Jump to content

Prøvekjørte Sea Ray 215 EC i dag, noen spørsmål

jensemann2

Recommended Posts

Prøvekjørte 1998 Sea ray 215 Express Cruiser idag. Båten har en splitter ny 5,7 liter Mercruiser EFI 260 HP, kun gått 23 timer. (ferskvannskjølt) Nåværende eier hadde kjøpt en noen år gammel EFI motor som hadde sprekk i blokk og topp, og kjøpte dette nytt og flyttet over kjøling og tenningsdeler/mariniseringsutstyr.

Drevet er overhalt, alpha one gen 2. (ca 5-6 år gammelt)

Så til spørsmål 1: Da vi marsjet på 27 knop(gps) lå turtallet på 4000. Er det litt lite? Tenker på om propellen skulle hatt større stigning?

Hva er max turtall på denne motoren? Max fart er oppgitt til 37 knop, vil det la seg gjøre? (prøvde ikke max fart pga motoren ikke var innkjørt helt ennå.) Skulle ikke 260 hester kunne gi godt over 40 knop på en slik båt? Jeg prøvde en Sea Ray 200 en gang, med 5,7 liter forgassermotor og den gikk oppunder 50 knop på full gass.

Spm 2: Pris 169.000,- Båten er helt ok, alt er i orden med den, norsk ny kalesje, velholdt og fin, nye instr. Er det en grei pris?

Legger ved link:

http://www.finn.no/f...nnkode=35227476

Redigert av jensemann2 (see edit history)

Skulle kanskje hatt større propeller. Testdata fra Sea Ray 215 Weekender og Sea Ray 225 Weekender, begge med Merc 5.0L EFI motor, viser at de har henholdsvis 31-32 og 28-29 knop med 3500 rpm. Toppfart skal nåes på 4500 rpm og er ca 39 knop for 215 og 36 knop for 225 modellen.

Så hvis du bare har 27 knop med 4000 rpm så vil jeg påstå at du har feil propell på båten.

/Øystein

Edit: Testdata var gjort med Bravo-III drev på båten. Den på Finn har ikke Bravo-III men Alfa, og det vil nok bety en del men vet ikke hvor mye.

Redigert av hermansen (see edit history)

ok. Ja den har stålpropell og alpha one. synes det virket som den gikk veldig lett opp i plan og generelt gikk den lett, så den kunne vel tålt større propell ja.

Båten har ligget til salgs i hele sommer, eieren var ikke interessert i å selge under prisantydning, jeg mener det er for dyrt når man ser tilsvarende båt, bare med orginal saltvannskjølt motor selges for 105.000. men er usikker på hvor mye en ny bensinmotor vil koste..

Den har mao minst 20 år til levetid. Ingen grunn i verden til å bytte. EFI er oppskrytt, spørs om ikkje det ligger noe vel optimistiske opphøyde tanker om EFI'ens fortreffelighet. Forgasser fungerer meget bra i båt og forbruket er meget lite som skiller. Det er mindre enn reklamen sier. Har man elektronisk tenning så er det bare plankekjøring inn i solnedgangen. Og om en dag forgasseren skulle gi deg trøbbel så kast den og kjøp en ny, de koster jaggu ikkje mange lappene. Når EFI'n trøbler derimot så står du der uten kvalifisert hjelp å få noe sted og altfor dyre deler om delene i det heilte tatt finnes å få før til jul.

Hva ønsket om ferskvannskjøling bygger på er ikkje godt å si. Einaste grunnen til å ha denslags er bedre effekt i defrosteren samt muligheter for god nok temp i varmtvannstank. Defroster fungerer uten ferskvannskjøling også.

Og angående fart, den sea ray 200 du snakker om gikk aldri i verden godt over 50 knop! garantert. den gikk kansje 43-44 på en god dag. Måtte vært trykklogg på den i såfall som viste slike siffer.

Ellers høres 37 knop på førstnevnte båt som et edruelig estimat en god dag., dog med en annen propell.

• 6 måneder senere...

Hadde em slik båt som trådstarter, dette var en 99 modell, med orginal mercruiser 5 liters forgasser motor på 220 hk, denne hadde også alpha drev gen.2. Toppfart ved ca 4500rpm var 37-38 knop med stålpropell, forbruket da var 45 liter i timen, i fin crusingfart ca 25 knop gikk det ca 1,4 liter per n.mil.

Topp båt med flotte sjøegenskaper, CE kategori B ! 8 personer - 820 kg Byttet til nåhverende pga toalett og dusj, samt lengre rekkevidde grunnet diesel og størrelse.

Men til weekendturer er den helt topp.

Jeg solgte min januar 2009 for 197000,- Da med noen lyder fra drev, trolig gimballager. Da jeg kjøpte den sommer 2007 hadde den 223 timer, ved salg ca 450 timer.

Jeg kan og ligge til at jeg kjøpte båten selv for 285000,- i 2007

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

Konstruksjonskategori

Vindstyrke

(Beaufort-skala)

Vindstyrke (meter/sekund)

Signifikant bølgehøyde* (meter)

A - Havgående fartøy

mer enn 8

mer enn 20,8

mer enn 4

B - Fartøy til bruk utenfor kysten

til og med 8

til og med 20,7

til og med 4

C - Fartøy til bruk nær kysten

til og med 6

til og med 13,8

til og med 2

D - Fartøy for beskyttet farvann

til og med 4

mindre enn 7,9

til og med 0,3

Redigert av Nidelv 1874 (see edit history)
  • 1 måned senere...

Testet litt mer idag og oppnådde en marsjfart på 25 knop med 3300 omdreininger og 1,55 l/nm. Maxfarten var 33,6 og 4300 rpm med 2,02 l/nm. Virker som om en av sylindrene ikke alltid er med, men det er en varierende feil tydligvis. Blir vel nye plugger og ledninger. Hørte også noen nevne Sea Foam behandling av forgasser. Noen som har erfaring med det?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...