Forlandsbåten Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Hei igjen godt båtfolk :) JEg har hatt en AAALTFOR lang pause i båtarbeidet mitt nå, og tenkter å ta opptrapping på arbeidet igjen. Jeg har putra og tatt litt nå og da, men legger ut noen bilder her nå på oppdatering av hvor jeg er kommet i prosessen :) Siden mitt siste innlegg i 2012 har jeg blitt ferdig med motoren, gjort halve dørken ferdig, og kjøpt masse materialer til å komme videre.Imorgen blir det en tur til trelasten for å kjøpe materialer til roret som jeg nå skal lage på nytt fordi det ikke holdt noe serlig lengre.Til roret er planen å bruke vannfast kryssfiner som jeg behandler med epoxyprimer for å mette trevirket. Deretter så vill jeg legge på selvpolerende bunnstof (Rød farge) med et par lag :) Her kommer jeg til å legge ut bilder av prosessen med å lage roret og hvordan jeg gjør det :) Skal også kjøpe materialer til å lage motorkassen. Denne blir også laget av vannfast kryssfiner i 15mm. Dette er planen at jeg skal olje med en treolje både primer og sekunder steg. Til å feste materiellet med tenkte jeg å bruke en "list" med utfrest spor så jeg kan sette platene inni og samtidig få en fin avrunding på kantene. Material til lukene forran og bak i båten bli også kjøpt og fremmgangsmåte blir lagt ut :DHåper at dere som har litt mer peiling har lyst til å følge med på fremgangen og heie meg i mål med dette prosjektet mitt :) Sitér dette innlegget Link to post
Forlandsbåten Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Motor i nåværende tillstand :) Her er bilde av nåværende tillstand på båten :) En oppdatering på hvordan dette går videre vill komme dersom dere er interessert i det? Jeg er ikke av typen med mye erfaring siden jeg bare er 19 år. Men har pågangsmot og er veldig lærevillig, leser meg opp både på forumet og i bøker for å kunne tillegne meg kunnskap om trebåter da det er en fantastisk hobby å ha :) To be continued ;) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Hei. Eg ser at du har ein motor som har starter, men mangler dynamo. Hvis eg skal gi noka hint - ein hvilken som helst (omtrent) dynamo frå bilskroten gjer jobben, men vel ein som er ikkje for stor, for ein stor dynamo stel so mykje av farten til båten, mens batteriet lades. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Forlandsbåten Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Hei Dinamo :) Kjekt å se at neon fortsatt henger med på tråden her :) Jeg har for lengst kjøpt en dynamo fra biltema på 65 A ( http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Dynamo/Dynamo/Dynamo-12-V-65-A-63630/ ) Men problemet som har ført til at denne enda ikke er montert på motoren er at festet er anderledes på den dynamoen som jeg kjøpte i forhold til den som jeg hadde før. Her er festene på hver sin side av dynamoen men på den gamle var begge på samme siden... Har du noen tips til hvordan jeg kan få laget et nytt feste eller noe jeg kan gjøre med dynamoen for at jeg skal få festet den :) ?Bare be om flere bilder dersom det trengs ;) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 eg ser problemet. Hvis man seier det slik at plasseringen av dynamoens hovedfeste er plassert kl. 12, so er strammerfestet på kl. 6. Dette er det som dei kaller universal, som passer nesten, til ein heil masse, Der fins ogso dynamoer med strammerfestet plassert ved kl 4 og ved kl 8, som ville passet til deg. Å finna noka godt feste for reimstrammer her er ikkje heilt lett, det flatjernet som stikk ut til styrbord er neppe sterkt nok til å stramma reima mot, og uten stram nok reim, vil du oppleva at maskinen "spiser" reimer. Eg trur eg ville sett på muligheten for å: Setja inn ein lenger skrue i øverste festet for starteren laga ei innfesting for reimstrammer, og setja inn på denne skruen. og setja på mutter som held det heile fast. og, ja - dette er ei dårlig løysing, det bruker ein og samme skrue til fleire innfestinger. eit anna tips kan vera å setja ein bit vinkeljern i strammerfestet i dynamoen, og bruka gjengestang som strammer. Du får då stramma ved hjelp av mutrar på gjengestanga, som går gjennom eit hol i vinkeljernet som er skrudd på dynamoen. Men for å få dette til, må du vera litt smed. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Forlandsbåten Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Idag har jeg anskaffet at av materialet til sitteplata 2*8 ". Jeg har også kjøpt en vannfast kryssfinerplate på 25mm og en vannfast kryssfinerplate på 15mm. Den vannfaste platen på 15mm er av typen meranti, denne har jeg plan om å bruke på motorkassen. Jeg har kuttet ut platen til roret og har et spørsmål angående hvilken type primer jeg skal bruke før jeg bruker bunnsmøring. Jeg har forhørt meg med både en trelast og en malebutikk. Begge disse hadde forskjellige meninger angående dette.Hos den ene ble jeg anbefalt å bruke rå linolje blandet med terpentin til å begynne med og så en type grunning utenpå for å forsegle, for å så bruke bunnsmøring. En annen anbefalte å bruke epoksy primer å bare forsegle materialet som det var. Noen som har en formening om dette ? Jeg kjøpte denne fra biltema forleden dag. http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Epoksyprimer-30623/ Sånn som dette ser plata ut etter utsaging På motorkassen har jeg tenkt å bruke en 15mm palte av kryssfiner typen meranti. Denne har jeg plan om å lakke med en Benar olje av typen UVR. På bildet under er det vist hvordan denne vill bli. Fra venstre: Trekkfastolje til dørken i båten.Benar UVR oljeBiltema olje A og BSå er det epoksy primer Dette er en visning av hvordan de forskjellige oljene blir på platen. Under er et bilde av kryssfiner platen i 15mm Utformingen av roret har jeg en plan om å fullføre imorgen og kanskje klare å olje et strøk på den. Men da krever det at jeg finner ut hvilken olje / primer jeg skal bruke på roret. Så spørsmålet på dette inlegget blir: Hva skal jeg bruke for å kunne forsegle/impregnere roret med. Epoksy primer, Rå linolje og kokt eller andre forslag ?- Kristoffer Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Epoxy, helt klart! Og mye av det! Kryssfiner under vann har lett for å løse seg opp, litt upraktisk. Jeg ville heller ha brukt noe annet som ror... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Forlandsbåten Svart 1.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Dagens oppdatering :)!I dag har dagen gått med til å sage til formene, vinkler og å pusse kantene på roret. For å få på vinkel jernet som holder roret fast så måtte jeg bruke lit kreativitet. Dette tok meg tilbake til barneskolen da man lå ark over ting og tegnet over som vist på bildet under :) Dette var en ok måte for å finne vinkelen på festet og på hvor hullene skulle borres. Roret ble sagt til i vinkel og formet for best mulig aerodynamikk. Feste jernet nederst på roret var smalere innerst i forhold til ytterkantene. Så dette ble pusset ned med en fil til det passet perfekt :)Festet som er øverst på roret står fortsatt på båten, men dette ble sandblåst og smurt inn med rustomvandler idag og satser på å få prøvd det på imorgen for å se om det passer :) Under legger jeg ut noen bilder som viser hvordan resultatet ser ut foreløbig. Imorgen er det jobb så da er det ikke sikkert at det blir noe båtpussing ;) Det var dagens oppdatering :) Etter min mening så ser det ikke så aller verst ut for å være fersk :) Sitér dette innlegget Link to post
Forlandsbåten Svart 2.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2014 Etter gårdsdagens økt på roret, har jeg valgt å vente litt til det blir bedre vær her på vestlandet før jeg prøver å "passe" roret på båten. Tenker å sette på festene til roret og montere dem på båten for å så bruke en vater til å se at roret er beint, da vil jo også vinkelen på festene bli riktige og roret vil være beint :) Så vill jeg borre hullene for å feste roret med en gjennomgående bolt i 10mm med M10 mutter i enden Når dette er gjort kommer jeg til å smøre inn roret med epoxy primer ( 4+ lag ). Men dette kommer bilder og forklaring på seinere :) Så håper folk følger med Idag har jeg kommet igang med den nye sitteplata som jeg skal ha i båten. Denne valgte jeg å lage på nytt fordi den gamle var malt grønn og så ikke ut Så jeg har kappet en 2x8 toms planke av gran i samme lengde som den gamle plate er. Har tenkt å bruke en lekte under kanten av plata til å feste den med. Men også feste med skruer i toppen av sitteplate ned i støtten som går ned til dørken. Dette hullet blir tette igjen med treplugger for å få det finest mulig :) Idag er det bare skrudd terasse skrue rett igjennom materialet uten noen form for å skjule det Forresten? Noen som har neon tips om hvordan benken kan festes nede i dørken av båten ? Uten at det blir fare for råte mellom to ulike materialer som jeg hadde problem med på spantet framme i båten ? Der den tidligere benken var skrudd i spantet som forråsaket råte over tid. Her er bilder fra dagen økt, sitteplata ble kappet, pusset ned og jevnet ut i kantene og lakket med Benar UVR olje Denne ble "etter boksens anbefalinger" blandet ut i et forhold på 20% terpentine, 80 % Benar UVRDette trakk mild sagt fort inn i veden og har nå lakket tre ganger i kveld så får vi se resultatet imorgen :) Her er plata etter nedpussing og kapping Her er plata etter at den ble avfettet med Aceton: Her er plata til venstre allerede oljet med et strøk uttynnet olje Her er plata etter to lag Her er plata etter 3 lag med uttynnet olje og nå ser det ut som om veden allerede er mettet ? Sitér dette innlegget Link to post
Forlandsbåten Svart 7.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 UP- Date De siste dagene har tiden gått med i annet en båtpussing, men litt har det blitt alikavell Så langt har jeg pussa og lagt på olje på benken til båten. Den har fått utrolig bra glans og veldig fin farge på trevirket :) Roret har fått 3 lag med epoxy primer (Noen som vet hvor mange lag som kreves ? Motorkassen har jeg idag begynt å lime sammen og satt på tvinger for å presse den sammen. Jeg har brukt skruer som skal holde kassen sammen ilag med limen. Jeg har laget hjørnene på kassen hos den lokale trehandleren :) Han freste ut spor i en "lekt" så kassen blir litt stivere og tåler mer juling :)Her er litt bilder fra siste ukens jobbing.Bildet av ferdig oljet sitteplate. Den er oljet med 3 lag uttynnet olje 20% terpentin 80% BENAR UVR olje. Så etter dette var tørket av 3 lag med 100% benar UVR olje. Men med sliping med 180 kornet pusseblad mellom hvert strøk. Her er roret etter 3 lag med epoxy primer ( noen som har erfaring om hvor mange lag dette trenger) ? På dette laget så er det veldig mye "rennemerker" som jeg skal slipe lett over med 240 pusseblad for å så male på nytt med (X) antall lag. Her er motorkassen igang og jeg har tvinget og limt fast to av hjørnene så kassen håper jeg å være ferdig med på søndag :) Her er bildet av hvordan treforhandleren lagget til listen til meg :) Her har jeg fått to av platene på motorkassen og det begynner å ligne noe :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.