok inn lytting, merka det etter at vi skifta VHF. et par ganger, den gamleste var best)

Sikkert noen som har holdt på med amatørradio som kan forklare dette bedre.

Kan hende det er innbilning, men etter nyttår mener jeg at signalet fra Kystradio Sør er svakere enn det var når det kom meldinger fra Tjøme Radio. Jeg må ha volumknappen på fullt på min bærbare og må ta den opp til øret for å høre tydelig når de sier noe.

Jeg har kun en slik håndholdt, en Standard Horizon 870, og har litt varierende erfaringer med den fra i fjor. På vei inn Drammensfjorden i mai, sånn rundt Rødtangen, var det umulig å høre hva en venn sa i en bærbar av nøyaktig samme type der han sto ytterst på gjestebrygga i Holmsbu. Vi måtte gå over til mobil.

Samtidig hørte jeg klart og tydelig et oppkall fra stasjonær VHF fra kanalen i Moss når jeg var på vei inn i Mossesundet. Jeg har også fått klart og tydelig inn kommunikasjon fra stasjonære VHFer forskjellige steder i Oslofjorden mens jeg har putret rundt i indre Oslofjord.

Mitt siste innlegg tok utgangspunkt i samme radio, nøyaktig samme posisjon, men med stor forskjell på lydkvalitet fra Kystradiostasjonen, fra å være helt uleselig med mye sus & dus til helt krystallklar tale.

Hvorfor er det slik ...

En årsak kan være hvordan oppleseren plasserer mikrofonen eller at Kystradiostasjoen benytter flere forskjellige antenner ift hvilken kanal og hva som skal formidles.

Jeg mener kvaliteten på signalet/ lyden burde vært minimum FM radio kvalitet, i dag så høres det ut som en gammel Walkie Talkie på 27Mhz båndet, det er rett og slett for dårlig i 2018. Vi lever i digital alderen.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Jeg oplever ret store forskelle i kvaliteten og modtageforholdene. Noget tænker jeg har ved vejret at gøre: Det virker som om højtryksforhold giver god modtagelser mens lavtrylspassager gør det modsatte. Jeg oplever det samme med AIS-modtagelsen, hvor jeg på dage med højtryk får langt flere fjerne mål ind. Men hvorfor ved jeg ikke...

Det bør ikke være forskjeller i lydkvalitet på en avstand på 10 nm mellom sender/ mottaker, uansett værforhold.

FM (vanlig radio) hadde en radius på sitt virkeområde på ca. 50km, jeg hørte aldri noe forskjell i lydkvaliteten i forskjellige værforhold. Når jeg har testet nå så har det vært sol fra skyfri himmel i flere dager, problemet ligger ikke her ...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...