Jump to content

Krever KNBF forsikring individuelt medlemskap?

Lazyjack

Recommended Posts

Klippet ut fra innmeldingsskjemaet til Norske Sjø: Medlemskap i KNBF er en forutsetning for forsikringen. Du vil bli innmeldt som direkte medlem av KNBF dersom du ikke angir under at du allerede er medlem av KNBF, eller forening tilknyttet KNBF. Direkte medlemskap koster kr. 350 årlig og vil bli behandlet uavhengig av din forsikringsbestilling.

Informasjon om KNBF finner du på deres nettsider: www.knbf.no

Jeg er medlem gjennom Trondheim båtforening og fikk ikke noe ekstra gebyr så vidt jeg vet.. Så da er det nok noe feil.. Kanskje du krysset av noe feil da du bestilte. Mener det var et spørsmål der om du ville melde eg inn.. send de en mail eller ring..

Forøvrig veldig billig forsikring der :smiley:

edit. SObo var litt raskere, men det var det er jeg mente også.

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Jeg er medlem gjennom Trondheim båtforening og fikk ikke noe ekstra gebyr så vidt jeg vet.

Kan du sjekke dette nærmere? Jeg har vært i kontakt med KNBF igjen og de påstår at det kreves individuelt medlemskap for å få gunstig forsikring gjennom Norske Sjø. Dette står jo i sterk kontrast til teksten fra Norske Sjø som SoBo har gjengitt ovenfor.

Hmm.. Ja.. Jeg tror jeg skrev i et sånn merknadfelt da jeg bestilte forsikringen der jeg spurte om det holdt å være medlem der. Fikk ikke svar, men fikk papirene i posten uten noe problemer. Jeg har ikke individuelt medlemsskap som jeg vet om.. Det står jo også ganske tydelig på deres sider. Er du sikker på at båtforeningen din er medlem da? Er vist ikke Alle som er det.. Jeg tok også sånn takstmanninspeksjon av båten. Den gjelder i 5 år..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

KNBF svarer meg nå på mail at båtforeningen jeg er medlem av kun har "båtpolitisk tilknytning" til KNBF. Det innebærer sannsynligvis at det ikke betales kontingent til KNBF. Min båtforening er likevel listet på KNBF sine sider som medlemsforening på linje med din forening(Trondheim Båtforening). Da synes jeg det i beste fall blir villedende og i verste fall en måte å lure folk til å måtte bli individuelt medlem etter å i god tro ha bestilt forsikring i Norske Sjø.

P.S. KNBF er varslet om denne tråden og jeg synes de burde komme på banen her og redegjøre for disse uklarhetene.

Det var merkelig da. Blir spennende å høre om knbf vil kommentere dette. Kan jo hende det er forskjell på hvordan medlemsskap foreningene har?

Får vel regning i posten snart jeg også nå da;p

Du får spørre de om det er forskjell på båtforeningene da.. Din i forhold til for eksempel Trondheim båtforening..

Knbf har nettsider, der står alt om medlemskap.

Her for eksempel:

Kjenner til det men det blir likevel veldig misvisende når Norske Sjø skriver:

Medlemskap i KNBF er en forutsetning for forsikringen. Du vil bli innmeldt som direkte medlem av KNBF dersom du ikke angir under at du allerede er medlem av KNBF, eller forening tilknyttet KNBF. Direkte medlemskap koster kr. 350 årlig og vil bli behandlet uavhengig av din forsikringsbestilling.

Interesserte båtforeninger kan tegne Kollektivt medlemskap i KNBF for sine medlemmer. Dette gir båtforeningen og dens medlemmer tilgang til alle medlemsfordeler. Alle medlemmer med båtplass i foreningen blir registrert i vårt medlemsregister og kontingenten er kr. 120,- pr. medlem pr. år. Foreningen belastes med samlefaktura en gang pr. år. Til sammenligning betaler enkeltmedlemmer (direktemedlemskap) kr. 350,- i medlemskontingent pr. år.

Brosjyre om Kollektivt medlemskap kan lastes ned her (3,26 MB). Hvis det blir vanskelig å laste ned en så stor brosjyre, ligger hele brosjyren på denne siden.

Foreningsmedlemskap

Båtforeningen kan også tegne Foreningsmedlemskap Dette innebærer at foreningen som sådan støtter KNBFs arbeid. Kontingenten for Foreningsmedlemskap er kr. 50,- pr. medlem og omfatter foreningens samlede medlemstall. Foreningene får både forslags- og stemmerett i KNBFs og KNBF-regionenes tillitsvalgte organer, men verken foreningen eller dens medlemmer får tilgang til KNBFs fordelsprogram, f. eks. rett til å tegne båtforsikring i Norske Sjø. Det enkelte medlem i foreningen må i så fall tegne Direktemedlemskap til kr. 350,- pr. år.

Redigert av Mix (see edit history)

Hva sier Forbrukerrådet til denne praksisen? De er jo fra før ganske forbannet på firmaer som sier at "vil du kjøpe ditt må du også kjøpe datt".Reglene sier vel noe slikt som at hvis man selger en vare skal den være tilgjengelig for alle, ikke bare for dem som er villig til å kjøpe alt mulig rart i tillegg for å få denne varen.

Redigert av Lady B (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...