Jump to content

Johnson 5hk 2007mod stopper/fusker/startvansker


TND

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en Johnson 5hk 2007mod 4-takter (4/5/6hp serien). I sommer fikk jeg brått problemer en dag av at den stoppet mens den gikk på tomgang. Fikk startet den igjen rett etterpå, og den gikk på tomgang. Da jeg forsøkte å gi litt gass begynte den bare å stritte i mot og ville ikke øke på turtall og ettervært dø ut dersom jeg ikke slapp gassen og den fikk gå tilbake på tomgang. Lot den stå å gå på tomgang litt, men så stoppet den igjen. Etter det var motoren helt dø. Hadde begrensa med både verktøy/deler/informasjon der ute, men fikk sjekket ut noen ting.

 

Tok ut tennpluggen og sjekket den. Den så grei ut, og fikk sjekket gnist, ok.

 

Prøvde også å se etter luftlekkasjer på bensinslanger m.m men ingenting. Koblet også av slangen inn på forgassern og sjekket at det kom bensin når jeg dro i startsnora, ok.

 

Prøvde så igjen å starte, nå med choke. Da hostet den et par runder før den døde på nytt og ble umulig å få start på igjen. Da var det fram med årene og avslutte der. Tok fatt på motoren igjen hjemme et par uker senere, og skiftet tennplugg for sikkerhets skyld. Motoren var fortsatt steindød, men nå bestemte jeg meg for å true litt og bare dra noen runder litt med og uten choke. Plutselig sånn ut av det blå starta motoren, og nå gikk den tilsynelatene rent, bortsett fra litt uvillig hvis jeg dro bånn gass fra tomgangsturtall. Lot den gå seg driftsvarm og stoppet og startet den litt for å prøve meg fram, ruset den litt med jevne mellomrom. Etter en halvtimes tid døde motoren på nytt og var tilbake til det gamle.

 

 

Er det noen som har vært borti dette på en slik motor, eller på generelt basis? Eventuelt forslag til utbedring?

 

Mvh. Thomas

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...