jensemann2 Startet 15.September.2012 Link til dette innlegget Startet 15.September.2012 (redigert) Prøvekjørte 1998 Sea ray 215 Express Cruiser idag. Båten har en splitter ny 5,7 liter Mercruiser EFI 260 HP, kun gått 23 timer. (ferskvannskjølt) Nåværende eier hadde kjøpt en noen år gammel EFI motor som hadde sprekk i blokk og topp, og kjøpte dette nytt og flyttet over kjøling og tenningsdeler/mariniseringsutstyr. Drevet er overhalt, alpha one gen 2. (ca 5-6 år gammelt) Så til spørsmål 1: Da vi marsjet på 27 knop(gps) lå turtallet på 4000. Er det litt lite? Tenker på om propellen skulle hatt større stigning? Hva er max turtall på denne motoren? Max fart er oppgitt til 37 knop, vil det la seg gjøre? (prøvde ikke max fart pga motoren ikke var innkjørt helt ennå.) Skulle ikke 260 hester kunne gi godt over 40 knop på en slik båt? Jeg prøvde en Sea Ray 200 en gang, med 5,7 liter forgassermotor og den gikk oppunder 50 knop på full gass. Spm 2: Pris 169.000,- Båten er helt ok, alt er i orden med den, norsk ny kalesje, velholdt og fin, nye instr. Er det en grei pris? Legger ved link: http://www.finn.no/f...nnkode=35227476 Redigert 15.September.2012 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 (redigert) Skulle kanskje hatt større propeller. Testdata fra Sea Ray 215 Weekender og Sea Ray 225 Weekender, begge med Merc 5.0L EFI motor, viser at de har henholdsvis 31-32 og 28-29 knop med 3500 rpm. Toppfart skal nåes på 4500 rpm og er ca 39 knop for 215 og 36 knop for 225 modellen. Så hvis du bare har 27 knop med 4000 rpm så vil jeg påstå at du har feil propell på båten. /Øystein Edit: Testdata var gjort med Bravo-III drev på båten. Den på Finn har ikke Bravo-III men Alfa, og det vil nok bety en del men vet ikke hvor mye. Redigert 15.September.2012 av hermansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 15.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 ok. Ja den har stålpropell og alpha one. synes det virket som den gikk veldig lett opp i plan og generelt gikk den lett, så den kunne vel tålt større propell ja. Båten har ligget til salgs i hele sommer, eieren var ikke interessert i å selge under prisantydning, jeg mener det er for dyrt når man ser tilsvarende båt, bare med orginal saltvannskjølt motor selges for 105.000. men er usikker på hvor mye en ny bensinmotor vil koste.. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 16.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36679595 Det heller mot å heller kjøpe denne, hvis jeg får den for feks 100.000, pluss 10.000 i transport. Har sendt mail til ravns Garage og hørt på pris på ny 350 basemotor. Det koster ikke mye over 20.000 mener jeg å ha hørt. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Er det noe galt med motoren på den? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
jensemann2 Svart 16.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 ikke annet enn at den er fra 1996 og saltvannskjølt. dessuten vil jeg helst ha Innsprøytningsmotor og ferskvannskjøling. men den kan sikkert vare flere år fortsatt, det er jo solide blokker og topper. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Den har mao minst 20 år til levetid. Ingen grunn i verden til å bytte. EFI er oppskrytt, spørs om ikkje det ligger noe vel optimistiske opphøyde tanker om EFI'ens fortreffelighet. Forgasser fungerer meget bra i båt og forbruket er meget lite som skiller. Det er mindre enn reklamen sier. Har man elektronisk tenning så er det bare plankekjøring inn i solnedgangen. Og om en dag forgasseren skulle gi deg trøbbel så kast den og kjøp en ny, de koster jaggu ikkje mange lappene. Når EFI'n trøbler derimot så står du der uten kvalifisert hjelp å få noe sted og altfor dyre deler om delene i det heilte tatt finnes å få før til jul. Hva ønsket om ferskvannskjøling bygger på er ikkje godt å si. Einaste grunnen til å ha denslags er bedre effekt i defrosteren samt muligheter for god nok temp i varmtvannstank. Defroster fungerer uten ferskvannskjøling også. Og angående fart, den sea ray 200 du snakker om gikk aldri i verden godt over 50 knop! garantert. den gikk kansje 43-44 på en god dag. Måtte vært trykklogg på den i såfall som viste slike siffer. Ellers høres 37 knop på førstnevnte båt som et edruelig estimat en god dag., dog med en annen propell. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Jeg har 14x19 solas stålpropell på den jeg har nå. Er det en passelig propell på denne båten med mercruiser 5,7? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 (redigert) Det spørs helt på utvekslingen i drevet, men hvis du har 1:1,62 som er ganske vanlig burde det stemme bra med 20% slipp og 4500rpm ved 38kn. Sånn ca Redigert 17.Mars.2013 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 (redigert) Hadde em slik båt som trådstarter, dette var en 99 modell, med orginal mercruiser 5 liters forgasser motor på 220 hk, denne hadde også alpha drev gen.2. Toppfart ved ca 4500rpm var 37-38 knop med stålpropell, forbruket da var 45 liter i timen, i fin crusingfart ca 25 knop gikk det ca 1,4 liter per n.mil. Topp båt med flotte sjøegenskaper, CE kategori B ! 8 personer - 820 kg Byttet til nåhverende pga toalett og dusj, samt lengre rekkevidde grunnet diesel og størrelse. Men til weekendturer er den helt topp. Jeg solgte min januar 2009 for 197000,- Da med noen lyder fra drev, trolig gimballager. Da jeg kjøpte den sommer 2007 hadde den 223 timer, ved salg ca 450 timer. Jeg kan og ligge til at jeg kjøpte båten selv for 285000,- i 2007 Redigert 17.Mars.2013 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Båtn jeg endte opp med er 96 modell, betalte 100 for den. Tror jeg gjorde et godt kjøp der. Hva betyr CE kategori B? Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 (redigert) Konstruksjonskategori Vindstyrke (Beaufort-skala) Vindstyrke (meter/sekund) Signifikant bølgehøyde* (meter) A - Havgående fartøy mer enn 8 mer enn 20,8 mer enn 4 B - Fartøy til bruk utenfor kysten til og med 8 til og med 20,7 til og med 4 C - Fartøy til bruk nær kysten til og med 6 til og med 13,8 til og med 2 D - Fartøy for beskyttet farvann til og med 4 mindre enn 7,9 til og med 0,3 Redigert 17.Mars.2013 av Nidelv 1874 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 20.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 hva kan det skyldes at jeg ikke får mer enn 22,5 knop GPS på 3000 omdr og da bruker 1,56-1,6 l/nm? Med full tank og en person i båten. Max fart er ca 32 og max turtall er 4200 RPM. Kan det hjelpe å bytte tennplugger? Motoren går litt ujevnt og vibrerer litt på tomgang av og til. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 20.April.2013 Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 toppfart var kansje litt liten ja. hva skal wot være og bruker du trimmen ? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.April.2013 Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Tennplugger må byttes i blandt, pluggledninger, fordelerlokk og rotor kan også være dårlig. Du får kjøpt såkalt tune up kit. Er det efi motor? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 20.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Det er en 2 porters forgasser, oppgitt til 210 hk. Usikker på hva WOT skal være men jeg tror det skal være 4400-4800. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 20.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Jeg trimmer til høyeste GPS fart oppnås. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 20.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Fant tune-up kit på ebay til 360 kroner, med tennkabler, plugger, fordelerlokk og rotor. Er det vits i å kjøpe , eller er det bare drit ? På Ravns garage kommer det på 1100-1200 for de samme delene Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 21.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Testet litt mer idag og oppnådde en marsjfart på 25 knop med 3300 omdreininger og 1,55 l/nm. Maxfarten var 33,6 og 4300 rpm med 2,02 l/nm. Virker som om en av sylindrene ikke alltid er med, men det er en varierende feil tydligvis. Blir vel nye plugger og ledninger. Hørte også noen nevne Sea Foam behandling av forgasser. Noen som har erfaring med det? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.