Jump to content

Tømme ferskvann før opplag (Bavaria, QL v.v.tank, Shurflo v.pumpe)


hakonrk

Recommended Posts

Oppfølging til mitt mer generelle spørsmål i en annen tråd: Kommer her med mer spesifikk informasjon om mitt eget opplegg, og lager derfor en ny tråd for å ikke være for off-topic i den andre tråden.

 

Jeg har en Bavaria seilbåt fra 2003, og har tømt vann ved å kjøre vannpumpa til det ikke lenger kommer noe særlig ut (fra begge vanntanker, foran og baktank). Etter råd fra Mariell (den andre tråden) har jeg frakoblet vannpumpa (Shurflo 2095-423-243) som vist her (kun venstre side av pumpa er frakoblet):

 

frakoblet_vannpumpe.jpg

 

(Det kom forresten ikke noe vann ut da jeg koblet fra pumpa, men vet ikke om det er et godt eller dårlig tegn. :smiley:)

 

Pumpet også vann ut av kranene ved hjelp av en vanlig håndpumpe for sykkel som jeg festet til krana med et hjemmelaget adapter av duct tape (det ble faktisk tett). :) Mens jeg pumpet stengte jeg alle kranene unntatt den jeg pumpet inn i, og den jeg ville blåse ut av. Gikk gjennom alle kranene en etter en (inkludert dusjen ute) og fikk en god del vann ut av systemet.

 

Jeg håper vannpumpa, kraner, slanger, og vanntanker dermed skulle være klar for en kald vinter?

 

Når det gjelder varmtvannstanken var jeg mer usikker på hvordan jeg skulle tømme den. Slik ser tanken min ut:

varmtvannsbereder.jpg

 

På venstre side er det flere slanger og greier som går inn, og det eneste som kunne se ut som en tappekran er den røde tingen på dette bildet:

 

varmtvannsbereder_tappekran.jpg

 

Er dette tappekrana?

 

Jeg klarer ikke å sette noe under her for å fange opp vannet, så skal jeg bare la det renne og være trygg på at det ender opp ved lensepumpa midt i båten?

Redigert av hakonrk (see edit history)
Link to post

Jeg gjør akkurat dét - lar vannet renne ut av beholderen og ned i bunnen for så å pumpe det opp med lensepumpa derfra. Blåser så litt luft inn med krana på varmvann for å være sikker på at alle slanger er tømt. Slår en skvett frostvæske i bunnen av båten helt til slutt - får ikke tilgang over alt.

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post

Riktig at det er den røde overtrykksventilen som jeg forsåvidt litt feilaktig kalte "tappekran".

Hadde jeg vært deg hadde jeg også koblet fra den armerte vannledningen som går inn i pumpa fra tanken å blåst igjennom.

Regner med at det står noe vann der også.

5 minutters arbeid som sikrer deg for mulig sprekte slanger og vannsøl til våren.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Den røde tingen er overtrykksventilen. Den vrir du i åpen tilstand. Ser du har whale rørutstyr. De kan du få kraner til. Sjekk om du har to slike kraner montert på det laveste punktet i slangesystemet. Da kan du tappe mye der. ( de blå og røde rørene er whale utstyr).

 

Skal sjekke dette neste gang jeg skal til båten, men såvidt jeg kan se er varmtvannstanken plassert lavere enn det meste i slangesystemet, og jeg så ingen kraner nedi der (ville også vært svært vanskelig å komme til, som man ser på bildene over).

 

Jeg har forresten googlet litt mer, og klarte å finne instruksjonsbok til varmtvannstanken:

http://drammen.ndlab...mtvannstank.pdf

 

Dette diagrammet kan være nyttig når vi snakker om hva man skal gjøre:

 

vannpumpediagram.png

 

Det er også et avsnitt for hvordan tanken tømmes:

  • Cut off the water supply to the water heater
    • Kommentar: Vanntankene er allerede tømt, så dette burde jeg vel ikke trenge å tenke på, er vel bare å koble fra vanntilførselen

    [*]Open the safety/non return valve by lifting the valve lever (ensure that water outlet is directed towards the bilge).

    • Kommentar: Bare kobler fra punkt 6 i figuren over.

    [*]Loosen the pressure relief valve, if mounted, or disconnect hot water pipe fitting (red rubber washer, see plumbing connection diagram point 1) until the water heater begins to empty

    • Kommentar: Dette var vel den røde ventilen på bildet jeg tok ovenfor? Antar det begynner å renne ut av punkt 6 først når jeg skrur på denne.

I det hele tatt er det ikke spesielt komplisert, hadde utstyret stått montert på et arbeidsbord hadde det ikke vært noe problem, det som gjør det vanskelig er at det er så veldig trangt rundt slangesystemet, og det er fordelt over flere rom slik at jeg blir usikker på hva som er hva.

Redigert av hakonrk (see edit history)
Link to post

Generelt så kan en si at det kommer ikke ut vann fra VV-tanken uten at det kommer vann inn i den. Dvs at dersom ferskvannstanken er tom, så får du ikke tappet ut noe fra vv-tank. Min erfaring er at det funker å åpne overtrykksventilen, tappekran, og samtidig pumpe inn luft i vv-tanken via k-vann inn. Har da brukt 12V kompressor som normalt ligger i bilen. Det tar litt tid å få ut 20-30 liter vann fra vv-tanken. Klarer du å lirke innpå en slange, hageslange, på overtrykksventilen, tappekran, og lar vannet renne ned i en bøtte eller lignende, så sparer du seg selv for mye arbeid og vannsøl.

Husk å koble fra 230V til vv-bereder og stenge kjølevannsventilene om det er sløyfe fra motor til vv-bereder. For å være sikker på å ikke ødelegge berederen til våren, setter du en huskelapp på stikkontakten om å fylle systemet med vann, tank og bereder, til våren. Du fyller berederen ved å først fylle ferskvannstanken, dernest tappe luft fra vannkranene innsilt på varmt vann.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

her kommer flere innspill hva angår vann og vinter. Dersom du har dusj på toalettet med drenering ned i en oppsamler med pumpe over bord, se til at oppsamleren er tom og at det ikke står vann i slangen etter lensepumpen. Likeså er det viktig å se til at det ikke står vann i lensepumpe/ slangen etter lensepumpen. Sistnevnte er selvopplevd og resultatet var frostsprengt stuss ut fra lensepumpe.

Dersom du har septiktank, ta deg tid til å skylle mange ganger igjennom tanken. Har du dekkstømming kan du fylle vann direkte i hullet for dekkstømming. Dette er for å få ut mest mulig toalettpapir mm som gjerne samler seg opp i løpet av en sesong.

 

Dersom båten blir liggende uten presening i vinter, så er det verdt å ta seg tid til å undersøke om at alle rekkestøtter er tette og at det ikke lekker vann inn under dekk.. Utette skrue og dekksgjennomføringer, elkontakter, pullpit/puchpit er nok en av de største kildene til kondens i båten. Er det utett noen plass, tett dem. -og det er et kapittel for seg selv. :) -etter ti år kan det jo hende noe begynner å bli utett.

Link to post
  • 1 år senere...

Dette med dusjen er viktig, selv glemte jeg dette to vintre på rad, og måtte kjøpe nye dusjhåndtak begge gangene...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...