Jump to content

Kjøpe større båt. Viknes 880 eller 1030

G.N

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Da landet vi på 880 gitt.

Vi har vurdert pris, årsmodell, forbruk, ev salgbarhet og tilgjengelig båtplass +++ ( har 3,60m med 8 uteliggere) og på oppsummeringen vart det 880.

Så da er det bare å hive seg rundt å kjøpe tenker eg.

Blir flott å gå fra overnattingstur fra en 20" Ibiza med 2 unger og bikkje på 30kg til 29" Viknes

Greger

Nå landet de på 880 da. Dessuten strider vel en link direkte til egen annonse på FINN litt mot reglementet her......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ja vi har kjøpt 06mod 880 fra en forhandler i Grimstad i dag. Førjulsgave i år :yesnod:

Gleder meg til å få den i havn.

Så nå trenger vi litt go vær på sør/ sørvestlandet i midten av oktober så vi kan runde Lindesnes - Stavanger/ Haugesund, resten går greit tenker eg.

gangso eg har sett langt etter båten din når eg har kjørt forbi, men litt utanfor mitt økonomisk handlerom.

Greger

• 3 uker senere...

Har ikke fått den i havn enda, grimstad bådsenter skulle gå over båt og motor ( dyser) og litt annet småplukk i båten. Siste prikken over i'en i en ellers strøken båt. Er vel ferdig nå over helga. Venter på transport firma. Grimsad - Bergen. Så kansje til neste helg. Greier snart ikkje å vente på ny leike lenger ;-)

Ok, trodde det skulle skje i høstferien skjønner du:)

Det trudde eg og, men er godt fornøyd med at dei tar en skikkelig gjennomgang. Med anodeskift og greier.

Skal gå fra Bergen og heim

Har avtalt transport med Midttun transport fra Arendal, Viknes bruker dei fast mellom vest og sør

Kr 8000+moms ferdig lastet + 1500 lossing Askøy

Greger

Redigert av G.N (see edit history)
  • 2 uker senere...

Fått båten nå da?

Ja den er på plass :-)

Kom fra Grimstad til Askøy onsdag formiddag og vart sjøsatt der, så da var det bare å rigge på plass mast, vaske litt veistøv og gå over båten for å bli litt kjent om bord/ sjekke filter og at alt virker.

Vart ei natt i Bergen (værfast? :yesnod: ) fikk ned en kompis på kvelden som var koke kyndig maskinist som er kjent på kysten, så gikk vi heim torsdag morning.

Det vart ei sikkelig testrunde, med stille vær og medvind fra Bergen og nord til Sognesjøen, å litt ruskete derifra.

Marsjet fint på 18-19 knop på 3150 - 3200 rpm.

Fikk bra med vind og sjø til tider, fra Atløy og inn Brufjorden var det heftig motvind og høy og krapp strømsjø. Var ei stund nede i 5-6 knop med MYKJE stamping.

Var glad for at fruen ikkje var med, då hadde sikker båten ligget til salg nå :lol::giggle:

Følte meg trygg heile veien og båten virker veldig godt skrudd sammen, ingen skramling eller ulyder

Så nå er det litt vask og dill etter jobb i dag, og så blir det en laang søndagstur

Greger

• 3 år senere...

Jeg har en 88o, og kunne godt tenkt meg en 1030, men er bekymret for økt forbruk. Kunne vært artig å høre om erfaringng med forbruk pr. mil / time som de som har byttet fra 880 til 1030 har gjort.

Med Volvo Penta D6-435 får du eit forbruk på 2l n/m med ein marsjfart 25 knop og under 3000o/m. Topp 3500o/m toppfart 30knop++,

Ikke vær i tvil, velg 1030. 880 vil bli for liten og trang for 4 (passer best for 2-3 pers), 1030 er mere båt, stødigere romsligere osv. har selv en gammel 900 den er mere lik 1030 som kom senere og 900 er faktisk større en den nye 930 som egentlig er en 880 med lang badeplattform. Lykke til med ny båt.

Kjøpte 880 -05, 222Hk) i Bergen i august i fjor. ( nevnt i andre tråder her).

Vurderte eldre 1030 (pga pris), men syntes den ble for stor for meg! Mulig den følelsen også kom av størrelse på tidl. båter (max 23 fot); Men etter en sessong samt vinteropplag på sjøen og nå oppgraderinger, er dette perfekt størrelse for meg. Er fornøyd med båten og er ofte ute alene. For 2 personer på langtur er dette perfekt størrelse. Akterdekket er stort og kan romme 'en ølgjeng på 7-8' uten problemer, eller mitt behov: Hobbyfiske. God soveplass til 4, HVIS det behovet skulle dukke opp. Er man en familie på 3 - 4 ++, ville jeg ha valgt 1030!

Sjøegenskapene på 1030 er naturlig nok LITT bedre pga av størrelsen, men 880 er også meget god. (Noe vi erfarte pa tur fra Bergen til Trondheim i fjor, med kuling og godt over 5 meter sjø over Stadt, og vi følte oss trygge ombord!)

930 er litt endret i forhold til 880! Hevder Viknes. Bredde i skroget, spes. akter og skroglengden er litt større, sier de.

Sjøl har jeg vært ombord i 930 også, men synes ikke at forskjellen er så stor! (Jeg har også stor badeplattform...)

Så langt har jeg erfart følgende pluss og minus:

Viknes som fabrikkant er super på support. Under oppgaderingen jeg gjør, har de vist interesse og gitt tips. Samt at båtene er eget populære, holder seg godt i pris og du føler deg trygg ombrd!

(Den kombinasjonen finner du ikke på mange andre merker!)

At båten er rank, som flere hevder, mener jeg er overfokusert! Går du med max hastighet (over 20 knop) og på tom båt, må du være litt mere aktpågiven. Men hvem bruker en halvplaner slik?? På øko marsjfart 17 - 19 knop er ikke dette noe problem og særlig ikke med fulle tanker og noe 'pikk-pakk' ombord!

Den Raymarin C120 kartmaskinen ( med ekkolodd og radar) som Viknes monterte på disse båtene, er noe herk! Reservedeler finnes ikke lengre! Viknes gjorde sitt beste for å skaffe, men Raymarin har ikke og har sluttet å supportere. (Med en totalkost på 30 - 40 båtpenger, ble det til at jeg tok over radar og kartmaskin fra gamnebåten.

(Furuno ruler!)

Etter 50 år med agregat og påhenger ble det en ekkel oppdagelse: Slike akselbåter styrer ikke akterover!! Det å komme seg inn i trang bås, eller 'lukeparkere' med stb. side i fralandsvind, er C-moment! Så en av oppgraderinege er montasje av aktertruster i tillegg. (Feig jeg? Jessir!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...