Jump to content

Mørkekjøring uten lys

Trondwi

Recommended Posts

Mulligan har gode argumenter mot min gamle skippervenns løsning.

At folk tør kjøre fort spør Astor mfl. Jeg deler der synet. Det er både trist og skremmende å høre. Man er veldig nær dødsulykker om noe skjer. Og det skal så lite til når farten er høy. Det har vi sett de siste årene. Rart ikke folk lærer. Høy fart i dårlig sikt krever riktig utstyr, godt mannskap og mye trening.

Aktuel sag i DK: Fire blev dræbt da en Sea Ray 170 klokken 00:15 ramte en stenmole med fuld fart. De dræbte blev slået bevidstløshed ved ulykken, da båden blev airborne og vendte rundt i luften inden den ramte vandet, der kun var under en meter dybt på stedet.

For høj fart og manglende sigt/radar var årsag til ulykken. Alkohol-test af føreren er ikke færdig endnu.

De dræbte var alle mænd i alderen 45-55 med "gode jobs": Direktører og advokater fra lokalområdet ved Hundige.

Kjører ikke så veldig mye i mørket selv, men korrekt lanterneføring anser jeg som ett absolutt minimum for koste loss.

Søkelyset har jeg blitt veldig gla i når jeg skal hjem igjen da havnen jeg ligger i ikke har så mye som en vag antydning til belysning.

Dette er første sesongen med radar på båten, så regner med mørkekjøringen blir litt tryggere med den i bruk.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Jeg syns båten kler å ha navigasjonslysene tent, og kan nesten ikke vente med å få de på. Rasende praktisk er det jo også mhp på egen helse og eget liv.

Fra spøk til alvor... En må jo undres om dette med sikkerhet til sjøss har blitt "degradert" til kun å inneholde spørsmålene hvorvidt vi skal ha på flyteplagg eller ei.

Det er ikke rent lite fare man utsetter seg selv og andre i andre båter for, ved å ikke være synlig for andre i mørket. Når jeg leser at det stedvis er stor trafikk blandt hurtiggående farkoster uten adekvat lanterneføring, blir jeg skremt.

Er det noen som kontakter politi om man opplever å møte farkoster uten et minimum av navigasjonslys i høy eller lav fart? Har vi også et moralsk ansvar for egen og andres sikkerhet ved og melde fra om slikt?

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...