Jump to content

Mørkekjøring uten lys

Trondwi

Recommended Posts

Vi kom kjørende uttaskjærs i medsjø fra Gml. Hellesund til Brekkestø i sen skumring (ca kl. 20:45) i går kveld, med radaren på og selvfølgelig navigasjonslys. Det sjøet endel og Comuteren liker seg da best i oppmot 20 knop såfremt det ikke slår. Da vi kom inn i sundet mellom Gaupholmen og Ullerøy ved innseilingen til Brekkestø, dempet jeg farten innen vi kom til bebyggelsen. Samtidig roper Sjefen at det kom en båt rett mot oss - midt i sundet, uten lys og på 30-40 m avstand. Jeg så den ikke og den var ikke synlig på radaren (merkelig nok) og heller ikke synlig som siluett mot lysene i Brekkestø. Den ble derimot veldig synlig da jeg blinket med baugbelysningen.

Det viste seg at det var en godt lastet Buster Large med bestefar (pensjonert styrmann!), barn og barnebarn. Alt gikk bra denne gangen, men hva om han hadde ligget 100 små meter lenger ute ved munningen til sundet da vi fortsatt holdt nærmere 20 knop med baugen godt opp på vei ut av plan?

Selvfølgelig burde jeg ha sakket tidligere og heller tatt litt rulling før sundet. Men etterpå-klokskap hjelper ikke om ulykken er ute. Busteren er utstyrt med lanterner fra fabrikk, men den hvite, rundtlysende akterlanternen lyser gjerne opp hele båten dersom den ikke er maskert. Jeg antar det var grunnen til at han kjørte uten lys. Det er heller ikke allverdens trafikk i mørket i midten av september i Brekkestø, men...

Mørklagte nattbåter er et helgeproblem i Brekkestø i august, nå tydeligvis i september også. Men hva kan man få gjort med det?

Vasstrukne svære tømmerstokker som ligger i havoverflaten har heller ikke laterne, synes ikke på radar og er ikke tegnet inn på kartet.

Forstår derfor ikke at noen tørr å ligge i plan i skumring eller natt hvis de ikke aktivt følger med på havoverflaten og har har sikt nok til å kunne ungå objekter i vannet inkludert bøyer, fiskeredkaper, tømmerstokker og eventuelle båter uten laterne som nevnt i tråden.

Det er ingen unskyldning for å droppe laterneføring....men som sagt er det mye søppel i vannet uten laterne som kan få fatale konskvenser hvis sammenstøt i stor fart.

Håpløs lanterneplassering. Som du sier så slår 95% av båteierne av navigasjonslyktene, hvis båten har et slikt lanterneopplegg som mange av disse båttypene har. Har hatt noen skjærgårdsjeeper og daycruisere opp i gjennom årene som har hatt denne avtagbare masta med en rundtlysende topplanterne, noe som gjør at hele båten /særlig dekket) blir opplyst under fart. Da ser man jo naturligvis ingenting fremover eller bakover slik at denne da fjernes for å få bedre nattesyn. Der må en helt annen skjerming til av lanternene på slike båter hvis man skal ha en sjanse til å se noe under mørkekjøring. Har inntrykk av at flere av de "eldre" båtene (f.eks snekkene) hadde mye bedre skjerming av lanternene, kontra dagens båttyper som skjærgårdsjeeper og daycruisere.

Det viste seg at det var en godt lastet Buster Large med bestefar (pensjonert styrmann!), barn og barnebarn.

Men hva kan man få gjort med det?

Med basis i hva du påpeker/spør om og basert på mange tidligere innlegg/tråder her så er vel svaret; Obligatorisk båtførerprøve for alle? :lol:

Joda, selvfølgelig er jeg ironisk, men......

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Uansett er det vil ingen unnskyldning for å ikke medbringe ekstra lys som en lommelykt når man er ute i mørke timer.

Buster-båten så vel antagelig Commuter'en pga lanterneføring.

Da ville lyset - evt blinkende lys for å påkalle ekstra oppmerksomhet - fra en lommelykt ha holdt begge båtene unna fare for kollisjon

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Kanskje radaren stod på auto, og ikke ble stilt inn? Etter min mening er auto innstillingene farlige å bruke med mindre man vet at de fungerer bra.

Vi observerte båt uten lanterner torsdag kveld. Rett utenfor Horten havn. Vi satt noen tusen watt lys på dem. Da tente de lanternene, og slukket dem igjen :rolleyes: tok en liten prat med de om ar det er greit å synes i mørket, også varslet vi Horten VTS i tilfelle de skulle ha trafikk i området.

Vi så dog båten godt på radaren

Redigert av Bitteliten (see edit history)

"Why don't we remove all warning labels, and let the problem solve itself"

Man kan ikke beskytte folk mot seg selv. Om Trondwi haddde allverdens utstyr på/av/whatever, er uaktsomheten til Buster båten det værste. Lanterneføring er såpass essensiellt at hvis du feiler på det; vel, vel..

Mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Har egen bryter på topplanternen slik at jeg kan slukke den ved behov, topplanternen ødelegger hele nattesynet å skaper mer fare enn trygghet. Jeg er mer avhengig av min egen utkikk enn det å ha et fullt sett med fungerende lanterner å ser at min topplanterne nesten aldri er tent når det er bekmørkt.. Det er viktigere for meg å se godt i mørket selv å kunne holde en tilstrekkelig utkikk en å bli sett av mer eller mindre relevante båter på lang avstand.

Synes ikke noe om denne "sutringen" på hvordan andre velger å bruke sitt utstyr.

Med fare for å ha latt fantasien fare avgårde med meg siden jeg ikke var der å kjenner alle detaljer må jeg si at Bitteliten fremsetter seg selv som et stjerneeksempel på en selvgod idiot i innlegget over, Det å blende en båt med "noen tusen watt" gjør bare en idiot. Blir en skikkelig blendet forsvinner nattesynet en god stund å det rett utenfor ei havn der en har behov for å se... båten som satte på lanternene å så slukket dem igjen gjorde nok det får å kunne se bedre.

Har selv med en tidligere båt hatt problemer med lanterne som lyser opp dekket på båten, men man kan ikke la være å bruke lanterner.

løsningen for meg ble en: http://www.maritim.no/elektrisk/lanterner/andre/blendeskjerm-12m

Man må se og bli sett.

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Å kjøre med clutterne i auto skyldes nok ofte uvitenhet. Men innaskjærs i mørket, 20 knop og uerfaren på radar... ?

Nå var det vel utaskjærs at farten var 20 knop.... trådstarter senket farten og holdt tydeligvis utkikk, han oppdaget båten.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Har egen bryter på topplanternen slik at jeg kan slukke den ved behov, topplanternen ødelegger hele nattesynet å skaper mer fare enn trygghet. Jeg er mer avhengig av min egen utkikk enn det å ha et fullt sett med fungerende lanterner å ser at min topplanterne nesten aldri er tent når det er bekmørkt.. Det er viktigere for meg å se godt i mørket selv å kunne holde en tilstrekkelig utkikk en å bli sett av mer eller mindre relevante båter på lang avstand.

Synes ikke noe om denne "sutringen" på hvordan andre velger å bruke sitt utstyr.

Med fare for å ha latt fantasien fare avgårde med meg siden jeg ikke var der å kjenner alle detaljer må jeg si at Bitteliten fremsetter seg selv som et stjerneeksempel på en selvgod idiot i innlegget over, Det å blende en båt med "noen tusen watt" gjør bare en idiot. Blir en skikkelig blendet forsvinner nattesynet en god stund å det rett utenfor ei havn der en har behov for å se... båten som satte på lanternene å så slukket dem igjen gjorde nok det får å kunne se bedre.

Kanskje han ikke blendet dem med "noen tusen watt", men rett og slett gjorde sitt til at han skulle kunne se den andre båten. Gjør selv ofte det samme i trafikken. Mørklagte syklister må være forberedt på å få alt jeg har av lys rett i fleisen. Da har jeg ihvertfall mulighet for å se hvor de er.

"Why don't we remove all warning labels, and let the problem solve itself"

Man kan ikke beskytte folk mot seg selv.

Det hadde jo kanskje fungert dersom det kun var de som kjørte uforsvarlig fort i mørke som kun kolliderte med de som plasker rundt uten lanterneføring. Men av en eller annen grunn er jeg litt redd for at jeg også kanskje trenger litt beskyttelse mot alle disse som ikke helt klarer å beskytte seg mot seg selv?

Noe tusen watt er en Norse light på toppen av RS Sundt. Det er en akseptabel konsekvens at nattsynet til de opplyste forsvinner. Det er viktigere å kartlegge hva det er som ligger og flyter i mørket i et svært trafikkert område med mye tung nyttetrafikk. Det kan jo være en båt som trenger hjelp, eller drivgods som er til fare for trafikken.

Det var god kuling med varsel om å øke til 20 m/s. Og de fire yngre lå stille midt i leia uten lanterner eller lys på.

At andre synes det er idioti at vi lyste dem opp skyldes nok at dere har mye mer erfaring i slikt enn meg :yesnod: og free lar nok fantasien løpe litt for løpsk :wink: uten at det var så stor overraskelse....

Går du i mørket uten lanterner utsetter du deg selv og andre for fare. Det er etter min mening noe av det ytterste idioti på sjøen

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Kanskje han ikke blendet dem med "noen tusen watt", men rett og slett gjorde sitt til at han skulle kunne se den andre båten. Gjør selv ofte det samme i trafikken. Mørklagte syklister må være forberedt på å få alt jeg har av lys rett i fleisen. Da har jeg ihvertfall mulighet for å se hvor de er.

Jeg tror det er på det rene at Bitteliten ikke tilfeldigvis fant denne mørklagte båten når han satt å sveipet tilfeldig rundt med lampen, har du sett båten så har du sett den. Det samme bør kunne sies for syklister. Du vil ikke kunne oppnå annet en at syklisten mister størstedelen av detaljsynet i en periode. jeg tror du er dum.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...