Jump to content

Fart inn og ut av båthavn


Artekno

Recommended Posts

Jeg har gått gradene i båt, fra jolle til hurtig daycruiser til racingseilbåt til tunge turseilbåter. har fått meg båtplass på "Havet" også nå, og uten å henge ut noen båtmerker så la jeg fort merke til at enkelte, gjerne de med typisk litt for stor førstebåt, holder en fanatisk hastighet inn mellom flytebryggene. Vi snakker seilbåter så vel som motorbåter her. Selv har jeg alltid utnyttet tunge seilbåters fine kjøl og ror som gjør det lekende lett å gå inn i selv trange båser i sakte fart, kun ved et og annet støt med propellstrømmen over roret som snurer båten rundt sin egen akse.

Så når eiere av 40-46 fots Bavaria (filler'n! skulle ikke si det jo!!) kommer inn med bølge foran baugen og må gi full revers for å stoppe sine 9-12 tonn, for deretter å gasse med baugtruster(!!) så en skulle tro at noen tok tiden på prosessen, så blir jeg litt irritert jeg da. Hva om girhelvetet hopper av kabelen akkurat DA, eller gassen henger seg fast mens båten ennå holder 4 knop med kurs rett mot andre båter?? Det kan fort bli litt sånn "sikt på den billigste", og det har sikkert allerede skjedd.

Vi med til dels tunge båter med kjøl og stort ror trenger da ikke bruke masse motorkrefter når vi legger til, eller hva? Er det ikke mye mer elegant og ansvarlig å gå pent og pyntelig inn uten å gamble kanskje??

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

Og så baugthruster (!!) da gitt, kan det bli verre. Det er lavt under taket... jeg har ikke vært aktiv på dette forumet så lenge, men skjønte fort at her bør det trås varsomt. Her skal du jaggu meg snu kappa etter vinden og gjøre som enkelte mener er rett, ellers burde du aldri hatt båt. Og denne tråden er vel en av de som tar kaka. Har du startet denne tråden for å offe deg over at folk ikke manøvrerer elegant nok, eller er det noen på havna di som du ikke synes er flinke nok og en fare for seg selv og andre? Hvis det siste er tilfelle, hvorfor i all verden tilbyr du deg ikke å hjelpe vedkommende i "litt for stor førstebåt" til å få litt bedre ferdigheter, istedenfor å sette deg ved pc'n og lire av deg slik sutring? Du som tydeligvis har masse erfaring burde heller hjelpe de som er nye med båt i din hjemmehavn, istendenfor å sitte på nett og klage over at det finnes folk rundt deg som ikke er akkurat som deg.

Redigert av Ingvarjg (see edit history)
Link to post

...Det er lavt under taket... jeg har ikke vært aktiv på dette forumet så lenge, men skjønte fort at her bør det trås varsomt. Her skal du jaggu meg snu kappa etter vinden og gjøre som enkelte mener er rett, ellers burde du aldri hatt båt. .....

Rolig nå, så galt er det ikke, takhøyden på BP er rimelig god. Slik jeg forstår H-35 vil han gjøre oppmerksom på at det går greit å holde moderat fart ut og inn av havna. Opplever alt for ofte at mange kun har to stillinger på gassen, på og av, også når de går ut eller kommer inn i havn. Er fullt klar over at noen må ha styrefart, men en trenger ikke overdrive heller.

Link to post

La nå trådstarter få more seg og kanskje noen av oss litt med litt med fordommer.

Her hvor jeg holder havn har båteiere av noen båtprodusenter masse selv-humor.

 

Trådstarters hovedpoeng er at mange har for høy fart ved manøvrering, selv i lite vind og strøm.

For å holde farten nede ved høy tomgangsfart er det bare å koble gir ut/inn før man kommer inn til bryggen.

Det gir en tidlig pekepinn på at motorens hastighetsregulering og gir fungerer slik at motoren ikke stopper når man skal sette i bakk.

Hjernen streifer bortom tanken på Nesoddfergens landing i Oslo havn med en passasjer omkommet hver gang jeg lander.

 

Selv med passbåt som "blåser bort" trener jeg alltid minste mulige fart i havner.

Fordelen er at jeg må være veldig oppmerksom på hvordan strøm og vind er.

Den muligheten blir borte med større fart.

 

Hvis det blåser sideveis og båten har (stort) vindfang kan jo evt sidepropellere benyttes underveis.

 

Husk å gi instruksjon i siste minutt til de som står foran i båten og skal ta i mot : at de holder seg godt fast når det er litt fart mot bryggen. Har erfart at selv "erfarne" glemmer det og stoler fullt og fast på båtførers evne til å manøvrere.

 

God landing!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Er på kjørsel av båter som ligger til kai noe problem? Noen som vet om episoder som har skjedd? Tror din skildring er noe overdramatisert! Eneste gangen jeg har sett noe liknende var da en seilbåt i 2 mill klassen lå på enden av vår private flytebrygge. Når dem skulle dra hjem endte det med at en datt i sjøen og når han skule manøvrere skuta tilbake så holdt han på å kjøre baugspydet igjennom skrogsiden på den ytterste båten.. når han endelig fikk opp landmannen var han bare centimetre fra å dundre inn i bølgedemperen.. Ingen av de ombord var skikket til å føre båt!! Sikkelig dårlig sjømannskap og lite respekt for andres eiendom, samt skjødesløs behandling av en kjempeflott seilbåt til flere mill

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Så når eiere av 40-46 fots Bavaria (filler'n! skulle ikke si det jo!!) kommer inn med bølge foran baugen og må gi full revers for å stoppe sine 9-12 tonn, for deretter å gasse med baugtruster(!!) så en skulle tro at noen tok tiden på prosessen, så blir jeg litt irritert jeg da. Hva om girhelvetet hopper av kabelen akkurat DA, eller gassen henger seg fast mens båten ennå holder 4 knop med kurs rett mot andre båter?? Det kan fort bli litt sånn "sikt på den billigste", og det har sikkert allerede skjedd.

Vi med til dels tunge båter med kjøl og stort ror trenger da ikke bruke masse motorkrefter når vi legger til, eller hva? Er det ikke mye mer elegant og ansvarlig å gå pent og pyntelig inn uten å gamble kanskje??

 

Ser ut som du glemmer at en tung båt som du skriver at du har krever ekstra mye kraft for å bakke opp, så om din motor stopper så vil vekten av din båt også gjøre stor skade.

Hvor lang erfaring har du egentlig med stor båt? kan virke som om du har byttet båt i år og enda ikke erfart at man må ha noe fart hvis det blåser (styrefart heter det)

Link to post

Vil man bruke tid på å irritere seg over at andre ikke gjør ting som man selv ville ha gjort det, så er det ikke noe problem å fullbeskjeftige seg...

 

Selv er man jo både dyktig, erfaren, forsiktig og kanskje til og med et naturtalent i tillegg, så det skal nå godt gjøres at andre skal kunne gjøre det like bra som en selv, da.

 

Med hånden på hjertet, vi er vel mange som ser det litt på den måten?

 

Spøk til side, det er selvfølgeligheter at det går an å kjøre og manøvrere for fort, og at noen har større selvtillit enn godt er i den sammenheng. Er det noen i din egen båthavn, så går det jo an å ta en prat med vedkommende, kanskje han kan komme til å tenke over risikoen en gang til?

 

Og ellers er det jo en viss underholdningsverdi i disse til tider halsbrekkende manøvreringene man ser.... så lenge det ikke er fare for liv og helse da.

Link to post

Det ser man feks fordi de manøvrerer som om de kjører bil, samt at de gjerne står "bak-fram" når de skal inn med hekken (seilbåter).

 

Denne forstod jeg ikke....hva er det "korrekte"

- de som står bak-fram, har de skotuppene framover, mens nesa bakover?

 

og hvordan skal man gjøre dette?

- skal skoa peke framover, og så bøyer en seg framover og titter mellom beina? eller blir det "bak/fram/opp ned"

Link to post

Jeg skjønner ikke klaging på baugpropell. Hadde det vært bedre å ikke brukt den og dunket borti brygga eller nabobåt? Jeg har aldri hatt sånn propell så vet ikke.. Tviler på at de bruker propellen om det ikke trengs?

Se da bort fra de som ligger i åpent farvann og spinner i ring med propellen.. Har sett det også:)

 

Skulle likt å sett noen parkere min båt uten å være hard på gassen.. Jeg må bakke inn i båsen i en elv med sterk strøm samme vei som jeg bakker.. Båten driver raskere enn tomgangshastighet. Da må jeg bruke mye motorkraft. Bruker gjerne 2 forsøk også.. Det er riktignok en liten båt, men uansett.. Går ikke an å gli rolig inn i plassen..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Guest Avmønstret#

Det ser man feks fordi de manøvrerer som om de kjører bil, samt at de gjerne står "bak-fram" når de skal inn med hekken (seilbåter).

 

Har aldri prøvd å stå bak fram når jeg bakker men i en seilbåt med stort ratt som man kan stå "foran" hørtes jo det lurt ut. Da får man full oversikt aktover og det blir akkurat som å kjøre bil.

 

Syns det hørtes ut som en sikkrere og bedre metode enn å stå og vri seg bakover. Kanskje de med første seilbåt intuitivt har skjønt hva som er best og de erfarne burde lære noe av de?

Link to post

Jeg lar meg forundre av at trådstarter ikke ergrer seg mer over de av oss som tross ekstremt sendrektig turing inn mot havn stadig møter utfordringer, med hjertet kontinuerlig i halsen og nok fendere hengende ute til å dekke et gjennomsnittlig cruiseskips behov. Her finnes det grunnet lav fart anledning til mange minutters irritasjon, er man først i gang kan man også banne over at jeg våger meg på sjøen på tross av at jeg ikke ble født i kjølsvinet på en gammel skøyte til Erik Byes akkompagnement, og at jeg har flere fot båt enn vintre bak meg.

 

(En gang brukte jeg så lang tid på å tusle meg inn et sund før en gjestehavn at et mannskapsmedlem lurte på om ikke vi skulle lage middag underveis i tilleggingsprosessen.)

Link to post

Vil man bruke tid på å irritere seg over at andre ikke gjør ting som man selv ville ha gjort det, så er det ikke noe problem å fullbeskjeftige seg...

 

Selv er man jo både dyktig, erfaren, forsiktig og kanskje til og med et naturtalent i tillegg, så det skal nå godt gjøres at andre skal kunne gjøre det like bra som en selv, da.

 

Mange båthavner er fulle av forståsegpåere som har mer glede av å drite ut andre enn å hjelpe andre. Jugekrakken kalles stedet der de ofte samles.

Link to post

I båtforeninger finnes alltid et "Skygge-styre". På dagtid sitter disse krabatene på "Jugekrakken".

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...