G.N Startet 13.September.2012 Link til dette innlegget Startet 13.September.2012 Vi har bestemt oss for å kjøpe brukt Viknes. Blir ikkje heilt enige med oss sjølve 880 eller 1030? Vi er 4 i fam + hund. Bruksområdet seier seg vel sjølv ved valg av båt. Det blir nyere 880 06++ eller 04 og opp på 1030 Noen for og mot? Har sett på andre båter også, men det blir Viknes :-) Link to post
Amfea Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Jeg hadde en Viknes 1030K3 på blokken nå når vi skulle bytte båt. Om valget hadde stått mellom 880 og 1030, hadde valget vært enkelt. 1030 er en båt som har alt. Stort akterdekk, god salong, gode lugarer og supre sjøegenskaper. Kjenner folk som har byttet 880 til 1030 på grunn av sjøegenskapene, uten at jeg har personlig erfaring med dette. Begge båter er flotte, men for meg hadde valget vært 1030. (selv om vi landet på Saga 365 til slutt) Lykke til med kjøpet. :-) Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
VannTro Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Det som er dyrt er å bytte båt. Gå like godt for en 1030, da unngåes 3-fot syken lengre. Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
borghans Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Jeg har en 88o, og kunne godt tenkt meg en 1030, men er bekymret for økt forbruk. Kunne vært artig å høre om erfaringng med forbruk pr. mil / time som de som har byttet fra 880 til 1030 har gjort. Link to post
andlin Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Ikke vær i tvil, velg 1030. 880 vil bli for liten og trang for 4 (passer best for 2-3 pers), 1030 er mere båt, stødigere romsligere osv. har selv en gammel 900 den er mere lik 1030 som kom senere og 900 er faktisk større en den nye 930 som egentlig er en 880 med lang badeplattform. Lykke til med ny båt. Link to post
Kal-El Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Har selv en 880, den har god plass til vår familie på 4. Forbruket er vel ikke den største kostnaden med båthold uansett. Min 880 bruker ca. 37l/time ved 18knop. Innkjøpsprisen er vel et mer aktuelt tema. Link to post
olpi Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Har også sett på flere eksemplarer (årsmodeller av begge) og hørt med flere eiere/tidligere eiere. Jeg hadde ikke tvilt ett sekund på å velge 1030 hvis du har mulighet til å velge mellom disse 2. 880 slo vi helt fra oss. 1030 har lenge vært en båt jeg kunne tenkt meg. Kona har imdilertid aldri likt utseende på Viknes så godt. Siden vi bare er 2 pers så holder det også bra med en noe mindre båt enn Viknes 1030. Salongen i 880 liker hverken jeg eller kona, og jeg synes båten også virker trangere og rankere enn NB(Ardea) 870 som vi valgte for andre gang. Du har jo litt å velge i mht Viknes båter brukt nå så du finner sikkert din neste båt raskt. Lykke til! Link to post
Kal-El Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Misforstå meg riktig... Jeg skulle gjerne hatt en 1030 jeg... Men den er dessverre for dyr. Link to post
Windy37GM Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 (redigert) Har en kollega med en 880, de dro 4 på tur i Sverige i nonen uker da ungen var under 18. No problem men det er jo ofte slik at "Size matters", så har du råd er sikkert 1030 er ok båt :-) mvh bavaria32sport Redigert 13.September.2012 av Bavaria32Sport (see edit history) Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
G.N Svart 13.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Takker for svar, ser på 1030 som grombåten. Men har mulighet til å kjøpe nyere 880 enn 1030 om det kan være et argument. Og er det veldig stor forskjell på sjøegenskapene 880 - 1030. Forbruket betyr sjøvsagt litt, men ikkje avgjerende. Greger Link to post
Sigurd Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Misforstå meg riktig... Jeg skulle gjerne hatt en 1030 jeg... Men den er dessverre for dyr. Ja, drømmebåten er alltid det, men la banken ta seg av det problemet og lev livet nå istedet for å angre siden! Link to post
Oteren Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Støtter siste taler. Dersom det er rom i økonomien til det. Båt handler om prioritering. Når det gjelder sjøegenskapene er jeg rimelig sikker at de er bedre på 1030' en, den er betydelig større, ca 50% tyngre enn 880'en. Min erfaring tilsier at dette gir en båt med bedre sjøegenskaper. Det er ikke tvil om at Viknes er en kurrant båt i dagens vanskelige båtmarked. Link to post
G.N Svart 13.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Mangen gode innspill her. Ja tenker at 1030 er en bedre sjøbåt, og det er nok med plass. Blir båt istendenfor hytte, så kansje size matters Tenker også på når det blir en tur ut for å dorge en ettermiddag, og skal bruke båten alene. Blir det mye styr å kaste loss for 1 person?, eller betyr ikkje vekt og 4 fot så mykje 880 - 1030 Fruen vil ha 1030, så får vel høyre etter ;-) kansje Link to post
olpi Svart 13.September.2012 Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Få sette en Thruster i "hue og rævva" så har du full kontroll, også alene Spøk til side. Med ute og innestyring går det greit å bruke båtene også alene, men du har nok kanskje bedre oversikt i en 880. Som jeg nevnte bestemte vi oss for at det holder med en mindre båt enn 1030. Hvis man sitter godt 4 stk i salongen og spiser. kan sitte 4 å se f.eks på TV, ligger godt 4 stk og har god plass til 4 akterut på akterdekk i 880 så holder vel den bra. Til fiske kan det ofte være greit med en mindre båt enn 1030 hvis man er alene, det er jeg enig i. Blir litt hva man har lyst og råd til, smak og behag og behov. Det siste bør vel vekte mest sammen med hva man har råd til. Link to post
Johannes Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 (redigert) Nå er det jo bare du som kan vurdere behov og bruksmønster. Men når fruen vil ha 1030 bør jo det veie tungt... Nå har jeg hatt 1030 i snart syv år og min erfaring er at dette er en god helårs turbåt som også er godt egnet til fiske. Det er ingen problem å håndtere båten alene. Du skriver at dere er 4 personer som skal bruke båten, hvis det er deg og fruen + to barn vil jeg anbefale at du vurderer 1030 K3. Da får barna hver sin lugar. Det er gull på så mange måter. Her er en god kandidat. Så tar du en tur innom Viknes på Askøy på vei hjem og får satt på forlenget badeplattform. Når det gjelder forbruk må du forvente 2,5 liter pr. nautisk mil når du marsjer med 20-23 knop. Det er mange kreative metoder for å beregne forbruk, men skal du beregne rekkevidde ved marsjfart, bruk 2,5 liter/nm. Det at du får høyere marsjfart enn 880 vil du nok også sette pris på når du skal på tur, Førdefjorden er lang... Redigert 14.September.2012 av Johannes (see edit history) Link to post
hanto1 Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 1030 er stooor i forhold til 880 så hvis det er hytte man vil ha hadde jeg ikke vært i tvil. Ellers koster det selvølgelig mere og ha og bruke en 1030. Ellers er det bare å følge konas ønsker, En fornøyd kone gir god stemning ombord. Link to post
Skibsplast500 Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Fint tema. Det er liten tvil om at 1030 er det beste valget (om du har råd). Etter 930-en er 1030-en det beste skroget fra Viknes. Link to post
Bitteliten Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Kjøp båt du vokser inn i. Ikke kjøp båt du vokser ut av. Link to post
Tommy_H. Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Jeg har en 88o, og kunne godt tenkt meg en 1030, men er bekymret for økt forbruk. Kunne vært artig å høre om erfaringng med forbruk pr. mil / time som de som har byttet fra 880 til 1030 har gjort. Har en Viknes 1030 med 369 hk Yanmar. Ligger på et snitt forbruk på 2,4 l/nm på sommeren, litt høyere på vinteren pga mye kjøring av varmeapperat. Er kjempefornøyd med denne båten. Hentet den på fabrikken lille julaften 2009, bruker båten året rundt. Rosendal i februar. Denne sommeren har vi gått fra Bergen til Seløy vest av Sandnessjøen tur-retur. 5 uker i båten, fantastisk ferie. Jeg gikk alene opp til Brønnøysund så kom familien etter med fly opp der. 1030,en er lett å håndtere alene, har ikke hekkthruster. På returen var det bortimot 3 meter bølger fra alle kanter rundt Stadt. Marsjet med 16-18 knop hele veien. Gikk forbi en Flem 340 som rotet seg rundt der i 7-8 knop. 1030,en er en meget god sjøbåt! Nordover forbi Stadt. Brakstad Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Kenneth 81 Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 ... nye 930 som egentlig er en 880 med lang badeplattform. Lykke til med ny båt. Jeg må arrestere deg litt her. 930 er en helt ny båt med ett helt nytt skrog. Mens 880'en er litt rank og krever en del bruk av trimplan for å stå rett når den er i plan, så er 930'en langt mer stabil og (ifølge Båtmagasinet) krever knapt bruk av trimplan i det hele tatt i plan. Den har også ett annet fartsområde enn 880'en. En 880 trives nok best i marsjfart rundt 18 knop, mens 930'en skal marsje fint over 23 knop. 930'en er også litt bredere og ser ut til å ha litt bedre løsninger på interiøret. Ellers er jeg helt enig. Har man muligheten til å velge 1030, så velg 1030! Alt jeg har lest av tester og hørt folk si om båten tilsier at det er en fantastisk god båt! Definitivt min drømmebåt! Desverre er den aaaaaaalt for dyr for meg Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
andlin Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Kenneth stemmer det med nytt skrog så fartmessig er den mye bedre, men det gir minemalt med mere plass innvendig. Ser du på 880 og 930 er det plassmessing nesten ingen forskjell toalettet skulle være 7 cm større men det er ikke lett å se... så 1030 er fortsatt BÅDEN :) Link to post
Kenneth 81 Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Fullstendig enig med deg der 1030 eller kanskje en 1080 med konjakkterasse. DA hadde jeg vært rimelig kjempefornøyd. Må bare spare i noen tiår til så.... Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
G.N Svart 15.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Ja det var desse pengane. Ser litt på at eg kan kjøpe en ganske ny 880, ev litt eldre 1030 04+ Sabla kjekke båter begge 2, men når fruen seier 1030 er det vel egentlig ikkje noe å lure på. Er ikkje 100% enda, men nærmer seg Har prøvd 880 litt, grei i sjøen. Da er det bare å prøve 1030 og om forskjellen er SÅ stor er blir vel valget lett tenker eg. Kjekt at det vart postet litt bilder og. Blir litt forsjell på dagens daycruiser med rundt 30-33 knop på mars og ned til rundt 18, som tidligare kommentert Førde fjorden er lang ca 10nm. Satser på komfort og autopilot Greger Link to post
Bitteliten Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 (redigert) Kona sier 1030, og DU lurer?? OMG Redigert 15.September.2012 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Kenneth 81 Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Høres ut som ett lett valg spør du meg, hehe. Husk på at 1030 er ikke bare større enn 880. Det er en nyere design med ett mye bedre skrog. 1030 er raskere enn 880 (med rette motorene) og hvistnok mye mindre følsomme for sideveis vektforskyvning i fart. Jeg tror aldri i båtens historie at noen har kjøpt MINDRE båt enn den største rederinnen tillater Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn