Jump to content

Rana Cabin 18, hvordan pakke inn for vinteren? (står på henger)

Ivers72

Recommended Posts

Heisann! Fersk båteier som står forran sin første vinteropplagring av båt. Noen som

har noen gode forslag til å pakke inn akkurat denne båten, Rana cabin 18?. Båten skal stå på henger i vinter, men hvordan skal/bør jeg gjøre det? Pressening=hvilken type. Gjerne post noen bilder på hvordan dere har gjort det. Skal ha båten utenfor boligen min, sånn at jeg skal følge med viss det blir noen vinterstormer eller mye snø fall.

Ellers takk til et knallbra forum. Takket vare dette forumet fant jeg omsider

hvilken førstegangsbåt jeg skulle velge;-)

Snakkes

Hei Ivers. Velkommen til forumet, og gratulerer med ny båt. Jeg ville jekket opp hengeren og satt bukker under, så hjul og støtdempere på hengeren blir avlastet. Et presenningstativ er en god investering samt en skikkelig kvalitetspresenning. står den utsatt for litt mere enn flau vind ryker billigpresenningene før første snøfall. La det være god gjennomluftning så minsker du faren for alt for mye jordslag og fukt ombord. Puter, kallesje og slike saker som gjerne konemor vil ha ombord trives bedre nedpakket på boden om vinteren. Jeg pleier også å ta ut batteriene, men det er det delte meninger om. Siden du skal ha den utenfor stuevinduet kan det jo være en tanke å ha på litt varme ombord evt en avfukter.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Enig med Pettern. Skaff deg et presenningsstativ og en god presenning. Det koster noen kroner, men det gjorde vel gjerne båten også, så da kan det jo være en god idé å ta godt vare på den.

Biltema selger de noen kraftige kvalitetspresenninger av vevforsterket PVC-plast til overkommelige priser. Har en slik selv og er godt fornøyd med kvaliteten.

En 5 x 7 meter presenning til 1400 kr vil nok passe bra til din båt.

Selv velger jeg alltid å tømme båten for alt som ikke er fastmontert. Selv kalesjen tar jeg av og oppbevarer innendørs, men dette er det muligens noe delte meninger om.

Siden jeg er en gjerrig faen så kjøpte jeg kun et langt alu-rør og laget to støtter for dette av materialer jeg allikevel hadde i garasjen. Har fungert greit i seks år allerede og langt billigere enn disse presenningstativene. Kjøper også bare de billige presenningene for noen hundrelapper og de holder tre/fire år hvis de festes riktig.

Jekker opp henger som nevnt, batterier står i båten (hvor ellers?), men etterfylle vann, topplader de og kobler de fra. Tar det meste av løst ut av båten og legger det på loftet i garasjen med god lufting. Alt av trosser får et døgn i ferskvann med litt Milo (tøymykner), skyldes og tørkes og henges ned fra taket i garasjen.

Siden du, som meg, har båten stående ved huset er det jo ikke noe problem å ha tilsyn med det hele og sørge for at snøen fjernes/faller av?

Ikke pakk båten for tett, men sørg for god lufting! Avfukter og slike fancy greier på en slik enkel båt å ha med å gjøre har jeg aldri sett noe behov for. Hvorfor ikke gjøre det så enkelt og billig som mulig?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...