Jump to content

Kjøpe større båt. Viknes 880 eller 1030

G.N

Recommended Posts

Jeg hadde en Viknes 1030K3 på blokken nå når vi skulle bytte båt. Om valget hadde stått mellom 880 og 1030, hadde valget vært enkelt. 1030 er en båt som har alt. Stort akterdekk, god salong, gode lugarer og supre sjøegenskaper. Kjenner folk som har byttet 880 til 1030 på grunn av sjøegenskapene, uten at jeg har personlig erfaring med dette.

Begge båter er flotte, men for meg hadde valget vært 1030. (selv om vi landet på Saga 365 til slutt)

Lykke til med kjøpet. :-)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Det som er dyrt er å bytte båt. Gå like godt for en 1030, da unngåes 3-fot syken lengre.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ikke vær i tvil, velg 1030. 880 vil bli for liten og trang for 4 (passer best for 2-3 pers), 1030 er mere båt, stødigere romsligere osv. har selv en gammel 900 den er mere lik 1030 som kom senere og 900 er faktisk større en den nye 930 som egentlig er en 880 med lang badeplattform. Lykke til med ny båt.

Har også sett på flere eksemplarer (årsmodeller av begge) og hørt med flere eiere/tidligere eiere. Jeg hadde ikke tvilt ett sekund på å velge 1030 hvis du har mulighet til å velge mellom disse 2. 880 slo vi helt fra oss. 1030 har lenge vært en båt jeg kunne tenkt meg. Kona har imdilertid aldri likt utseende på Viknes så godt. Siden vi bare er 2 pers så holder det også bra med en noe mindre båt enn Viknes 1030. Salongen i 880 liker hverken jeg eller kona, og jeg synes båten også virker trangere og rankere enn NB(Ardea) 870 som vi valgte for andre gang.

Du har jo litt å velge i mht Viknes båter brukt nå så du finner sikkert din neste båt raskt.

Lykke til!

Har en kollega med en 880, de dro 4 på tur i Sverige i nonen uker da ungen var under 18. No problem

men det er jo ofte slik at "Size matters", så har du råd er sikkert 1030 er ok båt :-)

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Støtter siste taler. Dersom det er rom i økonomien til det. Båt handler om prioritering.

Når det gjelder sjøegenskapene er jeg rimelig sikker at de er bedre på 1030' en, den er betydelig større, ca 50% tyngre enn 880'en. Min erfaring tilsier at dette gir en båt med bedre sjøegenskaper. Det er ikke tvil om at Viknes er en kurrant båt i dagens vanskelige båtmarked.

Mangen gode innspill her. Ja tenker at 1030 er en bedre sjøbåt, og det er nok med plass. Blir båt istendenfor hytte, så kansje size matters

Tenker også på når det blir en tur ut for å dorge en ettermiddag, og skal bruke båten alene. Blir det mye styr å kaste loss for 1 person?, eller betyr ikkje vekt og 4 fot så mykje 880 - 1030

Fruen vil ha 1030, så får vel høyre etter ;-) kansje :yesnod:

Få sette en Thruster i "hue og rævva" så har du full kontroll, også alene :lol:

Spøk til side. Med ute og innestyring går det greit å bruke båtene også alene, men du har nok kanskje bedre oversikt i en 880.

Som jeg nevnte bestemte vi oss for at det holder med en mindre båt enn 1030. Hvis man sitter godt 4 stk i salongen og spiser. kan sitte 4 å se f.eks på TV, ligger godt 4 stk og har god plass til 4 akterut på akterdekk i 880 så holder vel den bra. Til fiske kan det ofte være greit med en mindre båt enn 1030 hvis man er alene, det er jeg enig i. Blir litt hva man har lyst og råd til, smak og behag og behov. Det siste bør vel vekte mest sammen med hva man har råd til.

Nå er det jo bare du som kan vurdere behov og bruksmønster.

Men når fruen vil ha 1030 bør jo det veie tungt... :wink:

Nå har jeg hatt 1030 i snart syv år og min erfaring er at dette er en god helårs turbåt som også er godt egnet til fiske. Det er ingen problem å håndtere båten alene.

Du skriver at dere er 4 personer som skal bruke båten, hvis det er deg og fruen + to barn vil jeg anbefale at du vurderer 1030 K3. Da får barna hver sin lugar. Det er gull på så mange måter.

Her er en god kandidat. Så tar du en tur innom Viknes på Askøy på vei hjem og får satt på forlenget badeplattform. :thumbsup:

Når det gjelder forbruk må du forvente 2,5 liter pr. nautisk mil når du marsjer med 20-23 knop.

Det er mange kreative metoder for å beregne forbruk, men skal du beregne rekkevidde ved marsjfart, bruk 2,5 liter/nm.

Det at du får høyere marsjfart enn 880 vil du nok også sette pris på når du skal på tur, Førdefjorden er lang... :yesnod:

Redigert av Johannes (see edit history)

Jeg har en 88o, og kunne godt tenkt meg en 1030, men er bekymret for økt forbruk. Kunne vært artig å høre om erfaringng med forbruk pr. mil / time som de som har byttet fra 880 til 1030 har gjort.

Har en Viknes 1030 med 369 hk Yanmar. Ligger på et snitt forbruk på 2,4 l/nm på sommeren, litt høyere på vinteren pga mye kjøring av varmeapperat.

Er kjempefornøyd med denne båten. Hentet den på fabrikken lille julaften 2009, bruker båten året rundt.

Rosendal i februar.

fotokonkurranse37.jpg

Denne sommeren har vi gått fra Bergen til Seløy vest av Sandnessjøen tur-retur. 5 uker i båten, fantastisk ferie. Jeg gikk alene opp til Brønnøysund så kom familien etter med fly opp der. 1030,en er lett å håndtere alene, har ikke hekkthruster.

På returen var det bortimot 3 meter bølger fra alle kanter rundt Stadt. Marsjet med 16-18 knop hele veien. Gikk forbi en Flem 340 som rotet seg rundt der i 7-8 knop. 1030,en er en meget god sjøbåt!

Nordover forbi Stadt.

img_9860.jpg

Brakstad

img_9955.jpg

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

... nye 930 som egentlig er en 880 med lang badeplattform. Lykke til med ny båt.

Jeg må arrestere deg litt her. 930 er en helt ny båt med ett helt nytt skrog. Mens 880'en er litt rank og krever en del bruk av trimplan for å stå rett når den er i plan, så er 930'en langt mer stabil og (ifølge Båtmagasinet) krever knapt bruk av trimplan i det hele tatt i plan. Den har også ett annet fartsområde enn 880'en. En 880 trives nok best i marsjfart rundt 18 knop, mens 930'en skal marsje fint over 23 knop. 930'en er også litt bredere og ser ut til å ha litt bedre løsninger på interiøret.

Ellers er jeg helt enig. Har man muligheten til å velge 1030, så velg 1030!

Alt jeg har lest av tester og hørt folk si om båten tilsier at det er en fantastisk god båt! Definitivt min drømmebåt!

Desverre er den aaaaaaalt for dyr for meg :nonod:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Fullstendig enig med deg der :thumbsup: 1030 eller kanskje en 1080 med konjakkterasse. DA hadde jeg vært rimelig kjempefornøyd. :smiley:

Må bare spare i noen tiår til så.... :giggle:

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Ja det var desse pengane. Ser litt på at eg kan kjøpe en ganske ny 880, ev litt eldre 1030 04+ Sabla kjekke båter begge 2, men når fruen seier 1030 er det vel egentlig ikkje noe å lure på. Er ikkje 100% enda, men nærmer seg

Har prøvd 880 litt, grei i sjøen. Da er det bare å prøve 1030 og om forskjellen er SÅ stor er blir vel valget lett tenker eg.

Kjekt at det vart postet litt bilder og.

Blir litt forsjell på dagens daycruiser med rundt 30-33 knop på mars og ned til rundt 18, som tidligare kommentert Førde fjorden er lang ca 10nm.

Satser på komfort og autopilot

Greger

Høres ut som ett lett valg spør du meg, hehe.

Husk på at 1030 er ikke bare større enn 880. Det er en nyere design med ett mye bedre skrog.

1030 er raskere enn 880 (med rette motorene) og hvistnok mye mindre følsomme for sideveis vektforskyvning i fart.

Jeg tror aldri i båtens historie at noen har kjøpt MINDRE båt enn den største rederinnen tillater :giggle:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...