Jump to content

Kjøpe større båt. Viknes 880 eller 1030

G.N

Recommended Posts

(Furuno ruler!)

Etter 50 år med agregat og påhenger ble det en ekkel oppdagelse: Slike akselbåter styrer ikke akterover!! Det å komme seg inn i trang bås, eller 'lukeparkere' med stb. side i fralandsvind, er C-moment! Så en av oppgraderinege er montasje av aktertruster i tillegg. (Feig jeg? Jessir!)

Feig? Det synes jeg slettes ikke. Man øker manøveregenskapene betydelig med hekkthruster, kjører sikrere, ikke avhengig av å bruke maskinkraft for trygg manøvrering og ikke minst er nok de som ligger i nærheten av deg glade for å se at du har kontroll på båden ved tillegging/avgang også når forholdene ikke er optimale uten fare for å havne oppetter skutesida og skade din egen samt andres båter.

Der er nok av de som har fått "hendelsjokk" når det har bært litt galt fatt avgårde, gjort feilaktig panikkmanuvrering og dermed skadet sin egen/andres båter helt unødvendig. Slikt slipper man å tenke på om man har tilskrekkelig kraft i sideretning uten å bruke hovedpropellen. Manøvrering skal i all hovedsak foregå med tomgangsturtall.

Det var jo endel mobbing mot sidepropellere her på BP for en tid tilbake :-) Derfor 'feig' :-)

Jeg har oppdaget at det krever endel trening før skikkelig kontroll oppnåes.

Med proposjonal styring av begge trusterne blir det mindre raske bevegelser og 'brølet' fra trusterne er nesten borte..

Når det gjelder 880-en min, så hadde forrige eier installert aut. el. trimflapsstyring... Det tok litt tid før jeg lærte hvordan den oppfører seg! Kombinasjon med den automatikken samt endring av kurs og hastighet gav noen overraskende bevegelser! Løsningen er ganske enkel: Slå av auto til rett kurs og fart er oppnådd, så regulerer den fint. :-)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

• 7 måneder senere...

Hei,

Jeg tenkte å spørre i denne tråden om noen kan si noe om det er noe spesielt å være oppmerksom på hvis man skal kjøpe seg brukt 1030 ? Har tenkt å kjøpe viknes og vurderer både 880 (helst så ny som mulig,2008-2011) og 1030 (2005-2008). Var å prøvde en 2006 med 1030 i går med 340 hk. Synes det var en flott båt, men motoren var byttet, og nå står det i en 2014 modell 340 hk.. er disse fortsatt plaget med soting osv? Den var imponerende i sjøen, og gikk fint i 22-23 knop, maks 26 knop i går. Det er jo et fantastisk stort fartsområde å kjøre denne båten i. Utrolig stabil båt, krenget ikke det hele tatt, selv med bevisst provosering mht dette.Synes den gikk fint i lavere fart også. Men stivt priset kanskje.. ca 1,6. Er det stor forskjell på turtall marsjfart/ lydbilde, forbruk, og driftssikkerhet på 340 vs 369 ? Er det 6 sylindre på begge?

Takknemlig for svar ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...